• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42180
+
-

دیر رسیدن و هرگز نرسیدن!

دیر رسیدن و هرگز نرسیدن!

زمزمه‌های خروج جواد نکونام از نساجی برای پیوستن به پیکان،هر روز جدی‌تر از روز قبل می‌شوند. پیکان بعد از برکناری مجید جلالی، هنوز جانشین این مربی را انتخاب نکرده و مدیرعامل باشگاه تأکید دارد که یک مربی ایرانی، روی نیمکت تیمش خواهد نشست. جواد نکونام، گزینه اول باشگاه پیکان به شمار می‌رود و ظاهرا به توافق اولیه با این تیم دست پیدا کرده است. انتقال نکو به پیکان، هنوز رسمی نشده و ممکن است در روزهای آینده خبرهای متفاوتی در این مورد به گوش برسد. به‌نظر می‌رسد خود این مربی نیز تردیدهای زیادی در مورد این تصمیم دارد. آیا رها کردن نساجی در مقطع فعلی، تصمیم درستی خواهد بود؟ آیا پیکان، تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای یک مربی جوان رقم خواهد زد؟ آیا باشگاهی که با مجید جلالی در بحران مطلق قرار گرفت، با نکو از این بحران خارج خواهد شد؟ جواد محبوبیت فوق‌العاده‌ای روی سکوهای ورزشگاه وطنی قائمشهر دارد. او اما سرمربیگری را چند کیلومتر آن‌طرف‌تر در بابل آغاز کرد و با «خونه به خونه» نتایج ایده‌آلی به‌دست آورد. شرایط برای ادامه حضور این مربی جوان در بابل فراهم نبود و پس از چند‌ماه خانه‌نشینی، نکو این بار با نساجی به فوتبال برگشت؛ تیمی که با داوود مهابادی عملا رؤیای صعود را از یاد برده بود، با سرمربی جدیدش زنده شد و بعد از 24سال، به سطح اول فوتبال ایران رسید. انتظار می‎رفت نساجی پس از این بازگشت باشکوه به لیگ، در تابستان خریدهای بیشتری انجام بدهد، نام‌های بزرگ‌تری جذب کند و نمایش‌های جذاب‌تری داشته باشد اما اوضاع کاملا مطابق میل نکونام و هوادارها پیش نرفت. نساجی در نیم‌فصل اول تنها 16امتیاز تصاحب کرده و با منطقه سقوط جدول، فقط 6امتیاز فاصله دارد. این تیم در طول فصل تنها 3پیروزی را جشن گرفته اما نباید فراموش کرد که آنها تراکتورسازی و استقلال را متوقف کرده‌اند و در برابر پرسپولیس و سپاهان نیز نمایشی فراتر از حد انتظار داشته‌اند. هنوز یک سال از پیوستن نکو به نساجی سپری نشده و او هنوز فرصت کافی برای آزمون و خطا را در قائمشهر در اختیار دارد. جدایی از این باشگاه و پیوستن به پیکان اما، جواد را همین حالا در معرض قضاوت‌های بی‌رحمانه قرار خواهد داد.
جواد نکونام به‌عنوان یکی از موفق‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال ایران، می‌تواند دستمزد بیشتری بگیرد، تیم پرستاره‌تری در اختیار داشته باشد و قراردادهای به‌مراتب بهتری نسبت به نساجی امضا کند. تردیدی وجود ندارد که با طی کردن یک مسیر تدریجی، همه این اتفاق‌ها برای نکو رخ خواهند داد. عجله و سبقت اما ممکن است رزومه او به‌عنوان یک مربی مستعد را تباه کند. تن‌دادن به تصمیم‌های شتاب‌زده، عادت همیشگی مربیان جوان در فوتبال ایران است. اگر «علی دایی» بعد از نخستین موفقیت به‌عنوان یک مربی پیشنهاد تیم ملی را نمی‌پذیرفت و این چالش غیرمنتظره را قبول نمی‌کرد، می‌توانست در موقعیتی به‌مراتب بهتر و با پختگی بیشتر، این فرصت را به‌دست بیاورد درست مثل علیرضا منصوریان که برای محقق کردن آرزوی هدایت استقلال، عجله به خرج داد و به سختی تنبیه شد. یحیی گل‌محمدی ذوب‌آهن را به شکل عجولانه‌ای ترک کرد و مدت نسبتا زیادی طول کشید تا دوباره بتواند به روزهای خوب گذشته‌اش برگردد. همین حالا علی کریمی با انبوهی از انتخاب‌های اشتباه، آینده شغلی‌اش را به خطر انداخته است. مهدی پاشازاده به اندازه توانایی‌های واقعی‌اش جدی گرفته نمی‌شود. چرا که مدام در حال سفر از این شهر به آن شهر بوده است. چهره‌هایی مثل افشین پیروانی و حمید استیلی نیز قربانی عجله برای رسیدن به یک موقعیت ایده‌آل کاری شدند و برای همیشه مربیگری را رها کردند. گاهی تنها یک تصمیم غلط، برای قرار گرفتن یک مربی در معرض نابودی کافی خواهد بود و نکو باید مراقب باشد که با یک تصمیم نسنجیده، اندوخته‌های این چند سال و پتانسیل فوق‌العاده‌اش برای مربیگری را از بین نبرد.
ترک یکی از پرتماشاگرترین تیم‌های لیگ برتر برای ملحق‌شدن به بی‌هوادارترین تیم فصل، شور و هیجان را از اطراف جواد نکونام خواهد گرفت. مجید جلالی با سابقه چند دهه مربیگری در فوتبال ایران، نتوانست پیکان را به طرف مسیر درست هدایت کند و تضمینی وجود ندارد که جواد بتواند این ماموریت را با موفقیت پشت سر بگذارد. او البته انگیزه‌های خاص خودش را برای انتقال به پیکان دارد اما تا زمانی که نتوانسته به‌عنوان یک مربی موفق در فوتبال ایران تثبیت شود، هر تصمیمی یک ریسک بزرگ و خطرناک خواهد بود. در قائمشهر، انتظار چندانی از نکونام وجود ندارد. همین که این مربی تیم را در لیگ برتر حفظ کند و روبه‌روی حریفان بزرگ نمایش خوبی داشته باشد، راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد. پیکان اما توقع زیادی از این مربی جوان خواهد داشت و مدیران باشگاه او را از همان نخستین روز کاری برای رسیدن به نتایج ایده‌آل تحت‌فشار قرار خواهند داد. نباید فراموش کرد که برای همه مربیان فوتبال در دنیا، «عجله» یکی از برادران مرگ است!

 نکونام؛ از قائمشهر به پیکانشهر؟
جواد نکونام، سرمربی نساجی قائمشهر سرانجام از این تیم جدا شد تا هدایت پیکان را برعهده بگیرد. در روزهای اخیر خبرهای مختلفی درخصوص توافق او با پیکان منتشر شد و این خبرها درنهایت دیروز جنبه رسمی به‌خود گرفت تا نکونام جانشین مجید جلالی در پیکان شود. نکونام دو روز پیش همراه با حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف به محل وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت و با سیدشریف حسینی، قائم‌مقام و معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد. همین ملاقات شایعه جدا شدن نکونام از نساجی و پیوستن وی به تیمی مانند پیکان را قوی‌تر کرد و درنهایت این مربی تصمیم به ترک نساجی گرفت. نکونام که از برخی اتفاقات در نساجی ناراحت است می‌گوید: «هواداران زیادی به من پیغام دادند و نگران وضعیت باشگاه هستند. آنها از من درباره نقل و انتقالات سؤال کردند، اینکه نساجی محروم است یا نه؟ به بعضی از آنها گفتم که من هم مثل شما، هیچ خبری ندارم. ما در نیم فصل کمبود بازیکن داشتیم، با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم و دوست ندارم این مسائل را باز کنم. من به‌خاطر هواداران، مدیر تیم و حرف‌هایی که به من زدند و قول دادند، در این تیم ماندم ولی دیگر ماندن جایز نیست.» نکونام ادامه می‌دهد: «مجموعه تیم زحمت کشیدند و بالاخره نساجی توانست به لیگ برتر صعود کند، حالا بماند که بعضی‌ها گفتند آنها تیم را بالا آورده‌اند. زمانی که مربی می‌آورند و نتیجه نمی‌گیرند کار دوستان نیست ولی الان که تیم بالا آمده، کار آنها بوده است. هرکسی هم مصاحبه کرد و گفت من تیم را بالا آوردم، هیچ‌کس چیزی نگفت چون شاید ایمان داشتند مجموعه باشگاه نقشی در صعود تیم نداشته‌اند. مهم نیست. به‌نظر من نقش اول را هواداران در صعود داشتند. آنها بودند که باعث شدند نساجی به لیگ برتر صعود کند. خدا به دل مردم نگاه کرد و لطف داشت تا صعود کنیم. یک حرف با هواداران نساجی دارم؛ برای همیشه شما هواداران نساجی در قلب من می‌مانید. بخشی از قلب من پیش این باشگاه و طرفدارانش است چون با هم و در کنار هم ماموریتی 24ساله را عملی کردیم. بهترین هواداران بودید و خیلی خوشحالم در کنار هم و با هم توانستیم اتفاقی بزرگ رقم بزنیم.» نکونام در حالی قائمشهر را ترک کرد که برخی از هواداران این تیم از او ناراحت هستند. آنها معتقدند که پیشنهاد پیکان و قبول هدایت یک تیم تهرانی نکونام را وسوسه کرد، در غیر این صورت مشکلات نساجی در حدی نبود که نکونام این تیم را ترک کند. حالا نکونام در پیکان دنبال یک چالش جدید است و باید دید در این تیم چه عملکردی خواهد داشت. نکونام دیروز در مصاحبه با ورزش سه گفته بود که اگر مشکل نساجی من هستم از این تیم می‌روم. چند دقیقه بعد بود که خبر توافق او با پیکان رسانه‌ای شد!

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :