• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42412
+
-

نفت ریخت؛ طلا پرید

در آخرین معاملات بازارهای جهانی، قیمت نفت با افت شدید به مرز 50دلار رسید و در مقابل طلا به بالاترین سطح طی 6‌ ماه اخیر جهش کرد

بازار جهانی نفت با مجموعه‌ای از عوامل منفی تأثیرگذار مواجه شده و به‌ناچار قیمت آن به حوالی 50دلار برای هر بشکه سقوط کرده، در مقابل قیمت جهانی طلا روی دور شانس بوده و به‌راحتی خود را به بالای 1269دلار برای هر اونس رسانده است.
به‌گزارش همشهری، تحلیلگران بازار نفت معتقدند هراس سرمایه‌گذاران از وسعت رکود اقتصاد جهانی در سال 2019میلادی باعث افت جدی قیمت نفت شده اما در کنار این هراس، جنگ تجاری و همچنین تعطیلی دولت آمریکا نیز توانسته بیش‌ازپیش چشم‌انداز رکود اقتصاد جهانی را وحشتناک جلوه دهد. در این میان تعطیل شدن زودهنگام بازارهای جهانی برای استقبال سال نوی میلادی نیز مزید بر علت‌هایی شده که بر قیمت نفت و طلا اثر می‌گذارند. از سوی دیگر، نامساعد شدن چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی و افزایش ریسک فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بازارهای سهام و نفت، عملا سرمایه‌گذاران را برای تبدیل همه یا ‌بخشی از نقدینگی به سرمایه‌های امن مانند طلا و اوراق قرضه دولتی ترغیب کرده است.

سناریوهای بازار نفت
براساس آخرین معاملات بازارهای جهانی، فعلا قیمت هر بشکه نفت برنت (به‌عنوان نفت شاخص) به 50.43دلار رسیده که 37دلار از قیمت هر بشکه نفت در سوم اکتبر 2018پایین‌تر است. در حقیقت از 82روز پیش تاکنون قیمت هر بشکه نفت برنت 42درصد افت کرده و از منظر تحلیل تکنیکال اگر از مرز حمایتی 50دلار پایین‌تر برود احتمال سقوط آن تا حوالی 42تا 40دلار نیز وجود دارد. البته وزرای نفت اوپک انتظار دارند با اجرایی شدن توافق کاهش تولید، روند نزولی قیمت نفت در اوایل سال آینده میلادی متوقف شود و بازار دوباره تعادل خود را به‌دست آورد. به گزارش همشهری، کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک اوایل دسامبر 2018تصمیم گرفتند از ژانویه 2019مجموع تولید نفت خود را 1.2میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا قیمت جهانی نفت متعادل شود. این توافق 6‌ماه اعتبار دارد و پیش از اتمام این دوره، وزرای نفت کشورها در‌ ماه آوریل 2019گرد هم جمع می‌شوند تا ضمن بررسی اثرات این توافق، برای تمدید یا اتمام آن تصمیم‌گیری کنند. با توجه به تجربه موفق این کشورها در مدیریت بحران قیمت نفت در ژوئن 2016، می‌توان انتظار داشت در این دوره نیز قادر باشند قیمت نفت را در محدوده 70دلار به ثبات برسانند. در تحلیل بازار نفت این نکته نیز باید مدنظر قرار گیرد که قیمت جهانی نفت به‌دنبال ایجاد جو روانی توسط آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به 87دلار رسیده بود درحالی‌که از یک‌سو ایالات‌متحده مجبور شد برای حفظ تعادل قیمت‌ها به 8مشتری عمده نفت ایران معافیت 6ماهه اعطا کند و از سوی دیگر ایران نیز توانست صادرات نفت خود را دور از تیررس تحریم‌های آمریکایی ادامه دهد.

تحولات بازار طلا
فعلا در سایه ریزش بازارهای نفت و سهام، قیمت هر اونس طلای جهانی به بالاترین رقم در 6‌ماه اخیر رسیده است. برخی از کارشناسان، سرمایه‌گذاری روی طلا در سال 2019را گزینه درستی برای دور ماندن از تبعات رکود اقتصادی می‌دانند اما برخی از تحلیلگران نیز معتقدند رشد فعلی قیمت طلا تداوم چندانی ندارد و به‌زودی با برگشتن ثبات به بازارهای نفت و سهام، تب قیمتی طلای جهانی هم فروکش خواهد کرد. البته هیچ‌کدام، منکر نگرانی بازار از عوامل تهدیدکننده رشد اقتصادی جهان اعم از جنگ تجاری، افزایش نرخ بهره و تعطیلی دولت آمریکا نیستند. بر این اساس، اگر تحلیلگران بازار طلا به دودسته خوش‌بین و بدبین تقسیم شوند، هر دودسته نگرانی مشترکی دارند که وزن آن نیز بسیار قابل‌تأمل است و همین، احتمال تداوم آشفتگی در بازارهای رقیب طلا را تقویت می‌کند که نتیجه آن چیزی جز تداوم رشد قیمت طلا نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید