• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42357
+
-

مجبورمان‌کنید راه درست برویم

همه مردم باید بدانند درمملکت چه می‌گذرد

دولت
مجبورمان‌کنید راه درست برویم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور با تقدیم لایحه بودجه سال 1398به مجلس از مردم درخواست کرد مثل سال گذشته، امسال هم بعد از انتشار بودجه حرف بزنند، اشکال بگیرند و بودجه را نقد کنند. او از افکار عمومی به‌عنوان قدرتی یاد کرد که باید کشور را از بعضی از مشکلات نجات بدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال آینده، نخستین سال دهه پنجم انقلاب و این بودجه برای نخستین سال دهه پنجم انقلاب است، گفت: بعضی مسائل و موضوعات است که دولت و مجلس توان حل آنها را ندارند و اگر با هم تلاش کنیم هم توان نداریم؛ اما از ما و شما توانمندتر، ملت بزرگ ایران و افکار عمومی است. وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه خودش خواست معافیت‌های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند.

روحانی گفت: بودجه 1398کل کشور، متناسب با تحریم‌های ظالمانه آمریکا تنظیم شده است.

دی‌ماه مبارک
رئیس‌جمهور که پیش‌تر گفته بود «تاریخ تغییر شرایط کشور ۵ دی ۹۶ بود و حادثه دی‌ ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا او در اواخر دی‌ ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم» در سخنرانی دیروز خود کنایه‌ای به همان حوادث زد و گفت که دی‌ماه امسال، ان‌شاءالله برای مردم‌ ماه پربرکتی خواهد بود و همچنین بهمن، که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم.

وی تصریح کرد: در ابتدا و انتهای دی‌ماه سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم و همان حوادث اوایل دی‌ماه باعث شد تا آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا، اواخر دی‌ماه موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی، قدمی، فریادی، صحبتی و تحریکی داشتند تا به خیال خام خودشان به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند.

روحانی با بیان اینکه به چه دلیل یک‌مرتبه در ماه‌های اولیه سال 97، کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد، گفت: دلیل این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز، هم روانی و هم در عمل تأثیر بگذارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند، گفت: در اوایل سال97 در مقطعی قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباً صفر بود، آن التهابات در بازار به‌وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار و نجات کشور از التهاب، تصمیماتی هرچند سخت اتخاذ و اجرا کند که برای دولت نه اولویت اول و دوم که اولویت سوم بود.

 رئیس‌جمهور عامل دوم را ساختارهای ناسالم اقتصادی در کشور دانست و اظهار داشت: این ساختارهای نامناسب می‌تواند مشکلات بزرگی را برای کشور درست کند و بروز و ظهور این ساختار نامناسب در شرایط تحریم بیشتر خواهد بود. اگر ساختارها سالم بود، می‌توانم ادعا کنم که سال گذشته و امسال می‌توانستیم بودجه بدون نفت داشته باشیم. کل درآمد نفت در سال98، در بودجه‌ای که امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود، 142هزار میلیارد تومان است.

بلایی که یک مؤسسه غیرمجاز بر سرکشور آورد

رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چقدر به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کنیم؟ گفت: به نیروهای مسلح 2 حقوق می‌دهیم؛ حقوق شاغلین و تمام حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح. در بودجه سال 98، حدود 81 هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت می‌کنیم. از 110هزار میلیارد تومان در بخش رفاهی در بودجه 98، 81 هزار میلیارد تومان برای بخش صندوق‌هاست. چه زمانی باید صندوق‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؟ تا کی باید بودجه صندوق‌ها از بودجه سالانه پرداخت شود؟ پس این‌همه سرمایه‌گذاری برای صندوق چه بود؟

زمانی وقتی مشکلی داشتیم به سمت صندوق‌ها می‌رفتیم. صندوق بازنشستگی آنقدر پول و ذخیره مالی داشت که به دولت کمک می‌کرد. در زمان جنگ در شرایطی این کار را کردیم، در یک مقطعی از صندوق کمک گرفتیم. این صندوق که به دولت کمک می‌کرد، امروز ببینید به چه روزگاری افتاده است. روحانی افزود: در تأمین اجتماعی که امروز باید روی پای خود بایستد، درآمد این همه بنگاه‌های اقتصادی به نام شستا در سال چند درصد است؟ و بنگاه‌های ضررده آن چه مقدار است؟
رئیس‌جمهور با اشاره به ناسالم بودن اقتصاد کشور، ساختارهای اقتصادی، ساختار بودجه و وضع بانک‌ها، گفت: ببینید یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی بر سر کشور آورد و چگونه مردم، خانواده‌ها و سپرده‌گذارها گرفتار شده و دولت را گرفتار کردند.

افکار عمومی راه درست را نشان دهد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع بازار ارز هم مقطعی بود و امروز بیشتر مسائل بانکی است، گفت: تا بانک سالم نشود، اقتصاد سالم نمی‌شود. در مالیات مشکل داریم. باید رئیس برنامه و بودجه معافیت‌های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه‌ها مالیات نمی‌دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند.
روحانی با اشاره به اینکه بیشترین سود را سوداگران و دلالان می‌برند و کمترین مالیات را می‌دهند، افزود: باید نظام مالیاتی را تصحیح کنیم نه اینکه از مالیات‌دهنده در شرایط مشکل اقتصادی و رکود، مالیات بیشتر بگیریم، بلکه باید پایه مالیاتی را گسترش دهیم و این پایه مالیاتی باید همه را شامل شود. هرکه درآمد بیشتر دارد، باید مالیات بیشتر بدهد؛ «بامش بیش، برفش بیشتر».

روحانی با اشاره به اینکه مشکل در شرایط ساختاری اقتصاد ازجمله بودجه‌ریزی بود، خاطرنشان کرد: در بودجه حرکت‌های مخفی بسیاری داریم که باید آشکار شده و بودجه شفاف باشد؛ هیچ راهی برای نجات از فساد و رانت جز شفافیت نداریم. بزرگ‌ترین اقدامی که دولت دوازدهم باید انجام دهد و فکر می‌کنم شما هم با صحبت من موافق باشید، دولت الکترونیک است. تا زمانی که دولت الکترونیک را تکمیل نکنیم و همه داده‌های اطلاعاتی در یک جا جمع نشود و مردم از شرایط کشور کامل مطلع نباشند، بازهم دچار فساد و رانت خواهیم شد. بودجه پارسال نقطه مثبتی داشت و آن نقد مفصل مردم نسبت به بودجه بود. خواهش می‌کنم امسال هم مردم ما بعد از انتشار بودجه حرف بزنند، اشکال بگیرند و نقد کنند.

روحانی با بیان اینکه قدرتی در کشور است که او باید کشور را از بعضی از مشکلات نجات بدهد و آن قدرت مردم و افکار عمومی است، گفت: بعضی مسائل و موضوعات است که دولت و مجلس توان حل آنها را ندارند و اگر با هم تلاش کنیم هم توان نداریم؛ اما از ما و شما توانمندتر، ملت بزرگ ایران و افکار عمومی است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: افکار عمومی می‌تواند مجبورمان کند که راه درست را انتخاب کنیم و قدرت افکار عمومی در سایه این است که تمام داده‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و همه مردم بدانند چه خبر است و چه می‌گذرد و چه‌کسی بودجه می‌گیرد.

دانشگاه‌داری وزارتخانه‌ها
روحانی با طرح این سؤال که چرا بعضی از وزارتخانه‌ها چند دانشگاه و دانشکده و پژوهشکده و پژوهشگاه دارند، درحالی‌که نباید بیشتر از یک آموزش عالی داشته باشیم؟ گفت: یک آموزش عالی است؛ باید تمام بخش‌ها یا منحل و یا داخل وزارت علوم ادغام شوند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: جای شرمندگی است که بگویم یک لیسانسه، دکتری تدریس می‌کند؛ سواد خودش لیسانس است اما زیر مدرک دکتری را امضا می‌کند. این به‌معنای آن است که آموزش عالی کشور در مسیر درست قرار ندارد و هر دستگاهی آموزش عالی دارد و هر کسی دانشگاه و استاد و دانشجو دارد و هر کسی مدرک صادر می‌کند.
روحانی با اشاره به اینکه ما برای هر دانش‌آموزی به‌طور متوسط 4 میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می‌کنیم، گفت: البته به‌طور متوسط، درحالی‌که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند، حداکثر یک میلیون تومان می‌شود که 4برابر از پول بیت‌المال برای یک دانش‌آموز هزینه می‌کنیم درحالی‌که می‌توانیم این را ارزان کنیم.

 مصوبه شورای امنیت برای دوتابعیتی‌ها

روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه بانک‌ها دارای بنگاه‌ها و املاک مختلف و اموال غیرمنقول در سراسر کشور هستند، منتها اینها را نمی‌فروشند، گفت: باید همه ملزم شوند و تمام بخش‌های دولت، اموال خودشان را عرضه کنند. به حول و قوه الهی با قولی که وزیر جدید کار داده، سال 98، سال عرضه بزرگ بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه خواهد بود. ان‌شاء‌الله همه شستا، به بازار سرمایه خواهد آمد. البته در همه این کارهایی که می‌خواهیم بکنیم، بعضی‌ها ضرر می‌کنند. هیأت‌‌مدیره‌های مختلف، مجمع‌های مختلف، داستان‌هایی وجود دارد. لذا برای اینکه از اینها بگذریم، باید همه توان‌مان را به‌کار بگیریم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت ثروتمند و قدرتمند است، اظهارداشت: بخش نفت‌ ما می‌تواند به میدان بیاید، اعتبار نفت به اندازه دولت است و بعضی از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گاهی بخش نفت را بهتر از کل دولت و وزارت دارایی می‌پسندند.

این نفت قدرتمند باید به صحنه بیاید. باید سرمایه‌گذاری‌های جدید شروع شود. اگر امروز آمریکا جلوی سرمایه‌گذاری خارجی را گرفته است باید سرمایه‌گذاری‌های داخلی را با مشوق‌های لازم و جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور فعال کرد. وی خاطرنشان کرد: اخیراً در شورای‌عالی امنیت ملی با مصوبه‌ای که داشتیم کار تمام ایرانی‌های دوتابعیتی را تسهیل و برخی از مقررات را اصلاح کردیم و این مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی را ابلاغ کردیم که هیچ ایرانی‌ برای ورود به ایران، تلاش در ایران و فروش اموالش ولو دوتابعیتی، هیچ مشکلی نداشته باشد. این اقدام بزرگ شورای‌عالی امنیت ملی در ماه‌های اخیر به این دلیل بود که بتوانیم سرمایه ایرانیان را جذب کنیم. روحانی گفت: در بودجه سال آینده برای معیشت مردم و بخش‌هایی از جامعه قدم‌هایی برداشته شده و دولت تصمیم گرفته حقوق شاغلین، بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران را سال آینده 20درصد افزایش دهد تا باری که بر دوش مردم قرار گرفته است مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند، کاهش پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید