• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 6 دی 1397
کد مطلب : 42508
+
-

2019، سال قاره‌ها

نگاهی به همه تورنمنت‌های مهم فوتبال که سال آینده میلادی برگزار می‌شود

2019، سال قاره‌ها

خیلی از فوتبال‌دوستان با رسیدن فیفادی‌ها عزا می‌گیرند که چرا فوتبال باشگاهی قرار است تعطیل شود. اما بازی‌های رده ملی هم هواداران خودش را دارد؛ به‌ویژه مردم کشورهایی که درگیر بازی‌های ملی می‌شوند. سال2018سال جام‌جهانی بود و به‌ ادعای اینفانتینو- رئیس فیفا- بهترین دوره جام‌های جهانی در روسیه برگزار شد. سال 2019نه جام‌جهانی دارد نه یورو، اما تقریبا همه قاره‌ها درگیر مسابقات جام ملت‌های قاره‌ای خواهند بود؛ حتی اروپا. در سال میلادی پیش‌رو باید منتظر برگزاری مسابقات مهم بین‌المللی به شرح زیر باشیم:
    جام جهانی بانوان
با اضافه شدن جایزه توپ طلا بانوان در لیست جوایز فرانس‌فوتبال که نخستین جایزه آن چندی پیش به آدا هگربرگ از نروژ رسید، حالا رقابت بین ستاره‌های این رشته در دسته زنان بیش از قبل می‌شود. هشتمین دوره این مسابقات که سومین دوره آن در اروپا خواهد بود از اول تا 30ژوئن بین 24تیم در 11شهر فرانسه برگزار می‌شود. گروه‌بندی به این شکل است؛ فرانسه، کره، نیجریه و نروژ در گروه اول؛ آلمان، چین، اسپانیا و آفریقای جنوبی در گروه بعدی؛ استرالیا، ایتالیا، برزیل و جاماییکا؛ انگلیس، اسکاتلند، آرژانتین و ژاپن؛ کانادا، کامرون، نیوزیلند و هلند؛ آمریکا، تایلند، شیلی و سوئد در گروه‌های دیگر قرار گرفته‌اند.
    لیگ ملت‌های اروپا
اولین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا در سال2018 آغاز شد و 4 تیم انگلیس، هلند، پرتغال و سوئیس در کشور پرتغال دور نیمه‌نهایی را برگزار می‌کنند. انگلیس به هلند خورده و میزبان با سوئیس باید بازی کند. برنده‌ها به فینال می‌روند و البته هر چهار تیم به‌خاطر صعود به این مرحله بدون حضور در مسابقات انتخابی یورو2020 در دور نهایی یورو حضور خواهند داشت. این مسابقات در پایان فصل باشگاهی فوتبال در اروپا و در ‌ماه ژوئن برگزار خواهد شد. انگلیس بعد از 28سال موفق شد به نیمه‌نهایی جام جهانی صعود کند و حالا خودش را با ساوث‌گیت در یک نیمه‌نهایی دیگر می‌بیند.
    جام طلایی کونکاکاف
کشورهای آمریکای شمالی و مرکزی از 17ژوئن به‌مدت یک‌ماه تمام درگیر مسابقات جام ملت‌های آمریکای مرکزی و شمالی در منطقه فوتبالی کونکاکاف موسوم به جام طلایی خواهند بود. آمریکا هم میزبان و هم مدافع عنوان قهرمانی است. آمریکایی‌ها به رهبری کلینزمان با پیروزی بر جاماییکا قهرمان شده بودند و مثل زن‌های کشورشان که در جام جهانی تابستان آینده از عنوان قهرمانی دفاع خواهند کرد باید از عنوان خود در این رقابت‌ها دفاع کنند. مکزیک با 7 و آمریکا با 6قهرمانی پرافتخارترین تیم‌ها هستند و کانادا تنها قهرمان غیرمکزیکی و آمریکایی این رقابت‌هاست. برزیل (2 بار)، کلمبیا و کره‌جنوبی هم گاهی به‌عنوان میهمان در این رقابت‌ها حضور داشته‌اند.
    جام ملت‌های آسیا
از نیمه دوم دی‌ماه یعنی از 5ژانویه تا اول فوریه مسابقات جام ملت‌های آسیا با بیشترین تعداد تیم در تاریخ این رقابت‌ها در امارات برگزار می‌شود و همانطور که می‌دانید ایران با عراق، یمن و ویتنام در گروه 4همگروه است. تاکنون تنها 8 کشور این جام را فتح کرده‌اند؛ شامل ایران، کره‌جنوبی، اسرائیل، استرالیا، ژاپن، عربستان، کویت و عراق. 24تیم در این دوره با هم رقابت می‌کنند و استرالیا مدافع عنوان قهرمانی است.
    جام ملت‌های آفریقا
جام ملت‌های آفریقا هم مثل آسیا مایه دردسر لیگ‌های اروپایی بود چون در زمستان برگزار می‌شد نه در پایان فصل. حالا از این دوره قرار است این رقابت‌ها از 15ژوئن به‌مدت یک‌ماه برگزار شود. آفریقایی‌ها هم مثل آسیا مسابقات این دوره را با 24تیم برگزار می‌کنند، درحالی ‌که در مسابقات انتخابی 27تیم با حساب دور پیش‌مقدماتی حذف شده‌اند. روز 9ژانویه گروه‌بندی‌ها با قرعه‌کشی مشخص می‌شود و ابتدا قرار بود کامرون که مدافع عنوان قهرمانی است میزبان باشد اما میزبانی از این کشور پس گرفته شد و احتمالا به مصر یا آفریقای‌جنوبی خواهد رسید که نسبت به سایر کشورهای آفریقایی معتدل‌تر هستند و می‌توانند میزبان تابستانی باشند. آفریقای جنوبی که به‌دلیل قرار گرفتن در نیم‌کره‌جنوبی زمستانش را در تابستان آینده تجربه خواهد کرد. اگر همچنان این مسابقات در زمستان برگزار می‌شد لیورپول بیش از سایرین ضرر می‌کرد چون مجبور بود نبی‌کیتا، صلاح و مانه را از دست بدهد. مصر بیشترین عنوان قهرمانی (۷بار) را در اختیار دارد و پس از آن کامرون با ۵عنوان دوم و غنا با ۴قهرمانی سوم هستند.
    کوپا آمریکا
مسابقات جام ملت‌های آمریکای جنوبی هم موسوم به کوپاآمریکا در ژوئن آینده برگزار می‌شود. مسی که بعد از ناکامی تکراری در جام جهانی، یک سال از تیم ملی آرژانتین مرخصی گرفته معلوم نیست بخواهد در این دوره تیم ملی کشورش را همراهی کند؛ به‌ویژه اینکه برزیل میزبان این مسابقات است و بعید است جام را به تیم دیگری بدهد. شیلی در سال‌های2015و 2016، 2 سال پیاپی قهرمان شد که هر دو بار با برتری در ضربات پنالتی مقابل آرژانتین و مسی بود. سال2016 آن به مناسبت 100سالگی کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی با حضور 16تیم از کل قاره آمریکا برگزار شد. در مسابقات این دوره که از 7ژوئن به‌مدت 3 هفته آغاز می‌شود، 2 تیم آسیایی قطر و ژاپن هم به‌عنوان میهمان حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید