• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42419
+
-

فرصتی برای فراموشی جنگ

مسیحیان خاورمیانه تولد حضرت مسیح را جشن گرفتند

گزارش
فرصتی برای فراموشی جنگ

تولد حضرت مسیح(ع)، امسال با شکوه زیادی در کشورهای مختلف خاورمیانه برگزار و به فرصتی برای جشن و شادمانی و فراموشی جنگ تبدیل شد.
در بیت‌اللحم، که شهر تولد حضرت مسیح(ع) خوانده می‌شود، حضور هزاران توریست مقامات فلسطینی را غافلگیر کرد و عراق، انگار که داعش افسانه‌ای بیش نبوده، در موصل تولد پیامبر مهربانی را جشن گرفت. تولد مسیح(ع)، در دیگر کشورهای خاورمیانه، به‌خصوص سوریه و لبنان و مصر هم توسط پیروان او جشن گرفته شد.

بیت‌اللحم، مقصد زوار مسیحی زیادی است که از اطراف دنیا به این شهر سفر می‌کنند اما امسال‌، حضور پرتعداد آنها، مسئولان گردشگری فلسطین را غافلگیر کرد. وزارت گردشگری فلسطین در همین رابطه به ان‌بی‌سی‌ اعلام کرده است که امسال تمامی هتل‌های بیت‌اللحم برای شب تولد حضرت مسیح(ع) رزرو شده بودند و براساس تخمین‌ها، 10هزار توریست از سراسر دنیا کریسمس را در این شهر مقدس مسیحی سپری کردند. حضور این تعداد توریست در سال‌های اخیر در این منطقه بی‌سابقه بوده و به ساکنان بومی که دهه‌هاست در همسایگی رژیم اشغالگر قدس، سایه جنگ را بالای سر خود می‌بینند، فرصتی برای جشن و شادمانی و البته رونق اقتصادی داده است. مراسم عشای ربانی نیمه شب در کلیسای مهد (که به باور مسیحیان محل تولد حضرت مسیح است) با حضور اسقف پیه‌رباتیستا پیتسابالا نماینده پاپ در «سرزمین مقدس» برگزار شد و مهمانانی مانند محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی هم در آن حضور داشتند. تقریبا همزمان با این مراسم، پاپ فرانسیس، در مراسم عشای ربانی در سن‌پیترو در واتیکان، مسیحیان را به ساده‌زیستی و پرهیز از مادی‌گرایی تشویق کرد.

در عراق، امسال برای نخستین بار تولد حضرت مسیح به‌عنوان تعطیلی رسمی در این کشور اعلام شد و مسیحیان، مراسم مختلفی را در شهرهای مختلف برگزار کردند. در بغداد، مسیحیان در کلیسای سنت‌جورج دور هم جمع شدند. بزرگداشت میهمان ویژه این مراسم، عمار حکیم سیاستمدار و روحانی شناخته‌شده شیعی عراق بود. کریسمس، به‌صورت معناداری برای مسیحیان شمال عراق متفاوت برگزار شد. مسیحیان، در دوران حکمرانی داعش بر موصل و اطراف آن، با سرکوب شدید مواجه بودند و حتی گاهی به‌خاطر عقاید خود کشته هم می‌شدند. در شهر مسیحی‌نشین قره‌قوش در 13کیلومتری موصل، مسیحیان در مراسمی سنتی در کلیسای طاهره الکبری دور آتش گرد هم آمدند.

در سوریه، حلب شاهد جشن باشکوه تولد حضرت مسیح بود. این شهر، بزرگ‌ترین اقلیت مسیحی را در سوریه در خود جای داده است اما به‌خاطر سال‌ها جنگ داخلی، فرصتی برای جشن و پایکوبی نداشت. با پایان گرفتن جنگ در این شهر، زندگی عادی در حال بازگشت به آن است و یکی از جنبه‌های شیرین آن، جشن کریسمس است که امسال با شکوه زیادی برگزار شد. جنگ 4و نیم ساله حلب، چند روز مانده به کریسمس2016 به پایان رسید و این شهر، ‌کاملا به‌دست نیروهای دولتی افتاد. 3سال بعد از آن، زندگی عادی به‌اندازه کافی به این شهر برگشته است تا یکی از باشکوه‌ترین کریسمس‌های چند سال اخیر خود را تجربه کند. همچون سال‌های پیش از جنگ، تعداد زیادی از مردم در میدان عزیزیه به‌دور یک درخت کاج بزرگ گرد هم آمدند و کریسمس را در کنار هم جشن گرفتند



این خبر را به اشتراک بگذارید