• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41660
+
-

از کسری بودجه تایارانه

بودجه سال آینده عربستان اعلام شد

خاورمیانه
از کسری بودجه تایارانه

روز گذشته دولت عربستان جزئیات بودجه جدید این کشور برای سال میلادی 2019 را اعلام کرد؛ بودجه‌ای که مهم‌ترین نکات آن از دید تحلیلگران اقتصادی، تداوم کسری بودجه برای ششمین سال متوالی، افزایش دیون و همچنین سوبسیدهای دولتی به‌دلیل کاهش چشمگیر قیمت نفت طی ماه‌های اخیر بوده است. براساس متن منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد عربستان، دولت این کشور برای سال آینده کسری بودجه 131میلیارد ریالی (تقریبا معادل 35میلیارد دلار) پیش‌بینی کرده است؛ رقمی که معادل 4.2درصد از تولید ناخالص ملی این کشور است. از سوی دیگر کمک‌های دولتی به بخش‌های مختلف با هدف جبران کاهش قیمت نفت تا 7درصد افزایش خواهد یافت. این رقم از 1030میلیارد ریال در سال2018 به 1106میلیارد ریال در سال 2019 می‌رسد (قیمت هر دلار 3.75ریال سعودی است).

افزایش بدهی دولت
از جمله نکات قابل توجه در بودجه جدید عربستان، افزایش بدهی‌های دولت تا سقف 678میلیارد ریال (طبق پیش‌بینی) است؛ رقمی معادل 21.7درصد تولید ناخالص ملی. این مسئله به‌معنای افزایش استقراض دولت عربستان از بانک‌های خارجی و داخلی برای تامین نیازهای خود در پی کاهش چشمگیر قیمت نفت است. تمام اینها در حالی است که صادرات نفت خام عربستان سعودی در‌ ماه گذشته از 7.4میلیون بشکه در روز به 7.7میلیون بشکه رسیده است.

حمایت از کارمندان دولت
همزمان با رونمایی از جزئیات بودجه سال آینده دولت عربستان، دیوان پادشاهی اعلام کرد به دستور ملک سلمان یارانه‌های معیشتی برای تمامی کارمندان دولت تا یک سال دیگر تمدید می‌شود. براساس بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی دولت عربستان (واس) آمده، یارانه‌های معیشتی برای تمامی کارمندان مدنی و نظامی دولت، به میزان ماهانه هزار دلار تا یک سال آینده تمدید شده است. همچنین به دستور ملک سلمان، به بازنشستگان و افراد تحت پوشش شبکه خدمات اجتماعی عربستان در سال2019 ماهانه 500ریال سعودی تقدیم خواهد شد و از سوی دیگر کمک‌هزینه دانشجویان این کشور 10درصد افزایش می‌یابد.
روزنامه العربی الجدید در این زمینه نوشته است: فرامین پادشاه عربستان برای یارانه‌های معیشتی، در واقع بخشی از تلاش‌های حاکمیت این کشور برای مهار بحران‌های اقتصادی است که در پی کاهش قیمت نفت طی سال‌های اخیر دامنگیر اقتصاد ریاض شده است، چراکه قیمت تمام کالاها و همچنین تمامی حامل‌های انرژی در این کشور به‌ویژه طی یک سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری بوده و این در حالی است که میزان بیکاری براساس آمارهای رسمی مورد تأیید دولت این کشور تا نزدیک به 13درصد افزایش یافته است.
با این حال بودجه جدید عربستان شامل افزایش نرخ تولید ناخالص ملی به میزان 2.6درصد خواهد بود؛ بودجه‌ای که از سوی پادشاه این کشور با عنوان بزرگ‌ترین بودجه تاریخ پادشاهی عربستان توصیف شده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه گفت: بودجه سال آینده عربستان با هدف حمایت از توسعه اقتصادی، افزایش تسهیلات مردمی و تحکیم ثبات مالی در این کشور طراحی شده است؛ اهدافی که ما را به چشم‌انداز2030 نزدیک خواهد کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :