• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42347
+
-

ایده ‌ای برای درآمدزایی از طلای کثیف

چاووش حسین‎پناهی، جوان مبتکر : زباله‌ها را ابتدا به صورت تفکیک در مبدأ، جمع‌آوری و سپس در یک کارگاه به شکل کمپوست و بیوکمپوست بازیافت ‌می‌کنیم

گپ
ایده ‌ای برای درآمدزایی از طلای کثیف

شیما صادقی|   سنندج- خبرنگار: 

برخی جوانان خوش‌ذوق با اجرای ایده‎های خلاقانه می‎توانند علاوه بر اشتغالزایی برای خود، زمینه اشتغال چند نفر دیگر را فراهم سازند، اما گاه وجود بوروکراسی‌ مانع اجرایی شدن ایده‌هاست. 

«چاووش حسین‎پناهی» (متولد سال 69 در سنندج) یکی از جوانانی است که ایده تفکیک زباله خانگی را بدون هیچ چشمداشت و درخواستی از مسئولان، با هزینه شخصی خود اجرا کرد و در این راه با استقبال خوبی مواجه شده است. همشهری گفت‎و‌گویی با این جوان خلاق و مبتکر انجام داده که در ادامه می‎خوانید.


درباره طرح تفکیک زباله خانگی بگویید. 

طرح تفکیک زباله خانگی فکرم را چندین سال به خود اختصاص داده بود، اما بنا به دلایلی در حد همان ایده باقی ماند. بعد از گذشت چند سال تفکیک زباله از مبدأ را به صورت محدود و با هزینه شخصی خود آغاز کردم. در ابتدا فکر می‎کردم فرهنگ‎سازی این امر بسیار دشوار خواهد بود، چراکه متولیان و مسئولانی همچون شهرداری درصدد تحقق آن نبودند، اما طرح تفکیک زباله خانگی به‌سرعت در میان اطرافیانم مورد توجه قرار گرفت، طوری که استقبال از آن چشمگیر بود. حجم بالای تقاضا و استقبال به حدی بود که باعث شد برای گسترش و هدفمند کردن طرح تفکیک زباله در ابعاد بزرگ‌تر انگیزه پیدا کنم. این طرح علاوه بر فرهنگ‌سازی، برای چند نفر شغل ایجاد کرد و در حال حاضر 3 نفر مشغول به کارند و با گسترش طرح و تبدیل به شرکت و دریافت مجوزهای لازم تعداد نیروها را افزایش خواهم داد. 

دغدغه و هدف شما از اجرای این طرح چیست؟ 

با مطالعه علمی، متوجه شدم سرانه تولید زباله در ایران توسط هر فرد ایرانی روزانه حدود 800 گرم است، در حالی که میانگین تولید زباله جهان نصف آن است، بدین معنی ایران در تولید زباله سرآمد است. از این 800 گرم تقریباً 500 گرم آن را زباله‎های خشک و قابل بازیافت تشکیل می‌دهد، اما متأسفانه تنها 20 درصد این زباله‌های خشک بازیافت می‌شود که بیشترین درصد آن به پایتخت اختصاص داده می‌شود. لذا تفکیک زباله در شهرهای کوچک چون سنندج اجرا نمی‌شود، این در حالی است که کشوری مانند چین صد درصد زباله‎های خود را بازیافت می‎کنند، به علاوه از کشورهای همسایه زباله وارد می‎کند تا بیشترین استفاده را از طلای کثیف داشته باشند. 
گسترش این طرح درآمدی را در پی خواهد داشت که بنا بر تصمیم قبلی مبلغی از این درآمد صرف حقوق پرسنل و بقیه نیز طی گزارش شفاف صرف امور خیریه خواهد شد. در حال حاضر تعدادی از دانش‎آموزان (قریب به 25 نفر) بدسرپرست و بی‎سرپرست یکی از مدارس مشخص شدند که نیازهای اولیه و برخی نیازهای کیفی این دانش‎آموزان از طریق درآمد حاصل از کمپین تأمین می‎شود و در آینده نیز تعداد بیشتری از دانش‎آموزان را تحت پوشش قرار خواهیم داد. 

از روند کاری طرح تفکیک زباله خانگی بگویید. 

شهر سنندج را به چند ناحیه تقسیم کرده‌ایم. بعد از درخواست متقاضیان مبنی بر همکاری جهت تفکیک زباله‎های خانگی خود، بشکه‎های مخصوص زباله‎های خشک را که شامل کاغذ و مقوا یا پلاستیک است برای آنها ارسال می‎کنیم و در زمانی مقرر با اطلاع قبلی، بشکه‎های پر شده توسط نیروهای خدمات پشتیبانی کمپین تحویل گرفته می‎شود و در نهایت گزارش ناشی از زباله‌های دریافتی در سامانه ثبت خواهد شد و این گزارش در راستای شفاف‌سازی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 
در حال حاضر به دلیل نبود سوله و دستگاه پرس، برخی دلالان و واسطه‌های فعال در این زمینه زباله‌های تفکیک شده را به مرکز می‌فرستند.

خوشبختانه شهرهایی مانند بانه، سقز، مریوان، کامیاران، تهران، سمنان، اصفهان، رشت و حتی مشهد که خود در عرصه تفکیک زباله بسیار فعال است، تاکنون در حجم بالا درخواست همکاری با ما را داشته‌اند اما به دلیل کمبود نیروی کار و مدیریت سخت، این امر محقق نشده است، ولی در آینده با گسترش کمپین و هوشمندسازی بخش خدمات که شامل حمل‌و‌نقل و جمع‌آوری زباله است، بدون وجود دلال و واسطه‎های زباله‎، همکاری با شهرهای نامبرده را آغاز 
خواهم کرد.به‎علاوه قصد دارم با افزایش نیرو برخی مواد غیرقابل بازیافت مانند شیشه را به محصولات تزئینی و هنری تبدیل کنم. 

شهرداری متولی اصلی جمع‎آوری و تفکیک زباله شهری است. این متولی تا چه اندازه در این طرح به شما کمک کرده است؟ 

وجود روند اداری و مکاتبات طولانی ممکن است اجرایی کردن طرح را کُند سازد و چه‌بسا اگر قبل از شروع کار با شهرداری به‎عنوان متولی اصلی در تفکیک زباله هماهنگ می‎کردم طرح در حد همان ایده باقی می‎ماند و اجرا نمی‎شد، به همین خاطر به شهرداری مراجعه نکردم. از سوی دیگر، جمع‎آوری زباله از طریق یکسری افراد‌بنابراین ترجیحم این بود که شخصاً ایده را اجرایی کنم.


وضعیت پذیرش ایده‌های تازه در استان  

چاووش حسین‎پناهی، جوان خلاق سنندجی می‌گوید: متأسفانه بوروکراسی در اجرای برخی ایده‎ها تأثیرگذار است و به گونه‎ای است که فرد از اجرایی شدن ایده خود منصرف می‎شود. بوروکراسی درآمدزایی از طریق این نوع مشاغل را به حاشیه کشانده و باعث شده متولیان با وجود آگاهی از درآمدزا بودن طلای کثیف چندان توجهی به آن  نداشته باشند.
 ‌فرایند بازیافت زباله در استان ناقص و در برخی شهرهای استان با روش سنتی دفن آن انجام می‌شود؛ اما ما ابتدا به صورت تفکیک در مبدأ، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و سپس در یک کارگاه و با کمک نیروهای داوطلب و همیاری نهادهای مردمی زیست‌محیطی، زباله را به شکل کمپوست و بیوکمپوست بازیافت و سپس برای انتقال به شهرهای مقصد ارسال می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید