• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41697
+
-

خودکار قرمز کی‌روش

خودکار قرمز کی‌روش

کارلوس کی‌روش در هیچ شرایطی «اصل غافلگیری» را فراموش نمی‌کند. این بخشی از سبک مربیگری مرد پرتغالی است که اصرار دارد همیشه یک قدم از رقبا، رسانه‌ها و حتی شاگردان‌اش جلوتر باشد. در آستانه همه بازی‌های بزرگ و تورنمنت‌های خاص، او ترکیب تیمش را از حریفان پنهان می‌کند و برای عملی‌کردن این کار، در مواردی حتی شماره پیراهن بازیکنان تیم ملی را نیز تغییر می‌دهد. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چه نفراتی در فهرست نهایی این مربی برای جام ملت‌های 2019آسیا قرار خواهند گرفت. این تردید نه‌تنها بین هواداران تیم ملی و خبرنگارها، بلکه حتی در میان بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی نیز وجود دارد. حتی مهره‌های محبوب مرد پرتغالی نیز نمی‌توانند از حضور در امارات برای جام ملت‌ها کاملا مطمئن باشند. این نگرانی عمومی، نتیجه تصمیم‌های شوکه‌کننده کی‌روش در فاصله‌ای نزدیک با رقابت‌های حساس است. او همیشه در آستانه تورنمنت‌های مهم ملی، سورپرایزهای بزرگی در آستین دارد که گاهی به یک شوک تمام‌عیار برای تیم ملی تبدیل می‌شوند.
تنها چند روز قبل از سفر تیم ملی به برزیل برای شرکت در جام جهانی 2018، فهرست نهایی کارلوس کی‌روش هواداران و بازیکنان تیم ملی را شگفت‌زده کرد. «محمدرضا خلعتبری» که یکی از ستاره‌های بی‌چون و چرای مرحله مقدماتی جام‌جهانی به شمار می‌رفت و مرد پرتغالی نیز علاقه زیادی به سبک بازی‌اش داشت، ناگهان از لیست کنار گذاشته شد و شانس حضور در نخستین جام جهانی زندگی‌اش را از دست داد. کی‌روش روی نام مهدی شریفی و سردار آزمون نیز قلم قرمز کشید و حاضر نشد این دو مهاجم جوان را با خودش به برزیل ببرد. تنها چند‌ماه بعد، به‌نظر می‌رسید ایران با ترکیبی مشابه جام‌جهانی راهی جام ملت‌های 2015استرالیا خواهد شد اما مرد اول نیمکت تیم مثل همیشه تغییرات خاص خودش را در نفرات‌اش اعمال کرد. این بار سردار آزمون به تیم برگشت و حتی در جریان بازی‌ها، به مهاجم فیکس تیم ملی تبدیل شد. خط خوردن «رحمان احمدی» اما در نوع خودش غافلگیرکننده به‌نظر می‌رسید. رحمان بعد از درخشش در مرحله مقدماتی جام جهانی، با تیم ملی به برزیل رفت اما در فهرست جام ملت‌ها، جایش را به محسن فروزان داد. «محمد نوری» که در همه اردوهای قبل از جام ملت‌ها حاضر بود، از لیست نهایی کنار گذاشته شد و «مهدی شریفی» باز هم در لیست سیاه لحظه آخری آقای سرمربی قرار گرفت. دعوت از وحید امیری و رامین رضاییان به فهرست نهایی جام ملت‌ها، در نگاه اول عجیب به‌نظر می‌رسید. رامین که آن روزها در راه‌آهن توپ می‌زد، در این تورنمنت نیمکت‌نشین وریا غفوری بود اما وحید امیری به شکل غافلگیرکننده‌ای در ترکیب اصلی تیم نیز قرار گرفت. بزرگ‌ترین «شوک فهرستی» کارلوس اما به جام جهانی 2018اختصاص داشت؛ جایی که او ناگهان تصمیم گرفت سیدجلال حسینی و وریا غفوری را بعد از روزهای فوق‌العاده‌ای که در ترکیب استقلال و پرسپولیس سپری کرده بودند، از تیم ملی کنار بگذارد. این دو بازیکن به همراه سیدحسین حسینی و کاوه رضایی در فهرست استندبای قرار گرفتند اما همانطور که انتظار می‌رفت این لیست هرگز فعال نشد و این نفرات نتوانستند به اردوی تیم ملی در روسیه برسند. حذف سیدجلال بعد از حضور در تک تک اردوهای دوران کی‌روش و دعوت از محمدرضا خانزاده، ثابت کرد که هیچ بازیکنی در تیم مربی پرتغالی، حاشیه امنیت ندارد.
حذف‌شده بزرگ بعدی تیم ملی در آستانه یک تورنمنت ملی، کدام بازیکن خواهد بود؟ آیا ممکن است این روند برای نفراتی مثل اشکان دژاگه و مسعود شجاعی نیز تکرار شود؟ در روزهای گذشته رسانه‌ها و مردم فهرست احتمالی تیم ملی را با حدس و گمان شناسایی کرده‌اند اما حقیقت آن است که کی‌روش همیشه برای برهم زدن این حدس‌ها، نقشه‌های دقیقی دارد. شاید لیست پایانی بسیاری از تیم‌های ملی برای جام ملت‌ها، از همین حالا روشن شده باشد اما بعید نیست فهرست استندبای تازه مرد پرتغالی برای تیم ملی، دوباره همه اهالی فوتبال در ایران را به یک غافلگیری بزرگ گره بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید