• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41955
+
-

دل‌ها همچنان می‌سوزد

معاون وزیر آموزش و پرورش: جوانب و ابعاد مختلف حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه غیرانتفاعی زاهدان بررسی خواهد شد

گزارش
دل‌ها همچنان می‌سوزد

در پی وقوع حادثه ناگوار آتش‌سوزی در دبستان اسوه حسنه ناحیه 2 زاهدان که صبح روز سه‌شنبه در یک واحد آموزشی پیش‌دبستانی و دبستان غیرانتفاعی در خیابان مصطفی خمینی 23 زاهدان اتفاق افتاد، چهار دانش‌آموز این مدرسه دخترانه به نام‌های مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتا میرشکار دچار سوختگی بالای 90 درصد شدند که هر چهار نفر جان خود را از دست دادند. 

پس از این حادثه ملک‌محمد سنجرانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان،  برای ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خود استعفا کرد. 

به گفته رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان حکم بازداشت مدیر و مربی مدرسه را نیز صادر کرده است. 

دکتر «طیب قدیمی» معاون حوزه اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان، به نمایندگی از سوی وزیر سه‌شنبه‌شب با سفر به زاهدان بر بالین دانش‌آموزان حادثه‌دیده آتش‌سوزی مدرسه دخترانه این شهر حضور یافت. 
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، نیز ضمن عیادت از دانش‌آموزان حادثه‌دیده یک روز را در زاهدان عزای عمومی اعلام کرد. 

همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که جوانب و ابعاد مختلف حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه غیرانتفاعی زاهدان بررسی خواهد شد، گفت: در این حادثه اگر قصور و کوتاهی از ناحیه هر کسی که باشد با او برخورد قانونی می‌شود. 
 «مجتبی زینی‌وند» روز چهارشنبه در حاشیه سفر به زاهدان افزود: حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه اسوه حسنه در زاهدان دردناک بود، به طوری که همه فرهنگیان کشور از جمله وزیر آموزش و پرورش را متالم و محزون کرد. 
وی ادامه داد: به محض اطلاع از این حادثه وزیر آموزش و پرورش دستور پیگیری صادر کرد و به همین منظور به سیستان و بلوچستان سفر کردم تا به نمایندگی از وی روند درمان دانش‌آموزان مصدوم را بررسی کنم تا اگر مشکل و موردی بود پیگیری شود. 
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خانواده وزارت آموزش و پرورش افزود: وزیر آموزش و پرورش در پیام تسلیت خود با خانواده دانش‌آموزان حادثه‌دیده ابراز همدردی کرد. 
وی گفت: دانش‌آموزان باید در مدارس احساس امنیت کنند و این گونه حوادث خانواده‌ها و مسئولان را نگران می‌‌کند. 
زینی‌وند ادامه داد: بعد از کارشناسی قضایی در همه ابعاد و جوانب نظر نهایی اعلام خواهد شد. 
وی گفت: تمامی دانش‌آموزان این مدرسه دچار آتش‌سوزی شده زاهدان در مدارس دیگر این شهر ساماندهی می‌شوند تا وقفه‌ای در فرایند آموزش آنان صورت نگیرد. 


برخورد با هر گونه قصور در حادثه آتش‌سوزی
 
وزیر آموزش و پرورش درباره حادثه آتش‌سوزی مدرسه در زاهدان در صفحه شخصی خود نوشت: با پیگیری جدی و سریع موضوع با هر گونه قصور و تقصیر برابر قانون برخورد خواهم کرد. 
 «سیدمحمد بطحایی» افزود: علی‌رغم برگزاری دوره‌های آموزشی و بخشنامه‌های موکد برای مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و رعایت نکات ایمنی، بر اثر سهل‌انگاری و تخلف یک مرکز غیردولتی، فرزندان عزیزمان جان خود را از دست دادند. با پیگیری جدی و سریع موضوع با هر گونه قصور و تقصیر برابر قانون برخورد خواهم کرد. 


مدرسه اسوه حسنه زاهدان لغو مجوز شد
 
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی با دستور قضایی پلمب و پس از آن نیز به کلی لغو مجوز شد. 
 «علیرضا نخعی» افزود: این مدرسه حدود یک ماه قبل به مکان جدید انتقال پیدا کرده است، اما هنوز تاییدیه نوسازی و استحکام بنا را نگرفته بود و برای گرفتن مجوز فقط مکاتباتی انجام شده است. 


حمایت هلال احمر

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای تجهیز مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی این استان به سیستم گرمایشی استاندارد اعلام آمادگی کرده است. 

 «رسول راشکی» افزود: در پی وقوع حادثه دردناک آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان رئیس جمعیت هلال احمر کشور دبیر کل و خزانه‌دار این جمعیت را مأمور کرد تا با حضور در منطقه و بررسی میدانی ضمن هماهنگی با آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های مسئول سیستان و بلوچستان مقدمات تجهیز تمام مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی فاقد سیستم گرمایشی استاندارد این استان را فراهم کنند. 

وی گفت: پیش از این نیز به دنبال بحران خشکسالی و مشکلات تامین آب آشامیدنی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان جمعیت هلال احمر کشور با هماهنگی با وزارت نیرو با اجرای طرح نذر آب به یاری مردم این استان برای مقابله با بحران آب آمده بود. 


پیکر سه دانش‌آموز حادثه‌دیده زاهدانی تشییع شد

همچنین پیکر سه دانش‌آموز پایه اول حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه اسوه حسنه زاهدان چهارشنبه بر دستان مردم مسلمان این شهر تشییع و خاکسپاری شد.  مونا خسروپرست، صبا عربی و یکتا میرشکار با اشک و ناله مردم و خانواده آنان تا آرامگاه ابدی‌شان در بهشت محمد رسول‌الله(ص) زاهدان تشییع و بدرقه شدند.  خیابان‌های زاهدان در اطراف مسجدجامع این شهر مملو از جمعیتی بود که برای تسلی خاطر بازماندگان و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حادثه آمده بودند تا فرزندان شهرشان را با چشمانی نمناک و قلب‌های اندوهگین تا آرامگاه ابدی بدرقه کنند.  چه وداع دردناک و غم‌انگیزی بود دانش‌آموزانی که قرار بود افتخارآفرین کشور باشند، اما بر شانه‌های مردم شهر زاهدان به سوی منزلگاه ابدی‌شان رهسپار شدند. 


پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهوری 

دکتر جهانگیری، معاون اول‌ رئیس جمهوری در پیامی، جان باختن دانش‌آموزان زاهدانی در حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه این شهر را تسلیت گفت. 
 «بسم الله الرحمن الرحیم
خبر دردناک و غم‌انگیز جان باختن سه نفر و مجروحیت یکی از نونهالان عزیزم در حادثه آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه شهر زاهدان موجب تأسف و تألم فراوان شد. 
این مصیبت اندوهبار را، که قلب مردم ایران را جریحه‌دار کرد، به عموم ملت ایران، مردم شریف استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان به‌ویژه خانواده‌های عزادار از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای مجروح حادثه شفای عاجل و برای خانواده‌های عزادار صبر و اجر مسئلت دارم. 
لازم است وزیر محترم آموزش و پرورش، استاندار محترم استان و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن به کارگیری کلیه امکانات پزشکی برای نجات جان مصدوم عزیز حادثه و نیز رسیدگی و ارائه کمک‌های لازم به خانواده‌های ارجمند داغدار، نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه تلخ و برخورد با متخلفین این اتفاق ناگوار اقدام و نتیجه را در اسرع وقت به اطلاع مردم بزرگوار ایران برسانند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید