• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42413
+
-

تعاونی‌شدن سرخابی‌ها!

خبر: بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران گفت: اتاق تعاون ایران درنظر دارد با ایجاد 2شرکت تعاونی سهامی عام با سهامداری تمام هواداران 2تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس، این 2باشگاه را در تملک این 2شرکت تعاونی قرار دهد.
  نقد: پیشنهاد اختصاص سهام پرسپولیس و استقلال به هواداران 2باشگاه در قالب 2شرکت تعاونی در حالی از سوی رئیس اتاق تعاون ایران ارائه شده است که هنوز درباره ابعاد و چند و چون فعالیت تعاونی‌ها به‌دلیل ارائه گزارش عملکرد مالی این تعاونی‌ها اختلاف نظر وجود دارد؛ چراکه هم‌اکنون شرکت‌های سهامی عام موظفند اطلاعات مربوط به عملکرد مالی و اقتصادی‌شان را در سامانه کدال و در قالب صورت‌های مالی‌شان برای عموم منتشر کنند اما در مورد ابعاد عملکرد‌های مالی و اقتصادی تعاونی‌ها و منابع و مصارف آنها در اقتصاد ایران که داعیه‌دار مردمی‌بودن هستند، اطلاعات جامعی در دست نیست. این همان موضوعی است که در صورت اختصاص سهام این 2باشگاه به تعاونی بر پیچیدگی‌های این 2باشگاه اضافه می‌کند و ساختار غیرشفاف این 2باشگاه را غیرشفاف‌تر خواهد کرد.
از سوی دیگر باید در نظر گرفت که مشکل اصلی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال ساختار تشکیلاتی آنهاست؛ ساختاری که در قالب حق رأی افراد براساس میزان سهامداری‌شان قابل حل است، درحالی‌که چنین ساختاری با توجه به آنکه هر فرد حقیقی یا حقوقی در تعاونی‌ها فقط یک حق رأی دارد قابل انجام نیست.
نکته آخر اینکه نزدیک به 3دهه است در اقتصاد دنیا ابزار‌هایی ساخته شده‌اند که منافع مردم، هواداران و سرمایه‌گذاران را در بازار‌های مالی تامین می‌کنند. این ابزار‌ها که به صندوق‌های سرمایه‌گذاری معروفند، می‌توانند به‌طور غیرمستقیم مردم را در منافع شرکت‌ها و باشگاه حتی به اندازه هزارتومان سهیم کنند و در عین حال میزان مشارکت افراد را در باشگاه افزایش دهند. به همین منظور می‌توان گفت برای حل مشکلات سرخابی‌ها به‌جای اینکه از طریق تشکیل ساختار‌های تعاونی بر مشکلات آنها اضافه کنیم، باید با تأسیس ابزار‌های نوین مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه تامین منابع مالی این باشگاه‌ها را که با کمبود پول مواجه‌اند هموار و منافع طرفداران را که در قالب سهامدار وارد عمل می‌شوند تامین کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید