• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41785
+
-

روز شمار انقلاب سال 1361

فتح خرمشهر

مجید مهرابی دلجو، دبیر گروه سیاسی

فتح خرمشهر

مجید مهرابی دلجو، دبیر گروه سیاسی

  فروردین: سالی که نکوست از بهارش پیداست. عملیات فتح‌المبین دوم فروردین سال61 که یکی از نقاط عطف جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود انجام شد. این عملیات به آزادسازی حدود ۲۵۰۰‌کیلومترمربع از مناطق اشغال‌شده توسط عراق منجر شد. سوریه اعلام آمادگی کرد سالانه 9میلیون تن نفت خام از ایران می‌خرد. اعترافات صادق قطب‌زاده که متهم به براندازی و کودتا شده بود منتشر شد. دادگاه انقلاب در شرح دلایل دستگیری صادق قطب‌زاده -وزیر خارجه دولت موقت- و یکی از افرادی که در پرواز انقلاب به همراه امام به ایران آمده بود، اعلام کرد: طراحان کوردل این جنایت درنظر داشتند ابتدا امام و شورای‌عالی دفاع را از میان بردارند و سپس ریاکارانه به‌عنوان مطالبه خون امام و یارانش با کمک نیروهای خارجی سایر ارگان‌های مسئول و نهادهای انقلابی را مورد تصفیه خونین قرار داده و حکومت جمهوری اسلامی را تصاحب نمایند. آیت‌الله شریعتمداری هم  به اتهام همکاری با این شبکه از مرجعیت خلع شد.

  اردیبهشت: بعد از عملیات بزرگ فتح‌المبین، سرهنگ علی صیاد شیرازی - فرمانده نیروی زمینی ارتش- نوید یک گوشمالی دیگر برای صدام را می‌دهد. 10‌اردیبهشت مرحله اول عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر آغاز می‌شود. رزمندگان ایرانی بر جاده خرمشهر- اهواز مسلط می‌شود. محمد صدیق بن یحیی، وزیر خارجه الجزایر، 8عضو وزارت خارجه، یک خبرنگار و 4عضو کادر پرواز ریاست‌جمهوری این کشور برای میانجگیری بین ایران و عراق عازم تهران بودند که هواپیمای آنها در مرز ترکیه و ایران مورد هدف یک موشک قرار می‌گیرد. این هواپیما با موشک‌های در اختیار صدام ساقط شده بود. 

  خرداد: «سلام خرمشهر، سلام شهر خونین، سلامی که از آتش عشق می‌سوزد؛ سلامی که در آتش عشق می‌سوزد»؛ این مطلع سرمقاله روزنامه اطلاعات در روزی است که «خرمشهر آزاد شد». عملیات بیت‌المقدس معادلات جنگ را تغییر داد. امام فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. خبرنگاران خارجی برای بازدید از خرمشهر دعوت شدند. همزمان برنامه‌های اقتصاد ریاضتی در کشور در حال اجراست. بهزاد نبوی سرپرست ستاد بسیج اقتصادی کشور اعلام کرد فعالیت‌های این ستاد تا زمانی که بحران‌های ناشی از جنگ خاتمه یابد؛ ادامه دارد. توزیع مجدد کوپن از سرگرفته شد. امام درباره میزبانی بغداد از کنفرانس غیرمتعهدها هشدار داد. راهپیمایی مردم ایلام در تجدید عهد با شهدای 15خرداد با یورش جنگنده‌های عراقی به خون کشیده شد. عراق رو به بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی آورد. در همان روز رژیم صهیونیستی جنوب لبنان را بمباران کرد. بعد از پیروزی‌های غرورآفرین رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی موضوع اعزام نیرو به لبنان برای مقابله با رژیم صهیونیستی طرح شد که موافقان و مخالفان جدی داشت. هاشمی رفسنجانی در نطق 23خردادماه خود گفت که نمایندگان محترم بدانند شورای‌عالی دفاع تصمیم گرفت یک شرط به شروط آتش‌بس و صلح اضافه کند و آن اینکه راهی از خاک عراق در اختیار جمهوری اسلامی برای انتقال نیروهای رزمنده به قدس باید داده شود. گروهی از رزمندگان برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان؛ با یک هواپیمای بوئینگ عازم دمشق شدند.

  تیر و مرداد: تیرماه‌های ترور؛ این‌بار منافقین آیت‌الله صدوقی امام جمعه یزد را نشانه گرفتند. یک هفته بعد از شهادت آیت‌الله محمد صدوقی، ‌امام، آیت‌الله روح‌الله خاتمی را به امامت جمعه یزد منصوب کرد. حاج احمد متوسلیان، محسن موسوی، تقی رستگار و کاظم اخوان 4دیپلمات و خبرنگار ایرانی در جاده طرابلس به بیروت ربوده شدند. سرنوشت این 4دیپلمات از سال 61تاکنون مبهم مانده است. عملیات رمضان در این ‌ماه اجرا شد. یکی از عجیب‌ترین و ماندگارترین عملیات‌های هوایی کشور 30تیر رقم خورد. خلبان عباس دوران با پرواز روی پالایشگاه الدوره بغداد بمب‌های هواپیمای خود را روی پالایشگاه ریخت. هواپیمای او مورد اصابت موشک‌های ضدهوایی قرار گرفت و درحالی‌که هواپیما در آتش می‌سوخت، سرهنگ دوران، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد، هواپیمای خود را به هتل محل برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها کوبید. این اقدام اجلاس غیرمتعهدها در بغداد را لغو کرد.

  شهریور:‌ ماه انفجارهای تروریستی در تهران. 15شهریور انفجار بمب توسط منافقین در خیابان خیام به شهادت ده‌ها نفر از رهگذران منجر شد، اواخر شهریور یک بمب دیگر در ترمینال خزانه منفجر شد. طرح اسلامی کردن قوانین قضایی کلید خورد. امام در فرمانی فرمودند تمامی قوانین ضدشرعی دوران طاغوت باید دور ریخته شود و هر کس گفت این کار خلاف شرع را مطابق قانون عمل کنید، توی دهنش بزنید. شورای‌ عالی قضایی و حوزه علمیه قم برای اسلامی کردن قوانین دادگستری وارد تصمیم‌گیری شدند. صادق قطب‌زاده 24شهریور   61 به جرم اقدام علیه کودتا و براندازی اعدام شد. 

  مهر: بخش جدیدی از برنامه‌های ضبط‌شده تلویزیونی از اعترافات گروه‌های ضد‌انقلاب پخش شد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد اعضای گروهک منافقین، گروهک آمریکایی پیکار، چریک‌های فدایی خلق، جبهه ملی و مشاورین بنی‌صدر در این میزگرد تلویزیونی حضور خواهند داشت. این برنامه در 6ساعت ضبط شده بود. منافقین یک کامیون بزرگ بمب را در شرق میدان امام خمینی منفجر کردند. جمع زیادی از رهگذران و عابران به شهادت رسیدند. این یکی از شنیع‌ترین عملیات‌های تروریستی منافقین بود. عملیات ترور ادامه داشت، آیت‌الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه به وسیله یک نارنجک در محراب نمازجمعه به شهادت رسید.

  آبان و آذر: عملیات محرم در ‌ماه آبان آغاز شد. این عملیات یکی دیگر از مهم‌ترین عملیات‌های رزمندگان ایرانی در طول 8سال جنگ تحمیلی بود که به فرماندهی سردار حسن باقری انجام شد. محرم منجر به آزادسازی ‌700کیلومترمربع از خاک ایران و ‌300کیلومتر از خاک عراق و شکستن جو حاصل از عدم‌پیروزی عملیات رمضان شد. انتخابات مجلس خبرگان و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی آذر‌ماه برگزار شد. در ‌ماه آبان دولت کابینه خودش را ترمیم کرد و مجلس به سیدمحمد خاتمی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه رأی داد.

  دی: امام در دیدار با وزیر و معاونین وزارت کشور  و استانداران اعلام کرد تجسس در امور شخصی خلاف اسلام است؛ مردم باید در خانه‌ها و زندگی و کسب و تجارتشان مطمئن باشند. امام دستور انحلال واحدهای گزینش را صادر کردند. آیت‌الله منتظری اعلام کرد از هیأت‌های گزینش انتظار می‌رود اگر حق کسی تضییع شده آن را جبران کنند. دزفول بار دیگر موشک‌باران شد. میرحسین موسوی -نخست‌وزیر- اعلام کرد موشک‌هایی که دزفول را درهم کوبیدند ساخت شوروی است. مسعود رجوی -سرکرده گروهک تروریستی منافقین- با طارق عزیز -معاون صدام- ملاقاتی چهارساعته داشت.

  بهمن و اسفند: حملات عراق به مناطق مسکونی ادامه دارد. هواپیماهای رژیم بعث شهر دهلران را با بمب‌های خوشه‌ای مورد هدف قرار دادند. حسن باقری -جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه- در منطقه عملیاتی فکه به شهادت رسید. او از بنیانگذاران اطلاعات و عملیات سپاه بود. عملیات والفجر در جبهه جنوب آغاز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید