• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42266
+
-

اهالی پس از بازدید و شنیدن دلایل تأخیر در ساخت تونل استاد معین:

قانع نشده‌ایم!

قانع نشده‌ایم!

مهدی اسماعیل پور|خبرنگار

منطقه 2


اهالی محله‌های طرشت و شریف، چند سالی است که خاک پروژه زیرگذر و تونل استاد معین‌ـ آزادی را می‌خورند. این طرح که با هدف اتصال خیابان شهید اکبری در جنوب منطقه 2 به خیابان استادمعین در شمال منطقه 9 در سال 1394 آغاز شده، خیلی کند پیش می‌رود و نقطه پایان نزدیک نیست. شهرداری ناحیه 5 با توجه به اعتراض‌ها و پیگیری‌های متعدد شهروندان، از اعضای شورایاری و معتمدان محله دعوت کرد تا از این پروژه بازدید کنند و به نمایندگی از مردم نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که وجود دارد را به‌طور مستقیم با مدیر پروژه در میان بگذارند و جوابی برای آنها بگیرند. 

در این چند سالی که بخش زیادی از انتهای خیابان شهید اکبری و ابتدای خیابان استادمعین با ورق‌های فلزی آبی و سفید رنگ محصورشده، برای نخستین بار در کارگاه به روی گروهی از مردم و همچنین همشهری محله باز می‌شود تا از نزدیک در جریان کارهای انجام شده و میزان پیشرفت پروژه ساخت تونل و زیرگذری قرار بگیرند که منطقه 2 و 9 را به‌هم گره می‌زند. در ابتدا «محمد هادی رجبلو» مدیر پروژه از روی نقشه برای دبیران و اعضای شورایاری محله‌های طرشت و شریف توضیح می‌دهد که با اجرا و تکمیل این طرح قرار است چه اتفاقی بیفتد و شکل نهایی کار به چه صورت خواهد بود. اما دغدغه و سؤال اصلی نمایندگان مردم محله، به طولانی شدن اجرای این پروژه برمی‌گردد. به‌ویژه اینکه در یک بازه زمانی نسبتاً طولانی پروژه متوقف شده و ‌کاری از پیش نمی‌رود. وجود گرد و خاک، باریک شدن خیابان و بروز مشکلات ترافیکی و زشت شدن چهره همیشه آرام و زیبای محله طرشت از جمله گلایه‌های دبیران و اعضای شورایاری است. 


 مشخصات پروژه 
  11‌متر طول زیرگذر خیابان شهید اکبری است
  تونل خیابان آزادی 5/72‌متر طول دارد
  زیرگذر خیابان استادمعین 132‌متر است



 این معارض‌های مزاحم 

رجبلو دلیل طولانی شدن اجرای پروژه را وجود معارض‌های پیش‌بینی نشده در طول مسیر و همچنین موقعیت خاص این محدوده می‌داند و توضیح می‌دهد: «وجود لوله‌های کوچک و بزرگ گاز، آب، کابل‌های مخابراتی، ایستگاه بی‌آرتی، پل عابرپیاده، تونل و ایستگاه مترو در عمق 15 متری، وجود ملک‌های معارض مانند باغ بزرگی که نبش خیابان شهید اکبری و خیابان آزادی وجود دارد و شهرداری هنوز موفق به شناسایی مالک آن نشده و همچنین محدودیت‌های ترافیکی با توجه به اهمیت خیابان و میدان آزادی باعث شده تا کار کند‌تر از حد معمول پیش برود. با این وجود مدیر پروژه اعلام می‌کند با رفع معارض‌هایی که در قسمت جنوب پروژه یعنی خیابان استادمعین قراردارد، کار از نیمه دوم آذر ادامه پیدا کرده و از سر گرفته می‌شود. 

 حداقل یکسال دیگر! 

متأسفانه زمان پایان آن هم مشخص نیست و فرسایشی شدن اجرای طرح برای مردم محله آزار‌دهنده است. به‌ویژه اینکه ظاهر کار هم نشان می‌دهد تا رسیدن به مرحله نهایی و بهره‌برداری، هنوز روزها و ماه‌های زیادی پیش رو است. مدیر پروژه زیرگذر و تونل استادمعین در این دیدار به اعضای شورایاری و معتمدان محله‌ها اعلام می‌کند:«اگر در تزریق پول و تأمین بودجه وقفه‌ای ایجاد نشود و مشکل پیش‌بینی نشده‌ای پیش نیاید، در نیمه دوم سال آینده و به احتمال زیاد در پاییز98 این پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.» 

 نقش مؤثر مشارکت مردم

اما هدف مسئولان شهرداری از دعوت مردم و شورایاران برای بازدید از پروژه چیست و چه برنامه‌ای دارند؟ شهردار ناحیه 5 هدف از این دعوت را جلب رضایت شهروندان می‌داند و می‌گوید: «برای مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری و پاسخگویی به سؤالات مردم این برنامه تدارک دیده شده است. معتمدان محلی می‌توانند در جلب رضایت مردم نقش مؤثری داشته باشند. ما این بازدید را ترتیب دادیم تا شورایاری 2 محله‌ای که در غرب و شرق پروژه هستند از نزدیک در جریان کار قرار بگیرند.» «محمدرضا معصوم‌بیگی» درباره زمان پایان طرح هم به همشهری محله می‌گوید: «این طرح توسط سازمان فنی و مهندسی شهرداری تهران اجرا می‌شود و ما دخالتی در آن نداریم، اما همان‌طور که مدیر پروژه اعلام کرد امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد.» 

 نگران ترافیک هستیم

«نصرالله لطفعلی خانی» از ساکنان قدیمی و اعضای شورایاری محله طرشت در پایان این بازدید به همشهری محله می‌گوید: «بازدید خیلی خوبی بود. برای حل مشکل مردم دورهم جمع شده بودیم. شهروندان اعتراض دارند که چرا پروژه این‌قدر طولانی شده و برای محله مشکل ایجاد کرده است.» نگرانی اصلی طرشتی‌ها برهم خوردن آرامش محله است ظاهراً توضیحات مدیر پروژه در این مورد هم قانع‌کننده نبوده است.  او می‌گوید: «پروژه تونل و زیرگذر استادمعین با هدف اتصال و ایجاد دسترسی محله طرشت به استادمعین اجرا می‌شود که کار خوبی است و مردم هم راضی هستند، اما یکی از نگرانی‌های اصلی ما مشکلات ترافیکی است که در آینده ایجاد خواهد شد. توضیح مدیر پروژه درباره مشکلات ترافیکی برای ما قانع‌کننده نبود. ایشان گفتند که انتهای خیابان را مسدود می‌کنند تا دسترسی از این محدوده سخت شود و در آینده هم وسایل نقلیه گذری از مسیر‌های دیگر از جمله بزرگراه یادگار امام(ره)‌‌ تردد می‌کنند. همچنین گفتند که فقط افراد محلی اطلاع دارند که از طرشت به سمت شمال شهر دسترسی وجود دارد و خودرو‌های گذری از همان مسیر‌های همیشگی که بلد هستند‌‌ تردد خواهند کرد. اما در عین حال اشاره کردند که احتمال دارد در روزهای اولیه افتتاح زیرگذر کمی ترافیک در محله ایجاد شود اما به مرور این مشکل درست خواهد شد، که به نظرم این حرف درست نیست و آرامش محله از بین می‌رود.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید