• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42000
+
-

بازار مسکن پیشتاز رشد قیمت‌ها در پاییز

با وجود افت سنگین قیمت طلا، ارز و سهام، قیمت‌ها در بازار مسکن در پاییز امسال به‌طور متوسط 18.5درصد افزایش یافته است

بازار
بازار مسکن پیشتاز رشد قیمت‌ها در پاییز

بازار مسکن در پاییز امسال پیشتاز کسب بازده بوده است. آمارها نشان می‌دهد با وجود افت سنگین قیمت طلا، ارز و سهام، قیمت‌ها در بازار مسکن در پاییز امسال به‌طور متوسط 18.5درصد افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، از ابتدای پاییز امسال روند رو به رشد بازار‌های طلا، ارز و سهام متوقف شده، اما روند رشد قیمت‌ها در بازار مسکن متوقف نشده و قیمت‌ها در این بازار همچنان در حال صعود است. اطلاعات آماری از مقدار رشد قیمت‌ها در بازار‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد قیمت هر دلار در پاییز امسال48.7درصد و سکه بهار آزادی 37.6درصد افت کرده است. در همین مدت سرمایه‌گذاران در بورس به‌طور میانگین 20درصد زیان کرده‌اند اما سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق 22گانه شهر تهران به‌طور متوسط 18.5درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در پاییز امسال تعداد معاملات انجام شده در بخش مسکن 27.4درصد افت کرده است. این به‌معنای آن است که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ناشی از افزایش تقاضا نیست و دلایل رشد قیمت‌هارا باید در عوامل دیگری جست‌وجو کرد.

معادلات تازه در بازارها
در چنین شرایطی با توجه به آنکه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ناشی از افزایش تقاضا نیست پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های باقیمانده سال معادلات در بازارها بار دیگر تحت‌تأثیر رشد تورم دچار تغییر شود و نقدینگی متناسب با نرخ تورم به سمت سایر بازار‌ها حرکت کند و حتی ممکن است بخشی از نقدینگی از شبکه بانکی هم با هدف سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها خارج شود، زیرا نرخ تورم در حال نزدیک شدن به نرخ سود بانکی است. با این حال برخی بر این باورند که احتمال خروج نقدینگی از سیستم بانکی بسیار کم است، زیرا عمده سپرده‌گذاران بانکی افراد محافظه‌کاری هستند که نمی‌توانند ریسک حوزه‌های دیگر را بپذیرند، اما باید درنظر گرفت جذاب نگه داشتن سپرده‌گذاری در بانک‌ها با نرخ‌های سود سالانه ۱۵ درصد بسیار سخت و دشوار است؛ در نتیجه اگر نرخ تورم بیشتر از ارقام کنونی رشد کند و سپرده‌گذاران احساس کنند که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها برای‌شان به صرفه نیست سرمایه خود را در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به کدام سو؟
نرخ تورم در‌ماه میانی پاییز امسال 18.4درصد اعلام شده و هم‌اکنون 900هزار میلیارد تومان از منابع بانکی در سپرده‌های بلندمدت ذخیره شده، اکنون پرسش این است که نقدینگی با وجود کاهش شدید قیمت‌ها در بازار طلا، ارز و بورس به سمت کدام بازار حرکت خواهد کرد؟ چند روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی از حرکت نقدینگی در روز‌های آینده به سمت بازار سهام خبر داد، اما نکته اینجاست که به‌دلیل نزول‌های سنگین قیمت سهام در پاییز که 170هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌ها کاسته شده این روند به فرار سرمایه‌گذاران منجر شده است؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد بازگشت اعتماد از دست رفته به این زودی‌ها در بورس میسر نیست. در عین حال به گفته تحلیلگران به‌دلیل کاهش قیمت دلار و مواد خام و همینطور اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران فعلا نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای بورس دست‌کم برای یک تا دو سال آینده متصور بود. بازار ارز هم با تبعیت از سیاست‌های کلان توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود و این بانک اجازه رشد بیشتر را به قیمت ارز دست‌کم در میان‌مدت نخواهد داد، قیمت طلا هم متناسب با قیمت ارز رشد می‌کند و تا زمانی که قیمت دلار افزایش نیابد قیمت‌ها در این بازار هم در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد کرد.
در عین حال همانطور که گفته شد کاهش شدید معاملات در بازار مسکن هم نشان‌دهنده کاهش میل به سرمایه‌گذاری در این بازار است؛ بنابراین یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد همه گزینه‌های سنتی برای سرمایه‌گذاران حذف شده و سرمایه‌گذاران باید در ماه‌های آینده سال به‌دنبال بازار‌های جایگزینی برای سرمایه‌گذاری بگردند تا مانع از کاهش ارزش دارایی‌هایشان در مقابل تورم شوند. در این شرایط محتمل‌ترین گزینه بازار اوراق بدهی و اوراق مشارکت است که دولت قصد دارد در بودجه سال98 بر میزان آن بیفزاید؛ با این حال این احتمال هم وجود دارد که مانند دهه60 که برخی کالا‌ها دارای ارزش سرمایه‌ای شدند یک‌بار دیگر برخی از کالا‌ها با ماهیت سرمایه‌گذاری دچار رشد قیمت شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید