• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41706
+
-

تجویز مضر در برخی از عطاری‌ها

مجتبی قائمی|  معاون امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر :

فرهنگ رایج ما مبنی بر تمایل زیاد به مصرف داروهای گیاهی است. کافی است از درد در ناحیه‌ای از بدن شکایت کنیم آنگاه هرکس براساس شناخت خود از طب سنتی، داروی گیاهی خاصی تجویز می‌کند. 
جوشانده، عرق نعناع، کلپوره، شیرین‌بیان و سایر داروهای گیاهی که سرآمد همه آنهاست و پدر و مادرهای ما با اعتقاد به داروهای گیاهی در خوراندن آنها به ما مهارت دارند. دلیل‌هایشان برای قانع کردن فرزندان برای مصرف این داروها این است که داروهای تلخ و بد شیمیایی را مصرف می‌کنید ولی یک داروی گیاهی که عوارض مشابه شیمیایی را ندارد مصرف نمی‌کنید و ما هم به اطاعت از امر والدین مجبور به خوردن آنهاییم. 

اما ماجرای استفاده از گیاهان دارویی به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه این روزها درمان‌های معجزه‌گری در اغلب عطاری‌ها و مغازه‌های عرضه داروی گیاهی می‌بینیم که نادرست است و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد از درمان اعتیاد گرفته تا درمان چاقی، لاغری، آلرژی، سردردهای مزمن و سایر موارد. 

بسیاری از مردم تصور می‌کنند داروهای گیاهی بی‌عارضه‌اند و خودسرانه و بدون تجویز پزشک این داروها را مصرف می‌کنند، به همین دلیل این روزها تعداد عطاری‌های مجاز و غیرمجاز در شهر افزایش یافته است. 
اگرچه عطاری‌ها زیرمجموعه صنف خواربارفروشان و فروشندگان لوازم‌آرایشی و بهداشتی هستند و فقط عرضه‌کننده اقلام دارویی‌اند، اما متأسفانه در قانون صدور پروانه فعالیت عطاری‌ها، مدرک تحصیلی مدنظر قرار نگرفته و براساس تجربه‌ای که در این زمینه دارند اقدام به دریافت پروانه کسب می‌کنند و با تجویز انواع خاص دارو در کار پزشکی نیز دخالت می‌کنند. 

در بررسی‌های به عمل آمده، در پودرهای چاق‌کننده این عطاری‌ها داروهای شیمیایی دگزامتازون و چند قلم دیگر مشاهده شده است که عوارضی همچون فشارخون، سردرد و پوکی استخوان را به همراه دارد. مردم باید در خرید دارو به ‌ویژه داروهای ترکیبی بدون نام و نشان دقت داشته باشند. متأسفانه در هنگام ارائه این داروها نسخه، مدرک و مشخصات خاصی ارائه نمی‌شود تا بتوان در صورت وارد شدن زیان و ضرر بدنی از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیر مشکل بود. 
افراد نباید برای معالجه بیماری‌های خود به عطاری‌ها مراجعه کنند، زیرا برخی از جوانان که این عطاری‌ها را اداره می‌کنند به صورت تجربی اطلاعاتی را کسب کرده‌اند و گاه برخی از گیاهان دارویی را اشتباه به مردم عرضه می‌کنند که در این صورت عارضه سخت‌تری به افراد وارد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید