• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41777
+
-

این داستان عاشقانه است

عزیز‌الله حمیدنژاد، کارگردان بانوی عمارت، معتقد است که تا چند قسمت دیگر مخاطبان این سریال تاریخی چند برابر خواهند شد

تلویزیون
این داستان عاشقانه است

فهیمه‌پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

«هور در آتش»، «شکوفه‌های  سنگی» و «اشک سرما» فیلم‌های به‌یادماندنی عزیزالله حمیدنژاد است؛ کارگردانی که این شب‌ها از او سریال تاریخی «بانوی عمارت» روی آنتن شبکه3 می‌رود. خیلی‌ها حمیدنژاد را با فیلم‌های جنگی می‌شناسند اما او این بار با ساخت «بانوی عمارت» پا در ورطه سریال تاریخی گذاشته و خودش می‌گوید که از گذشته دغدغه ساخت سریال و فیلم تاریخی را داشته است. این کارگردان زمانی ساخت «ذوالقرنین» را در دست گرفت اما ترجیح داد مدتی آن را کنار بگذارد تا شرایط ادامه ساخت آن مهیا شود. «بانوی عمارت» ملودرامی عاشقانه است که در یک بستر تاریخی در دوران قاجار اتفاق می‌افتد. این سریال در 36قسمت با بازی پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا شجاع‌نوری، غزل‌شاکری، اندیشه‌فولادوند، مریم‌مومن، شبنم فرشادجو، رامتین خداپناهی و... هر شب پخش می‌شود؛ سریالی که ترکیبی از بازیگران شناخته شده و نابازیگر دارد.

حمیدنژاد درباره «بانوی عمارت» به همشهری می‌گوید: «زمانی که ساخت این سریال را پیشنهاد دادند، موضوع برایم جذاب بود و با توجه به اینکه در فیلم «اشک سرما» نوعی تم عاشقانه را تجربه کرده بودم، خواستم این تم را در یک سریال تاریخی نیز تجربه کنم. محور اصلی سریال روابط عاشقانه‌ای است که میان شازده قاجار و شخصیتی به نام فخرالزمان رخ می‌دهد.»

وی در ادامه به روند تولید سریال اشاره می‌کند: «تولید این سریال در 261جلسه انجام شده و هم‌اکنون فیلمبرداری سریال تمام‌شده است و مشغول پس تولید هستیم. البته صداگذاری و موسیقی سریال هم به‌صورت کامل انجام نشده و قسمت‌هایی را صداگذاری و میکس کرده و آماده پخش می‌کنیم.»

کارگردان فیلم «آناهیتا» درباره بازیگران این سریال که ترکیبی از بازیگران شناخته‌شده و نابازیگر هستند، توضیح می‌دهد: «انتخاب بازیگران براساس تجربیات قبلی بود که داشتم، تمام تلاشم بر این بود که براساس فیلمنامه بتوانم یک هارمونی جذاب و حرفه‌ای را در انتخاب بازیگران و نابازیگران داشته باشم.» 

وی درباره این موضوع که معمولا سریال‌های تاریخی برای جذب مخاطب باید قصه‌ای جذاب داشته باشند و این قصه معمولا در قسمت‌های مختلف پیش می‌رود تا مخاطب جذب آن شود، عنوان می‌کند: «معمولا سریال‌هایی که در بستر تاریخی روی می‌دهند، قسمت‌های طولانی دارند که بعد از پخش 20قسمت، تماشاگر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. خوشبختانه «بانوی عمارت» با توجه به اینکه 36قسمت دارد با توجه به بازخوردها توانسته خیلی زودتر ارتباط با تماشاگر برقرار کند و سریال هر اندازه جلوتر می‌رود تماشاگران نیز با شخصیت‌های آن ارتباط می‌گیرند. در طول پخش قسمت‌های بانوی عمارت شخصیت‌ها نیز پرداخته می‌شود و شخصیت‌های داستان به پختگی و قوام لازم می‌رسند.» کارگردان سریال «چرخ فلک» در پاسخ به این سؤال که آیا «بانوی عمارت» فصل دوم یا سوم هم خواهد داشت، می‌گوید: «هنوز تصمیمی برای ادامه سریال نگرفته‌ایم و باید ببینیم بازخورد تماشاگران به مجموعه چگونه است و آیا قصه‌های بعدی می‌تواند در جذاب‌تر شدن سریال کمک کند یا خیر؟»
وی درباره شباهت این سریال به سریال‌های تاریخی ساخت ترکیه که برخی اوقات آنها را در ذهن تماشاگران تداعی می‌کند، توضیح می‌دهد: «حقیقت این است که من سریال‌های ترکیه را ندیدم. تمام تلاشمان این بوده که سریالی بسازیم که با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و با فرهنگ ایرانی ساخته شود. در طراحی صحنه، لباس و داستان این تلاش شده است. تنها ما یک شخصیت زن داریم که ازعثمانی باز‌می‌گردد و آن شخصیت بهجت‌الملوک است که به ضرورت داستان در سریال دیده می‌شود.» از دیگر موارد که حمیدنژاد درباره آن توضیح می‌دهد، طراحی صحنه و لباس است. وی می‌گوید: «سریال در دوران قاجار اتفاق می‌افتد. داریوش پیرو، طراح صحنه با توجه به مطالعات و پژوهش‌هایی که داشت تا جایی که ممکن بود چینش و آکسسوار صحنه را نزدیک به آن دوران کرد و ژاله زکی‌زاده هم در طراحی لباس‌ها تلاش زیادی کرد. من درباره این موضوع سختگیری‌های لازم را انجام دادم اما یکی از مواردی که زیاد سخت نگرفتم، نوع گویش بازیگران بود.» وی ادامه می‌دهد: «نوع گویش براساس نوع ادبیاتی بود که فیلمنامه‌نویس استفاده کرده و گویش‌ها به شکلی بوده که بیننده با تماشای سریال خود را در آن فضا قرار دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید