• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 دی 1397
کد مطلب : 42493
+
-

شمخانی: ایران با طالبان گفت‌وگو می‌کند

شمخانی: ایران با طالبان گفت‌وگو می‌کند

دیروز عکسی از علی شمخانی،دبیر شورای‌عالی امنیت ملی منتشر شد که او را به همراه 6 نفر از همراهان در هواپیما و در حال بررسی نقشه کشور افغانستان نشان می‌داد، علی شمخانی عازم کابل بود تا با جمعی از مقامات افغانستان رایزنی کند، مقام امنیتی ایران در کابل اعلام کرد که تهران به گفت‌وگو با طالبان ادامه می‌دهد.
در این سفر یک‌روزه که به دعوت حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان انجام شده است، برخی مقامات عالی امنیتی، نظامی و سیاسی کشورمان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را همراهی می‌کنند.
بنا بر اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان شمخانی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای افغانستانی خود با رئیس‌جمهور، رئیس اجرایی و برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
بررسی راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته و همکاری‌های مشترک مرزی و منطقه‌ای ازجمله مهم‌ترین اهداف سفر دریابان شمخانی به افغانستان بود.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در بدو ورود به افغانستان تصریح کرد: با شکست داعش در عراق و شامات، اکنون افغانستان مقصد داعشی‌هایی است که ابزار راهبرد ناامن‌سازی‌ منطقه به‌دست آمریکا هستند. این گروه تروریستی طبق این راهبرد، ناامن‌سازی‌ مرزهای شمال و جنوب غرب افغانستان را برای ناامن کردن مناطق مرزی ایران، روسیه و چین برعهده گرفته‌اند.
نماینده مقام معظم رهبری در دیدار با حمدالله محب همتای افغانستانی خود با اشاره به گفت‌وگوهای جاری میان ایران با گروه طالبان به‌منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان خاطرنشان ساخت: مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
خرداد ماه امسال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه آمادگی ایران برای هرگونه کمک و مساعدت به پیشبرد روند صلح در کشور همسایه افغانستان تحت هدایت و رهبری دولت این کشور را اعلام کرده بود.
حمیدرضا بهرامی، سفیر ایران در کابل هم در همان زمان اعلام کرده بود ایران با طالبان تماس دارد اما ارتباط نه!
کشورهای غربی ایران را متهم به حمایت از طالبان کرده‌اند اما تهران این ادعا را رد کرده است. قاسمی اردیبهشت امسال در رابطه با این اتهام گفته بود: فرماندهان آمریکایی پس از سال‌ها حضور نظامی گسترده در افغانستان و عجز از ایجاد ثبات در این کشور، تلاش دارند با متهم کردن ایران به حمایت از طالبان، افکار عمومی مردم افغانستان را از دلایل واقعی تداوم جنگ در این کشور منحرف کنند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته قبل خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان را اعلام کرده بود؛ ادعایی که البته از سوی کشورهای دیگر چندان باورپذیر نبوده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نخستین واکنش به این ادعا گفته بود که آمریکایی‌ها 17سال است می‌گویند می‌خواهند از افغانستان خارج شوند! وزیر خارجه ایران هم گفته است اطلاعی از طرح‌های آمریکا‌ندارد.


خروج آمریکا؛ فرصتی طلایی

شمخانی در دیدار با اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان با بیان اینکه امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم بر لزوم تسریع در نهایی‌سازی‌ و امضای سند جامع روابط 2کشور تأکید کرد. دریابان شمخانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌های دفاعی و نظامی این کشور با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و درون منطقه‌ای ذکر کرد و افزود: ملت‌های منطقه برای خروج کامل نیروهای آمریکایی که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته لحظه شماری می‌کنند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به ضرورت افزایش گفت‌وگو و تعامل سازنده میان گروه‌های مختلف در افغانستان و اجتناب از اقدامات خشن و مخل امنیت اظهار داشت: اقدامات پنهانی و مخرب برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به‌ویژه آمریکا کمکی به ایجاد صلح پایدار در افغانستان نخواهد کرد و پیچیدگی‌های شکل‌گیری فرآیندهای مبتنی بر صلح‌سازی‌ را افزایش می‌دهد. دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه برنامه‌های خود در سفر به افغانستان با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه 2کشور گفت‌وگو کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید