• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42330
+
-

پروژه‌های غیر کارشناسی بلای جان تبریز

شهردار: مدیران شهری تبریز باید تعامل بیشتری با محققان دانشگاهی داشته باشند

گزارش
پروژه‌های غیر کارشناسی بلای جان تبریز

مجتبی خدایی|‌  تبریز – خبرنگار:

گلایه از پروژه‌های شهری که عمدتا غیر‌کارشناسانه اجرا شده‌اند تمامی ندارد. در یک دهه گذشته، پروژه‌های پرهزینه‌ای در تبریز اجرا شده‌اند که کارشناسان معتقدند با هزینه کمتر و به صورت علمی‌تر هم قابل اجرا بود. برخی پروژه‌ها هم اصلا نباید اجرا می‌شد یا در مسیر اجرا باید کارهای تحقیقاتی بیشتری انجام می‌گرفت تا کارها گره نخورد و سرمایه‌ها هدر نرود.


ضرورت ورود محققان دانشگاهی  به پروژ‌ه‌های شهری 

پروژه‌ای مانند جواهر تبریز چند سالی است متروکه رها شده و تلاش‌ها برای احیای این مجتمع راه به جایی نبرده است. کارشناسان شهری معتقدند این پروژه در یک بن‌بست تجاری احداث شده و باید قبل از احداث آن اقدامات تحقیقاتی لازم صورت می‌گرفت. یا طرح احداث مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان امام خمینی(ره) به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر که با استقبال بسیار سرد شهروندان همراه شد و اکنون به عاملی برای افزایش ترافیک و کم‌عرض‌تر شدن این خیابان مبدل شده است. کارشناسان اعتقاد دارند با یک پروژه تحقیقاتی یک‌ماهه می‌شد این مسیر را در منطقه‌ای مناسب‌تر اجرا کرد و استقبال هم از آن بیشتر می‌شد.

با این شرایط، مسئولان شهری و شورای پنجم به این نتیجه رسیده‌اند که برای اجرای کم‌هزینه و تاثیرگذارتر پروژه‌های شهری باید فرش قرمز برای محققان دانشگاهی در عمارت شهر پهن کنند. البته شهرداری تبریز در سال‌های اخیر به صورت موردی از نخبگان حمایت‌هایی می‌کرد، اما این مسئله امسال جدی‌تر دنبال می‌شود و اعضای شورای اسلامی تبریز حمایت یک میلیارد ریالی از نخبگان را در بودجه سال گذشته مصوب کردند. بر این اساس، حضور جدی محققان دانشگاهی در پروژه‌های شهری اتفاق مبارکی است که در سال جاری به آن توجه بیشتری شده و آغاز این حرکت را می‌توان در احیای مرکز پژوهش‌های شورای شهر و شهرداری تبریز موثر دانست.


مدیران و محققان در کنار هم  

شهردار تبریز با بیان این‌که تجربه ناموفقی از بی‌توجهی به پژوهش را در مدیریت شهری تبریز داشته‌ایم به همشهری می‌گوید: پیوست پژوهشی و مطالعاتی در پروژه‌های شهری وجود داشته، اما برخی موارد این مطالعات ویترینی و بدون اثرگذاری لازم بوده که قابل قبول نیست.

 «ایرج شهین باهر» ادامه می‌دهد: یکی از اولویت‌های جدی شهرداری توجه به محققان دانشگاهی است. باید مدیران شهری تبریز به این نتیجه برسند که با محققان دانشگاهی همراهی بیشتری داشته باشند و نظرهای کارشناسی این محققان به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این نظرها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و باید زمینه ارتباط بیشتر را فراهم کرد. البته در این مورد، هم اساتید و محققان و هم مدیران شهری باید همراهی بیشتری داشته باشند. 

وی تاکید می‌کند: قرار نیست مدیران ارشد و حتی میانی شهرداری، متخصص همه امور فنی و اجرایی باشند، بلکه استفاده از نظر متخصصان هر حوزه و تجمیع این نظرها برای اهداف شهری یک هدف مشخص در پروژه‌های فعلی و آتی شهر خواهد بود.


شورای شهر و شهرداری همراهی بیشتری کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز هم با اشاره به تعامل این دانشگاه با شهرداری اظهار می‌کند: ارتباطی دوسویه با شهرداری تبریز داریم و این ارتباطات در حال افزایش است. البته از اعضای شورای شهر و مسئولان شهری انتظار داریم به این ارتباط توجه بیشتری داشته باشند.
«اصغر عسگری» به همشهری می‌گوید: با اعضای شورای شهر به صورت فردی و همچنین با خود شورا ارتباطاتی داریم. از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز هم در جمع اعضای شورای شهر حضور دارد که این ارتباط را بیشتر می‌کند. 

وی درباره این‌که در کدام پروژه‌ها به صورت مشخص با شهرداری تبریز همکاری می‌کنید می‌گوید: پروژه‌‌ها متعدد بوده و مربوط به زمینه خاصی نیست. تاکنون 56 تفاهم‌نامه میان دانشگاه تبریز و شهرداری تبریز امضا شده که 6 تفاهم‌نامه منجر به عقد قرارداد شده و باید این قراردادها با توجه به تفاهم‌نامه‌ها به مرحله اجرا برسند. 

عسگری تاکید می‌کند: در سال جاری در موضوعات ارتقای نشاط اجتماعی و راهکارهای توسعه‌ای باشگاه‌داری در شهرداری، پژوهش‌های مربوط به توسعه ورزش در میان اقشار مختلف و زمینه‌های توسعه ورزش همگانی در شهر همکاری‌های تحقیقاتی با شهرداری داشته‌ایم و در اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی هم این تحقیقات ادامه دارد. در دیداری که با هیات رئیسه شورای شهر داشتیم این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و ما همچنان آماده ادامه و توسعه همکاری هستیم.


محققان، شهرداری را خانه خود بدانند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز با بیان این‌که توجه به محققان دانشگاهی باید از حالت ویترینی خارج شود، بیان می‌کند: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا پروژه‌های شهری ماهیت علمی و تحقیقاتی داشته باشند و محققان شهرداری را خانه خود بدانند. بر همین اساس، شورای پنجم به صورت جدی استفاده از محققان را در قالب‌های مختلف و به صورت کاربردی مورد توجه قرار داده است. 

«محمدباقر بهشتی» که خود جزو اساتید دانشگاه تبریز است، عنوان می‌کند: حمایت از پایان‌نامه‌هایی با موضوعات شهری و استفاده ملموس از نظرهای تخصصی در پروژه‌های شهری ضروری است و یکی از نتایج چنین همکاری‌هایی این است که این محققان می‌توانند به عنوان مدیران ارشد شهری به تبریز خدمت کنند. 

وی برنامه‌های پیش رو برای توسعه همکاری میان دانشگاه و شهرداری را کافی نمی‌داند و می‌گوید: در سال آینده و با توجه به فضای مثبت به وجود آمده، زمینه حضور محققان دانشگاهی در پروژه‌های شهری بیشتر فراهم می‌شود که ده‌ها تفاهم‌نامه امضاشده، نشان از رشد همکاری در سال آتی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید