• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4229
+
-

بازدید از اوین روی میز هیأت رئیسه

۴۰ نماینده در نامه به لاریجانی خواستار تحقیق درباره فوت 2بازداشتی اعتراضات اخیر شدند

مجلس
بازدید از اوین روی میز هیأت رئیسه

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

 

ماجرای بازدید نمایندگان تهران از زندان اوین به میز هیأت رئیسه مجلس رسید. نمایندگان امیدوارند با ورود هیأت رئیسه روند بازدید آنها از زندان اوین تسهیل شود. قرار بود 2روز پیش جمعی از نمایندگان تهران برای بررسی اوضاع بازداشت‌شدگان نا‌آرامی‌های 20روز گذشته از زندان اوین بازدید کنند اما بنا به دلایلی این دیدار به تعویق افتاد و اعلام شد که این بازدید نیازمند هماهنگی‌های بیشتری است.

با ایجاد تأخیر در زمان بازدید نمایندگان از زندان اوین، برخی از نمایندگان ازجمله محمود صادقی از منتفی شدن این بازدید سخن گفتند و خبر دادند میسر شدن آن حداقل تا پایان هفته جاری ممکن نیست.

دیروز اما علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس به خبرنگاران گفت که اگر هیأت رئیسه به درخواست نمایندگان تهران برای بازدید از زندان اوین ورود کنند مقدمات کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و روند بازدید آسان‌تر می‌شود؛ بازدیدی که به گفته محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید آرامش‌دهنده و کمک‌کننده خواهد بود.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس درحاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان در پاسخ به همشهری درباره معطل ماندن درخواست نمایندگان تهران برای بازدید از زندان اوین هم تأکید کرد: ما در مجلس به‌دنبال روشن شدن قضیه هستیم و همه ابهامات و موضوعات را در جلسه هیأت رئیسه مطرح خواهیم کرد تا به یک تصمیم مشترک برسیم، با ورود هیأت رئیسه به ماجرا قطعا روند بازدید نمایندگان از زندان اوین تسهیل خواهد شد.

جلسه هیأت رئیسه درمورد اعتراضات اخیر عصر دیروز و درمحل دفتر رئیس مجلس برگزار شد.

 

 

نظر مطهری درباره سارو قهرمانی

فرزند شهید مطهری همچنین در پاسخ به این سؤال همشهری که اخیرا نام فردی به نام سارو قهرمانی در شبکه‌های مجازی مطرح شده است که در زندان سنندج فوت کرده و بعد از 10روز پیکرش را به خانواده‌اش تحویل داده‌اند، گفت: بله موضوع را شنیده‌ام و درحد اخبار منتشر شده ازآن اطلاع دارم اما باید برای روشن شدن ماجرا واینکه گفته می‌شود تعدادی از بازداشت‌شدگان در زندان فوت کرده‌اند بررسی بیشتری انجام داد.

او ادامه داد: پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان و رسیدگی به شرایط آنها از یک سو و خبرهایی که درباره فوت تعدادی از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها مطرح می‌شود از سوی دیگر محورهای بحث نشست هیأت رئیسه خواهند بود اما اینکه خروجی این نشست چه باشد باید منتظر باشیم ببینیم جمع چه تصمیمی می‌گیرند.

مطهری همچنین در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه به‌نظرتان تناقض در آمار ارائه شده درباره تعداد بازداشت‌شدگان و اعلام چند خبر درباره فوت یا بعضا خودکشی بازداشت‌شدگان اعتماد مردم به حاکمیت را تضعیف نمی‌کند، گفت: این حرف که رشد شایعات درباره اوضاع بازداشت‌شدگان می‌تواند اعتماد مردم به حاکمیت را خدشه‌دار کند، درست است، به‌نظرم قوه قضاییه باید بیاید و این موارد را برای مردم توضیح دهد و درباره اخبار و شرایط بازداشت‌شدگان و افرادی که در زندان فوت شده‌اند اطلاع‌رسانی کند. او سپس در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه آیا مجلس این بار نیز همچون حوادث سال 88درباره اتفاقات و روند اعتراضات اخیر به مردم گزارشی ارائه خواهد کرد؟ گفت: این تصمیمی است که هیأت رئیسه باید اتخاذ کند اما اتفاقات سال 88با ناآرامی‌های اخیر تفاوت‌های زیادی داشت با این حال  من به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع بازداشت‌شدگان نا‌آرامی‌های اخیر پیشنهاد می‌کنم که بیایند نسبت به روند انجام شده و شرایط پیش آمده اطلاع‌رسانی کنند، ما باید به سمتی برویم که فرهنگ اطلاع‌رسانی در جامعه نهادینه شود.

 

 

عارف: گزارش بازدید از اوین را به مردم می‌دهیم 

درباره چرایی ضرورت بازدید نمایندگان از زندان اوین در حاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان با محمد‌رضا عارف، رئیس فراکسیون امید گفت‌وگو کردیم، او از ضرورت انجام بازدید نمایندگان از زندان اوین گفت و تأکید کرد که رایزنی‌ها به مسئولان قوه قضاییه و مسئولان سازمان زندان‌ها برای انجام این بازدید ادامه دارد و این بازدید حتما انجام خواهد شد اما اینکه چه زمانی باشد هنوز مشخص نشده است.

او درباره اینکه چه شد که بازدید مجمع نمایندگان تهران از زندان اوین کنسل شد به همشهری، گفت: روز شنبه قرار رسمی برای بازدید نبود و ما اعلام نکرده بودیم شنبه بازدید انجام خواهد شد.

رئیس فراکسیون امید تأکید کرد:ما به همکارانمان در بخش‌های امنیتی گفته‌ایم که کمک کنند بازدید از زندان اوین میسر شود، چرا که این بازدید قطعا کمک‌کننده و آرامش‌دهنده است. ما قطعا زمان بازدید از زندان اوین را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

احمدمازنی، دیگر عضو فراکسیون امید هم با تأکید بر اینکه ما به بازدید از زندان اوین امید‌واریم، گفت:برخی از اعضای فراکسیون امید در حال رایزنی با وزارت دادگستری و نیروی انتظامی هستند تا روند این بازدید تسهیل شود.

 

 

زاهدی:دانش‌آموز بازداشتی نداریم 

 در کنار ورود هیأت رئیسه به ماجرای اعتراض‌های اخیر، فراکسیون‌های سیاسی و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با این بحث نیز به‌صورت جدا‌گانه فعال شده‌اند و هر یک برنامه‌ای برای ایفای نقش نظارتی خود دراین ماجرا دارند. 

از فراکسیون امید که با تشکیل کمیته ویژه‌ای درصدد ارائه گزارشی مبسوط از اعتراضات اخیر و شرایط بازداشت‌شدگان است و در‌خواست فراکسیون حقوق شهروندی برای بازدید از زندان اوین گرفته تا دیدار دیروز فراکسیون اصولگرایان ولایی با وزیر اطلاعات و ماموریت ویژه علی لاریجانی رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای ریشه‌یابی علل اعتراض‌های اخیر و ورود کمیسیون آموزش و تحقیقات در ماجرای دانشجویان بازداشتی همه این تشکل‌ها یک به یک با مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و چهره‌های قضایی در رفت‌وآمدند و در باب موضوعات در دستور کارشان رایزنی می‌کنند. ازجمله این دیدار‌ها حضور محمود علوی در نشست صبح دیروز فراکسیون ولایی بود. 

پس از این نشست محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در جمع خبرنگاران، گفت: قریب‌‌به‌ اتفاق دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند و پیگیری‌ها برای آزادی چند نفر باقیمانده آنها ادامه دارد. زاهدی خبر داد: به گفته وزیر اطلاعات هیچ دانش‌آموزی در بازداشتگاه‌ها باقی نمانده است.

 

 

 

 

 

زوایای پنهان حوادث روشن شود

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نطق قبل از دستور خود گفت: حوادثی که در 20روز گذشته در کشور اتفاق افتاد، از ابعاد مختلف در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه هفته گذشته نیز مسئولان امر گزارش‌هایی درباره حوادث به مجلس ارائه کردند. اهمیت موضوع و زوایای پنهان آن به‌نحوی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد. همچنین دیروز۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تشکیل هیأتی برای تحقیق درباره فوت سینا قنبری و وحید حیدری؛ 2بازداشتی اعتراضات اخیر شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید