• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42310
+
-

دارو و مسمومیت

نگاه
دارو و مسمومیت


شهاب‌‌الدین جعفری جنیدی/ داروساز
دارو از مهم‌ترین عوامل بهبودی و درمان بیماری‌هاست. بخش مهمی از هزینه‌ها، امکانات و تخصص‌ها در زمینه بهداشت و درمان مربوط به تهیه، تولید و عرضه و توزیع داروست.

با این حال همین عامل بهبودی و سلامت می‌تواند خطرآفرین و کشنده باشد. مصرف بیش از اندازه دارو منجر به مسمومیت می‌شود و البته مسمومیت‌های دارویی از خطرناک‌ترین نوع مسمومیت‌ها در همه جای جهان به‌شمار می‌آید. دلایل و عوامل مهمی برای مسمومیت دارویی می‌توان عنوان کرد.

بیشتر این نوع مسمومیت‌ها مربوط به کودکان است. قرار داشتن دارو در دسترس کودکان همواره خطرساز و مشکل‌آفرین بوده است. متاسفانه در بعضی از خانواده‌ها برای ترغیب کودکان به‌مصرف دارو می‌گویند که این قرص نیست، آب‌نبات است؛ همین موجب می‌شود کودک وقتی دارویی را می‌بیند آن را به عنوان خوراکی مصرف کند.

بعضی وقت‌ها بچه‌ها دارو می‌خورند تا ادای بزرگ‌ترها را در بیاورند. بخش دیگری از مسمومیت‌های دارویی مربوط به افراد فراموشکاری است که به‌جای یک بار چند بار در یک وعده دارو مصرف می‌کنند.

خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی موجب مصرف اشتباه دارو می‌شود. اما عامل مهم دیگر، مصرف دارو بدون تجویز پزشک است. به هر روی باید دارو دور از دسترس کودکان باشد و حتما درباره عواقب مصرف آن به آنها هشدار داده شود.

 همچنین در موقع مصرف دارو باید به نام آن دقت شود. توصیه می‌کنم افراد کم‌حافظه نیز حتما پس از مصرف دارو در جایی علامت بزنند تا دوباره دارو را مصرف نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید