• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41854
+
-

ایران به دنبال حذف هیچ کشوری نیست

ظریف در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی از مکرون به‌دلیل سکوت در برابر تهدید ایران توسط نتانیاهو انتقاد کرد

دیپلماسی
ایران به دنبال حذف هیچ کشوری نیست

 ما هیچ وقت به‌دنبال حذف هیچ کشوری نبوده‌‌ایم؛ ظریف این جمله را خطاب به یک خبرنگار فرانسوی درباره ادعاهای عربستان گفت. وزیر خارجه ایران در این مصاحبه حتی تلاش ایران برای حذف رژیم صهیونیستی را هم رد کرد.

خبرنگار هفته‌نامه فرانسوی از ظریف درباره درج شعار نابودی اسرائیل روی موشک‌های ایرانی و اعتراض رئیس‌جمهور فرانسه به آزمایش‌های موشکی ایران سؤال کرد که ظریف گفت: آقای نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» رفته بود؛ یعنی جایی که تسلیحات هسته‌ای ساخته می‌شود و در آنجا اعلام کرد که ایران را نابود خواهد کرد. وی نگفت که کشور ما باید نابود شود بلکه گفت« کشور ما را نابود خواهد کرد.» چرا آقای مکرون به این موضوع واکنشی نشان نداد؟ چرا هیچ‌کس در فرانسه درباره این سخنان به پا نخاست؟

ظریف ادامه داد: ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ‌کس چنین حرفی نزده است.

خبرنگار فرانسوی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم یاد کرد که ظریف گفت: نه، وی نیز چنین حرفی نزده است. وی حرف امام را یادآوری کرد که گفته بود: « اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد.» وی نگفته بود که« می‌خواهد آن ‌را نابود کند!» وی گفته بود که اسرائیل با این سیاست‌هایی که دنبال می‌کند به این سرنوشت مبتلا خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که با هفته‌نامه لوپوئن فرانسه گفت‌وگو می‌کرد همچنین با بیان اینکه مشکل منطقه ما عربستان سعودی است، اظهار داشت: این کشور تلاش دارد با حمایت آمریکا، فرانسه و انگلیس، ایران را از خاورمیانه محو یا حداقل منزوی کند.

وزیر خارجه یادآور شد: عربستان در هر جایی که اقدامی را انجام می‌دهد فقط با انگیزه خصومت با ایران است. درحالی‌که این سیاست هیچ نتیجه‌ای نداده است. آنچه بر سر منطقه آمده نتیجه اقدامات ما نیست، بلکه نتیجه آن چیزی است که ریاض انجام می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آنچه به ما مربوط می‌شود این است که مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌ایم که ما نمی‌توانیم عربستان سعودی را از خاورمیانه حذف کنیم. چون بحث بر سر یک قدرت منطقه‌ای است که نمی‌تواند حذف شود. ما هیچ وقت به‌دنبال حذف هیچ کشوری نبوده‌ایم. برعکس، این سعودی‌ها بوده‌اند که به‌دنبال صدمه زدن به ما هستند ولی چون موفق نمی‌شوند، ما را به توسعه‌طلبی متهم می‌کنند.

ظریف یادآور شد: دقیقا این همان چیزی بوده که اتفاق افتاده است. 40سال است که سیاست‌های عربستان سعودی نتایج معکوسی به نسبت آنچه انتظار داشته، می‌دهد. به یاد داشته باشید که عربستان سعودی به صدام حسین 75میلیارد دلار کمک کرد. صدام در ادامه چه کرد؟ از همان تسلیحاتی که به او داده شده بود، در جنگ کویت علیه خود آنها استفاده کرد. این سیاست از همان ریشه اشتباه است.

عربستان در سال 94 به بهانه حمله عده‌ای افراد ناشناس، سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرد و از آن پس اقدامات ضد‌ایرانی علنی را علیه ایران در دستور کار خود قرار داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید