• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41846
+
-

تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل پاک

یادداشت
تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل پاک

زهرا‌صدراعظم نوری | رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران

حمل‌ونقل پاک کمترین اثر تخریبی را برای محیط‌زیست دارد و استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک به‌خصوص مترو جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل کلانشهرها دارد و باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد که البته از اولویت‌های شهردار جدید نیز هست.

مترو در عین داشتن سرعت و ایمنی،  به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد می‌کند و نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی در راس استفاده باید قرار گیرد. باید تلاش شود تا مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی خصوصا مترو بیشتر استفاده کنند. همچنین ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک مثل دوچرخه باید به‌عنوان یک رویکرد مورد توجه ویژه قرار گیرد و حتی با دادن امکانات، شهروندان به استفاده از این وسایل همچون دوچرخه تشویق شوند. اکنون در کلانشهر تهران در برخی معابر و محدوده‌ها امکان تردد با دوچرخه وجود دارد و اگر سایر معابر نیز ایمن‌سازی‌ و مسیر دوچرخه در آنها ایجاد شود،  تسهیلات دوچرخه سواری اشتراکی نیز در اختیار شهروندان قرار بگیرد جوانان و نوجوانان تشویق می‌شوند که از این وسیله استفاده کنند.

ما در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان این موضوع را می‌بینیم که هر روز تعداد زیادی از شهروندان با دوچرخه حتی به محل کارشان می‌روند. در این بین استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پاک از سوی مسئولان و مدیران هم از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است. زمانی که مسئولان به‌صورت واقعی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و در کنار مردم باشند مردم نیز از این حرکت‌ها الگو گرفته و به این کار ترغیب می‌شوند. همین اقدامات در بلندمدت می‌تواند جنبه فرهنگسازی‌ برای مردم داشته باشد و به‌تدریج و البته با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب و کافی شاهد استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی باشیم.

در این بین بخشی از فراهم کردن زیرساخت‌ها به‌عهده مدیریت شهری است،  به این معنا که باید ساز وکار لازم برای توسعه حمل‌ونقل عمومی خصوصا توسعه مترو به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل پاک را فراهم کنند،  مسیرهای ایمن و هموار شده برای استفاده از دوچرخه ایجاد شود و نگاه به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تصنعی نباشد.

اگر کل حمل‌ونقل عمومی به‌صورت طرح جامع بررسی شود آن وقت بخشی از حمل‌ونقل با مترو،  اتوبوس و بخشی نیز توسط دوچرخه انجام می‌شود و همه اینها به‌صورت یک شبکه با هم کار کرده و بار ترافیک از دوش خودروهای تک سرنشین برداشته شده، به این سمت منتقل می‌شود؛ همچنین مردم با اعتماد به حمل‌ونقل عمومی از این وسایل استفاده می‌کنند. مردم تمایل دارند اگر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند شرایط به‌گونه‌ای مهیا شود که مشکلی در رفت‌وآمد نداشته باشند؛ در غیراین صورت اینکه توقع داشته باشیم با وضعیت فعلی همه مردم به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی بروند،  تصوری اشتباه است. شورا برای دست یافتن به طرح جامع حمل‌ونقل برنامه دارد اما شرط لازم برای این کار داشتن منابع کافی است، اگر برنامه‌ریزی‌ها در زمان خاص خود انجام و منابع مورد نیاز تأمین شود سرعت ایجاد خطوط مترو،  اتوبوس،  اضافه کردن تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو بیشتر می‌شود؛ در غیراین صورت نه‌تنها فاصله بین خطوط مترو کاهش پیدا نمی‌کند بلکه باعث معطلی بیشتر مردم نیز می‌شود. بخشی از هزینه تأمین تجهیزات و تکمیل خطوط مترو به‌عهده شهرداری است که در حال تأمین است و بخشی باید توسط دولت پرداخت شود که درصورت تامین اعتبار درصد بزرگی از چالش حمل‌ونقل کلانشهر تهران رفع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید