• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41716
+
-

گمرک گیت

جمعی از نمازگزاران، ‌ائمه جمعه و کاربران فضای مجازی خواستار استعفای نماینده سراوان شدند

مجلس
گمرک گیت

 جنجال حضور پرحاشیه نماینده سراوان در اداره گمرک هر روز بیشتر می‌شود و واکنش‌ها به آن رنگ و بوی تازه می‌گیرد. واکنش‌ها این‌بار از سوی چهره‌های سیاسی‌اجتماعی است، فضای مجازی پیشتاز است و اکثر نمایندگان هم ترجیح داده‌اند درباره اتفاقات اداره گمرک سکوت پیشه کنند. اواسط هفته گذشته انتشار فیلمی از درگیری لفظی و فحاشی محمد باسط درازهی، نماینده سراوان با کارمند گمرک خبرساز شده بود و بررسی ابعاد موضوع به جلسه غیرعلنی مجلس کشیده شد. در این ویدئو مأمور اداره گمرک که پشت گیت نشسته، اجازه ورود بدون هماهنگی نماینده مجلس را به اداره نمی‌دهد و به او می‌گوید که از وی دستور نمی‌گیرد. نماینده مجلس هم با فحاشی به او پاسخ می‌دهد. نهایتا فردی با کاپشن مشکی که ارباب رجوع است، نماینده سراوان را به بیرون اداره هدایت می‌کند. درازهی با انتشار ویدئویی مدعی شد فیلم درگیری مغرضانه تقطیع شده است. او که مدعی بود برای پیگیری امور حوزه انتخابیه به اداره گمرک رفته بود، گفت که تا پای استیضاح وزیر اقتصاد هم می‌رود اما در روزهای بعد ادعا شد او به همراه یک وارد‌کننده معروف خودرو در اداره گمرک حضور یافته و مراجعه‌اش به این اداره ارتباطی با مسائل حوزه انتخابیه نداشته است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم با انتقاد از مطرح شدن استیضاح وزیر اقتصاد در پی درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک گفت: در چنین مسائلی باید کمیته مشترک میان دولت و مجلس تشکیل شود و به موضوع رسیدگی کند. او با اشاره به اینکه «دولت و مجلس باید حرمت هم را داشته باشند»، گفت: هم دولت باید حرمت مجلس را داشته باشد و هم مجلس حرمت دولت را داشته باشد؛ این رابطه یکطرفه نمی‌شود.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم از تشکیل کمیته‌ای در این فراکسیون درخصوص پیگیری ماجرای نماینده سراوان خبر داده است. فاطمه سعیدی درباره پیگیری پرونده درگیری نماینده سراوان در گمرک گفت: پیرو اتفاقاتی که درخصوص نماینده سراوان پیش آمده، یک کمیته در فراکسیون امید تشکیل شده است. وی ادامه داد: مسئولان وزارت اقتصاد و آقای درازهی را دعوت خواهیم کرد تا توضیحات خود را ارائه کنند. سپس بعد از شنیدن سخنان هر دو طرف نتیجه‌‌‌گیری خواهیم کرد که قطعا در اختیار مردم خواهیم گذاشت.

استیضاح با  انگیزه شخصی

با این حال معدود نمایندگانی ترجیح داده‌اند به‌جای سیاست سکوت، به اقدام نماینده سراوان اعتراض کنند. حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم گفته است: هیچ نمایند‌ه‌ای نباید برای تذکر، سؤال و استیضاح وزیر به انگیزه‌های شخصی روی بیاورد، زیرا چنین رویکردی اصلا شایسته جایگاه نماینده و مجلس نیست و این کار‌ها بیشتر به تحقیر مجلس کمک می‌کند. محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان هم در واکنش به ماجرای فوت 4دانش‌آموز در مدارس غیرایمن زاهدان گفته است: «اگر نماینده مردم هستیم چطور اینقدر نسبت به همکارمان حساسیت نشان می‌دهیم، اما نسبت به 4معصوم که در آتش سوختند سکوت می‌کنیم. امروز باید وزیر آموزش و پرورش را احضار می‌کردیم نه اینکه از وزیر اقتصاد بخواهیم توضیح دهد.» روز سه‌شنبه علی کرد، نماینده خاش گفته بود: 40نفر برای استیضاح فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام آمادگی کرده‌اند. او گفته بود: در این استیضاح نمایندگان خواستار عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک شده‌اند. جمعی از کاربران مجازی، خواستار اعلام اسامی این 40نماینده شده‌اند.

تجمع؛ از نمازجمعه تا مقابل مجلس

 روز گذشته جمعی از دانشجویان و مردم تهران بعد از نمازجمعه در اعتراض به برخورد حاشیه‌ساز نماینده سراوان با کارمند گمرک، تجمع کردند. گفته شده قرار است امروز هم تجمعی مقابل مجلس شکل گیرد. دانشجویان در تجمع روز گذشته که با فراخوان مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران برگزار شده، دست‌نوشته‌هایی را با خود همراه داشتند که روی آن شعارهایی همچون «من هم کارمند گمرک هستم» نوشته شده بود. آنها و بقیه مردم با امضای طوماری خواستار استعفای نماینده سراوان شده‌اند. امام جمعه لواسان هم گفته است: ما معتقدیم نماینده سراوان باید استعفا دهد و دلیل این استعفا نیز عدم‌رعایت حق‌الناس و توبه او به درگاه حق باشد. حجت‌الاسلام سیدسعید یاسینی گفته است: تهدید نماینده سراوان به استعفا ۲هدف دارد؛ ابتدا اهرم فشار به دولت و مجلس و افکار عمومی و دیگری فرار به جلو و پاک‌کردن خرابکاری‌ای که شده است. حجت‎الاسلام محمدصالح منصوری، امام جمعه بندرترکمن هم از آنچه بی‌حرمتی نماینده سراوان خوانده و عملکرد مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و گفت: متأسفانه به‌جای اینکه مجلس به امورات و مشکلات اقتصادی مردم بپردازد، به موضوعات حاشیه‎ای پرداخته و از یک نماینده خلافکار حمایت کرده است.

مطالبه استعفا در فضای مجازی

فضای مجازی هم با وسعت بیشتری حواشی شکل‌گرفته را رصد می‌کند و کاربران در پیج‌های شخصی خود به این مسئله واکنش نشان می‌دهند.

همچنین برخی کاربران با هشتگ‌های «نماینده سراوان استعفا»، «من هم کارمند گمرک هستم» خواستار تجلیلی از کارمندی شدند که درخواست غیرقانونی نماینده سراوان را رد کرده و همچنین درخواست استعفای محمدباسط درازهی نماینده سراوان را از وکالت مردم درخواست کرده‌اند.

یکی از کاربران توییتر افشا کرده که کارمند اداره گمرک به مرخصی اجباری رفته است. او نوشته: «کارمندی که در برابر خواسته غیرمنطقی نماینده سراوان ایستادگی کرده، محمد به‌نیا است. او بازیکن نیمه‌حرفه‌ای فوتسال است. مسئولان به خبرنگاران گفته‌اند به مرخصی رفته اما مطلع شدم تا غروب امروز به‌خاطر «عدم‌رعایت اولویت‌ها» و «اتهام انتشار کلیپ» تحت سؤال و ‌جواب بوده. فراموشش نکنیم.»

کاربر دیگری هم مدعی شده است: پرونده محمد به‌نیا، کارمند قانونمدار گمرک به هیأت تخلفات اداری ارسال شد. 

معمای حضور

معمای حضور نماینده سراوان در گمرک مسئله دیگری است که به این قصه اضافه شده است. برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند که محمد باسط درازهی همراه یکی از وارد‌کنندگان خودرو با لکسوس آبی و بدون هماهنگی قبلی به پارکینگ گمرک مراجعه کرده و قصد ورود و دیدار با رئیس‌کل گمرک را داشت تا درخواست تمدید ضمانتنامه فرد وارد‌کننده خودرو را مطرح کند. آنتن زنده تلویزیون هم بی‌بهره از انتقادات صریح به اقدام نماینده سراوان نبود. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در شبکه اول سیما به ماجرای درگیری نماینده سراوان با کارمند گمرک واکنش نشان داد و گفت: شرم بر این مجلس و مسئولان! به‌جای درد و داغ مردم مسئله‌شان این است که چه‌کسی از فحاشی نماینده مجلس فیلم گرفته است. قصه نماینده سراوان هر روز یک بعد جدید پیدا می‌کند. ماجرایی که با حضور ساده در اداره گمرک تهران آغاز شد، حالا ادعاهایی مثل سرقت علمی، زود و بند برای وارد‌کننده خودرو، استیضاح وزیر به انگیزه شخصی و... پیدا کرده است. ماجرایی که در سال1972 مثل قضیه واترگیت از حضور شبانه چند مأمور در ستاد انتخاباتی دمکرات‌ها آغاز شد، ابعاد جدیدی پیدا کرد و نهایتا به استعفای ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا ختم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید