• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42439
+
-

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

ایشان کارگزاری باوفا در تشکیلات نظام بود

ایشان کارگزاری باوفا در تشکیلات نظام بود

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون

با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایه‌ تالّم همه‌ کسانی است که به مقام علمی و خدمات با‌ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا می‌باشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با‌وفا در مهم‌ترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای/ ۴ دی ۱۳۹۷

وداع و تشییع آیت‌الله
مراسم وداع با پیکر آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی شب گذشته در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین برگزار شد و جمعی از مردم با حضور در این مسجد با پیکر وی وداع کردند.
روسای قوای سه‌گانه هم در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفتند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با صدور بیانیه‌ای از عموم مردم ایران اسلامی دعوت کرد تا در مراسم تشییع و مجالس بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی حضور باشکوه به هم‌ رسانند. مراسم تشییع رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار می‌شود. نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ساعت 9صبح امروز در مصلای تهران قرائت می‌شود. آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیأت عالی حل اختلاف بین قوا و عضو فقیه شورای نگهبان بود که پس از تحمل حدود یک سال بیماری سخت، شامگاه دوشنبه درگذشت. او از مراجع تقلید شناخته شده در عراق و شاگرد برجسته آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و امام‌خمینی(ره) بوده است. از سوابق سیاسی او می‌توان به راه‌اندازی مجلس‌ اعلای عراق‌ اشاره کرد.

مشی معتدل
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیام تسلیت خود با اشاره به مشی معتدل آیت‌الله شاهرودی نوشت: این عالم مجاهد ضمن آنکه در طول حیات پربرکت خود به تحصیل و تدریس علوم دینی و اجتهاد عالمانه مشغول بود، در دوران فعالیت مفید سیاسی و مشی معتدل خود در شورای نگهبان، ریاست قوه قضاییه، ریاست هیأت عالی حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ خیر و برکت فراوان بود. امیر دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم با انتشار پیامی ارتحال آیت‌الله شاهرودی را تسلیت گفت. در پیام علی شمخانی با تجلیل از بیش از نیم‌قرن مجاهدت و تلاش مستمر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در عرصه علمی، سیاسی، فرهنگی و تصدی مسئولیت‌های مهم تأکید شده است: «حضور و فعالیت آن عالم مجاهد در عرصه‌های مختلف همواره منشأ برکات و تحولات ارزشمندی بود و به‌طور قطع فقدان این عالم جلیل‌القدر ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه است.» 

تسلیت عراقی‌ها
جریان‌های سیاسی عراق هم درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند. حزب‌الدعوه ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، درگذشت ایشان را موجب خلأ بزرگی در عرصه علم و جهاد دانست که به آسانی جبران نخواهد شد. همچنین عصائب اهل‌الحق به ریاست شیخ قیس الخزعلی و النجباء به ریاست شیخ اکرم الکعبی در اطلاعیه‌هایی جداگانه رحلت آیت‌الله شاهرودی را تسلیت گفتند. عصائب اهل الحق با یاد کردن از آیت‌الله شاهرودی به‌عنوان قامت بلند علمی و دینی و همچنین انسان و عالمی بزرگ که خدمات بزرگی به دین، حرکت اسلامی و جهان اسلام ارائه کرد، از خدمات چشمگیر وی به اسلام ناب محمدی و مبارزه با استکبار جهانی تمجید کرد. «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، اظهار داشت که جهان اسلام با رحلت ایشان ذخیره علمی بدیع و کم‌نظیری را از‌دست داد.

یاد آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی
بیت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم در اطلاعیه‌ای مراسم‌های تشییع و ختم و گرامیداشت او را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: در پی ارتحال این فقیه وارسته و عالم مجاهد مراسم  به شرح ذیل اعلام می‌گردد :
مراسم نماز: روز چهارشنبه مورخ5/10/97 به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلای تهران ساعت ۹صبح
مراسم تشییع و تدفین: روز چهارشنبه 5/10/97 ساعت۱۴ از مسجد امام حسن عسکری قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(ع)
مراسم ختم: روز چهارشنبه مورخ5/10/97 بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم
مراسم ختم: روز پنجشنبه مورخ 6/10/97 ساعت ۱۰صبح در حسینیه امام خمینی(ره) از طرف دفتر مقام معظم رهبری در تهران 
مراسم ختم: روز پنجشنبه مورخ6/10/97 بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم

این خبر را به اشتراک بگذارید