• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41840
+
-

همشهری در گفت وگو با چهره های اصولگرا و اصلاح طلب بررسی‌کرد

ریشه‌تخریب‌آیت‌الله

محسن‌هاشمی: دستکاری در تاریخ و روایت‌های مجعول به انقلاب و جامعه و قضاوت نسل‌های آینده آسیب می زند

تاریخ
ریشه‌تخریب‌آیت‌الله

در آستانه دومین سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مخالفان فکری وی بار دیگر برای تخریب این چهره انقلابی دست به‌کار شده‌اند.

اکران مستند «هاشمی زنده است» اعتراض خانواده هاشمی را به دنبال داشت. سازندگان مستند از خانواده هاشمی برای دیدن این فیلم دعوت کرده بودند اما  آنها ضمن مخالفت با پخش این مستند، در این مراسم حاضر نشدند. محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی درباره طرح برخی ادعاهای تاریخی درخصوص مرحوم هاشمی رفسنجانی، گفت: اینطور تلقی نشود که ما تغییر کرده‌ایم و دیگر عملکرد خود در دهه‌های گذشته را قبول نداریم اما برای اینکه مسئولیت آن را نپذیریم، با طرح ادعاهای غیرمستند، می‌خواهیم آن را به گردن فرد دیگری مانند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیندازیم. دستکاری در تاریخ و روایت‌های مجعول و بی‌پشتوانه، اگرچه ممکن است برای برخی محبوبیت‌های کوتاه‌مدت را به همراه داشته باشد اما در کلان به انقلاب و جامعه و قضاوت نسل‌های آینده آسیب می‌زند.

به گزارش ایرنا، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بزرگ‌ترین آرزوی تحقق‌نیافته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رفاه مردم ایران و زندگی در ‌شأن این مردم با حذف فقر و در حد سرمایه‌های ایران‌زمین بود، گفت: در دولت سازندگی، حرکت به سمت این هدف آغاز شد اما اکنون شاید به‌نظر برسد ما نه‌تنها به سمت این هدف پیش نمی‌رویم بلکه نسبت به ۲۰سال قبل، فاصله بیشتری با انتظارات مردم و آهنگ پیشرفت و توسعه جهان داریم. برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده‌ایم که پاسخگوی آن نیستیم و مسئولیت را به گردن یکدیگر می‌گذاریم و همه تبدیل به اپوزیسیون شده‌ایم که امیدواریم با وحدت، همدلی و هم‌افزایی جریانات سیاسی و مسئولان، این کندی جبران شود. محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه سازندگان مستند «هاشمی زنده است» بخشی از فعالیت‌های آقای هاشمی را به‌طور ناقص نقد کرده‌اند، گفت: سازندگان مستند، دولت سازندگی را تفسیر و تحلیل کرده‌اند و بحث را به اینجا کشانده بودند که در دولت سازندگی انحرافی در نظام  درحوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و سیاست به‌وجود آمده است که تا دولت‌های بعد ایشان مانند دولت آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی ادامه داشته و دارد. هاشمی گفت: سازندگان مستند «هاشمی زنده است» با این فیلم عنوان می‌کنند «هاشمی زنده است، چون این انحراف زنده است»، وی گفت: متولیان ساخت این مستند چنین چیزی را بیان کرده‌اند و به نوعی گفته معروف امام را که فرمودند «بدخواهان بدانند نهضت زنده است چون هاشمی زنده است»، دستمایه اهداف و تمسخر خودشان قرار داده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی سازنده این مستند هستند، گفت: افرادی که پیش من آمدند هر سه دانشجو بودند و گفتند که ما خودمان این مستند را تهیه کردیم، یکی از آنها گفت دانشجوی دانشگاه شریف بوده و بعدا هنر خوانده است. از آنها سؤال کردم چه‌کسی از شما حمایت کرده است، گفتند هیچ‌کس، با پول خودمان این مستند را ساخته‌ایم. هاشمی تأکید کرد: این مستند یک ساعت و 40دقیقه است و با ملاک صوتی و تصویری امروز باید حدود ۲۰میلیارد تومان هزینه برداشته باشد، حال دو دانشجو از کجا چنین پولی را آوردند، نمی‌دانم البته به‌نظرم در تیتراژ فیلم از سفیر‌فیلم یا سفیران‌فیلم تشکر کرده بودند. وی خاطرنشان کرد: مسائلی را که از آقای هاشمی در این مستند نشان می‌دادند، مختص به آرشیو صدا و سیما بود که هرکسی دسترسی به آنها ندارد، اما به‌طور کامل در اختیار این افراد بود.یاسر هاشمی، فرزندکوچک آیت‌الله نیز درباره این مستند می‌گوید: «این مستند از سوی ارگان‌های خاص به‌صورت سفارشی ساخته شده بود که بیشتر در جهت تخریب آیت‌الله هاشمی بود، چرا‌که گفته شده این مستند جنبه انتقاد دارد اما چنین موضوعی را مشاهده نکردیم چرا‌که جنبه انتقادی نداشت. متأسفانه صحنه‌ها، تصاویر و اطلاعات دروغ در این فیلم بسیار زیاد بود که حتی پس از مدتی مشخص شد که این فیلم از وزارت ارشاد مجوز نگرفته است.» در ادامه این گزارش، نظر چهر‌ه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را درباره دلایل و چرایی تداوم تخریب‌ها علیه آیت‌الله هاشمی 2‌سال پس از رحلت وی جویا شده‌ایم:

تفکر هاشمی باقی می‌ماند

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تأثیرات اندیشه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شخصیت‌های مؤثری مثل ایشان صرفا محدود به زمان حیات‌شان نمی‌ماند، به همشهری گفت: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به نقشی که در ایجاد انقلاب و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایفا کردند، دیدگاه و نقطه‌نظرات مستقل و قابل تأمل خودشان را داشتند و از این حیث منظومه فکری ایشان بعد از حیات‌شان هم تا سال‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. اینگونه شخصیت‌ها تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی پابرجاست مطرح هستند و تفکر، منش و روش‌شان باقی می‌ماند. درایتی درباره عقبه فکری مخالفان فکری آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: افرادی که به‌صورت معمول روش‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی را نمی‌پسندند، می‌خواهند به شکلی این روش‌ها در جمهوری اسلامی به‌طور کامل فراموش شود و به‌طور طبیعی با فوت این شخصیت‌ها نیز کارشان را متوقف نمی‌کنند. آنچه آقای هاشمی‌رفسنجانی را به‌عنوان یک فرد مطرح و فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب ثبت و ضبط نگاه می‌دارد، عمل و روش ایشان بود و از این رو مورد مخالفت قرار می‌گیرند. برخی در جمهوری اسلامی با تفکر آقای هاشمی‌رفسنجانی مخالفت جریانی به‌معنای باندی دارند. این افراد روشی را می‌پسندند که افرادی مانند آقای هاشمی‌رفسنجانی در آن نمی‌گنجد. منافع اقلیتی این افراد و جریان‌شان در بسیاری حوزه‌ها جایگزین منافع ملی در کشور شده است و تفکر آقای هاشمی‌رفسنجانی همچنان بزرگ‌ترین خطر برای این گروه محسوب می‌شود. درایتی افزود: برخوردهای تخریبی علیه افراد صاحب‌نظر در جمهوری اسلامی مختص آقای هاشمی نیز نبوده است و شخصیت‌های دیگری نیز این گونه بوده‌اند. 29آذر نهمین سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری بود، ولی پس از قریب به یک دهه نیز شاهد هستیم که مخالفان ایشان همچنان حساسیت نشان می‌دهند و برای‌شان مهم است که ایشان مطرح نباشند؛ درحالی‌که جسم ایشان دیگر نیست و چندین سال هم گذشته است.

خدمتگزار انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه آقای هاشمی از خدمتگزاران نظام و از پیشگامان انقلاب بوده‌اند، گفت: در روزگاری که ما طلبه و در محضر امام(ره) بودیم، ایشان در شرایط اختناق به زندان رفته و شکنجه شدند. خدمات آقای هاشمی به انقلاب قابل انکار نیست. پس از انقلاب نیز مسئولیت‌های مختلفی را در مجلس، دولت و دستگاه‌های مختلف ایشان بر عهده داشتند. بدون شک هیچ انسانی مصون از خطا نیست. همه افرادی که مسئولیت‌هایی را بر عهده داشتند نقاط ضعف و قوتی داشتند.  امام جمعه موقت اصفهان افزود: به‌طور طبیعی نقدهایی بر عملکرد آقای هاشمی وارد است اما این به آن معنا نیست که منتقدان می‌توانند مستندی با هدف تخریب ایشان بسازند. اثبات ادعاهایی که این افراد درباره اشتباهات مرحوم هاشمی دارند، بسیار دشوار است. نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس با تأکید بر نیاز امروز کشور بر وحدت و همدلی افزود: اگر قرار باشد هر روز، یکی پس از دیگری چهره‌های انقلاب را تخریب کنیم چه چیزی از انقلاب باقی خواهد ماند. صراحتا می‌توان گفت که این تخریب‌ها مصداق خیانت هستند. وی با ابراز تأسف از تخریب آیت‌الله هاشمی گفت: چرا باید عده‌ای وقت خود را برای تخریب ایشان صرف کنند؟ آنها از کجا و از چه کسانی الهام می‌گیرند؟ رهبر اختلاف‌افکنی میان جناح‌های سیاسی را از اهداف دشمنان برای ضربه به نظام توصیف کرد و گفت: اینکه هربار سرفصل جدیدی را برای تخریب باز می‌کنند می‌تواند دستمایه و سوژه دشمنان نظام قرار بگیرد. بنابراین باید از تخریب‌ها دست برداشت و در راستای وحدت نیروهای سیاسی و انقلابی حرکت کرد.

   تخریب به مصلحت خود تخریبگران هم نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی با همشهری با اشاره به تداوم تخریب‌ها علیه هاشمی رفسنجانی گفت: براساس تفکراتی که آقای هاشمی داشتند، ایشان هم دوستان و هم دشمنان و معارضانی دارد. نقاط مثبت ایشان به قدری زیاد است که تخریب این چهره انقلابی 2سال پس از رحلت را بی‌انصافی می‌دانم. این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نمی‌توان خدمات آقای هاشمی را نادیده گرفت، گفت: ایشان از چهره‌های مورد عنایت حضرت امام و مقام معظم رهبری قرار داشتند.نماینده ادوار مجلس با ذکر خاطره‌ای از هاشمی رفسنجانی گفت: در دوره دوم که ایشان رئیس مجلس بودند از آقای هاشمی خواسته شد که از آقای خامنه‌ای در برابر بی‌مهری عده‌ای حمایت کنند. ایشان در پاسخ گفت: «من اگر بدانم که نظر ایشان چیست، بدون هیچ ملاحظه‌ای نظر ایشان را تامین می‌کنم.» ابراهیمی با اشاره به خدمات و سوابق انقلابی هاشمی گفت: اگر کسی با مواضع آقای هاشمی موافق نیست، انتقاد از ایشان هیچ مانعی ندارد اما نباید چهره‌های انقلابی را تخریب کرد، چراکه آنها سرمایه‌های انقلاب هستند و نمی‌توان به‌سادگی آنها را جایگزین کرد. وی با اشاره به ضرورت وحدت و همدلی در شرایط و موقعیت کنونی کشور، تخریبگران را بدسلیقه دانست و گفت: همه باید صف واحده‌ای را تقویت کنیم که در برابر دشمن ایستاده است؛ دشمنی که کمر به نابودی ما بسته است. بر این اساس، تخریب به مصلحت خود تخریبگران هم نیست. تخریب چهره‌‌های انقلابی در واقع ایستادن در صف دشمن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید