• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42197
+
-

محاکمه سلطان‌چک

مجموع مبالغ مورد سوء استفاده توسط متهم ۶۵۸۳‌میلیارد تومان عنوان شده که غیر ازعواید حاصل ازاتهام پولشویی به شمارمی‌رود

گزارش
محاکمه سلطان‌چک

روز گذشته از پرونده‌ای رونمایی شد که حجم مجموع مبالغ مورد سوءاستفاده در آن بیش از 6000میلیارد تومان عنوان شده است. علی‌اکبر عمارت‌ساز بیش از 300فقره چک و 63فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 900میلیارد تومان صادر کرده است.

پای ماجرای چک‌های بدون ضمانت و پشتوانه او مهر‌ماه امسال به نشست خبری غلامحسین محسنی‌اژه‌ای هم باز شده بود. او گفته بود: وقتی 100چک فردی برگشت می‌خورد، بانک مرکزی نباید ورود کند؟

علی‌اکبر عمارت‌ساز که روند محاکمه‌اش آغاز شده، با مدرک دیپلم!! به استخدام بانک تجارت درآمد و سال‌ها بعد پست معاونت اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان را برعهده گرفت.

او از سال 67به استخدام بانک تجارت درمی‌آید و زمان مدیریت وی بین سال‌های 85تا 91یعنی در دولت‌های نهم و دهم بوده و نهایتا وی بهمن سال‌92بازداشت می‌شود. قاضی این پرونده هم قاضی معروف پرونده‌های مفسدان اقتصادی، قاضی ابوالقاسم صلواتی است. به گزارش میزان، یکی از عناوین اتهامی علی‌اکبر عمارت‌ساز، اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق صدور ۳۴۲ فقره چک بین‌بانکی به مبلغ ۵۵ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال، صدور ۶۳ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال، پولشویی، اختلاس، معاونت در اختلاس، اخذ رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت به مبلغ ۶۰ هزار و ۵۸۳ هزار میلیارد ریال است.

قرائت کیفرخواست

بزرگ‌ترین پرونده اختلاس در ایران تا به حال معرف به پرونده 3000هزار میلیاردی بود که مه‌آفرید خسروی به‌خاطر آن خرداد 4سال پیش اعدام شد و متهم دیگر آن پرونده، محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران هم به کانادا فرار کرد و نهایتا غیابی محاکمه شد. حجم بدهی‌ها و تخلفات پرونده بابک زنجانی ابربدهکار نفتی هم که محکوم به اعدام شده و البته هنوز اعدامش اجرا نشده، بیش از 2میلیارد یورو بوده است.  بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت درخصوص این پرونده گفته بود: «حکم دادگاه 1.9میلیارد یورو بوده اما ما 1.5میلیارد یوروی دیگر هم دادخواست داده‌ایم.» قاضی ابوالقاسم صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی‌اکبر عمارت‌ساز، رئیس سابق شعبه تختی بانک تجارت در کرمان با بیان اینکه رسیدگی به اتهامات این متهم همچنان در دادسرای تهران مفتوح است، گفت: این پرونده بیش از 5سال طول کشیده و حدود ۱۰۰ جلد است. این متهم ۱۳فقره اتهامی دارد که برخی از آنها در دادسرا مفتوح است. در ادامه حسینی، نماینده دادستان تهران با حضور در جایگاه با اشاره به جزئیات کیفرخواست صادره برای متهم گفت: یکی از عناوین اتهامی این فرد اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی است. کیفرخواست این فرد روز گذشته در دادگاه خوانده شد و حسینی، نماینده دادستان یکی از اتهامات عمارت‌ساز را شرکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی بالغ بر ۳۴۲ فقره چک بدون ضمانت‌نامه بانکی و پشتوانه به ارزش ۵۵ هزار و ۹۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و تصویب و صدور امضای ۶۳ فقره ضمانت‌نامه خارج از حدود اختیار جمعا به مبلغ ۹ هزار و ۳۱ میلیارد و ۷۳ میلیون و ۱۲۷‌ریال اعلام کرد.

پرونده از کرمان به تهران آمد

نماینده دادستان افزود: به موجب گزارش‌ها قرارداد‌هایی که به استناد آنها ضمانت‌نامه بانکی صادر شده، صوری بوده و پس از اطلاع دادسرای تهران درباره پرونده‌های ذکرشده با ارائه گزارشی از این پرونده‌ها و ارتباط آنها با هم در راستای اعمال ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی رسیدگی در دادسرای تهران را به ریاست قوه قضاییه پیشنهاد دادند که بعد از آن شعبه ۴ دیوان‌عالی کشور با احاله پرونده‌ها از شعب اصفهان و کرمان جهت رسیدگی در دادسرای تهران حکم کرد. حسینی گفته: این پرونده در ابتدا در شعبه اول بازپرسی کرمان تشکیل شد که پشتوانه آن نامه اداره کل اطلاعات کرمان بود.

نماینده دادستان در ارائه مستندات، گزارش‌های مختلفی را ازجمله گزارش بانک تجارت، گزارش اداره کل اطلاعات استان کرمان، گزارش معاون حقوقی اطلاعات سپاه خطاب به دادستان تهران و گزارش معاون حقوقی اطلاعات سپاه خطاب به بازپرس رسیدگی‌کننده نام برد. آنطور که مشرق گزارش داده متهم ۵ سال از منابع بانکی و همچنین صندوق قرض‌الحسنه رسالت استفاده می‌کرده به‌طوری که 2‌ماه از سال را به‌طور متوسط ۳۰میلیارد در وجه صندوق رسالت چک صادر می‌کرده و اقدام به حذف 3 صفر در حساب بانک مبدأ می‌کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید