• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41629
+
-

اعتراض آبی در پارلمان

مجلس
اعتراض آبی در پارلمان

نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، استعفای اصفهانی‌ها را تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دانند و خواستار به جریان افتادن آن در صحن علنی مجلس هستند. این سه استان بر سر بحران آب و حقابه اختلاف‌نظرهایی دارند.
ماجرای استعفای دسته‌جمعی نمایندگان شاید به مذاق اصفهانی‌ها نشسته باشد و از سوی امام جمعه اصفهان مورد تأیید و تشویق قرار گرفته باشد اما در مجلس به بهانه‌ای برای اختلاف و انشقاق میان نمایندگان بدل شده است.
18نفر از 19نماینده استان اصفهان 3 جلسه متوالی است که در جلسات علنی بهارستان حاضر نمی‌شوند و می‌گویند در اعتراض به بحران آب استان‌شان و حذف ردیف بودجه آبرسانی به این استان در لایحه بودجه 98از کرسی نمایندگی‌شان استعفا می‌دهند مگر اینکه دولت وعده دهد به خواست آنها توجه ‌کند.
به گزارش همشهری، همین امر یعنی غیبت پیاپی 18نماینده اصفهان از نشست‌های علنی بهارستان که جزو وظایف غیرقابل اجتناب نمایندگان است و هزینه‌های میلیون تومانی به کشور تحمیل می‌کند، سبب بروز نارضایتی و خشم نمایندگان علیه استعفای گروهی نمایندگان اصفهان شده است. آنچنان که قریب به 10 نفر آنها که عمدتا از استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری بودند صبح دیروز و در آغاز نشست علنی بهارستان به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و در اعتراض به غیبت مستمر اصفهانی‌های مجلس اعلام تحصن کردند. پیش‌تر نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد گفته بودند در حال تدوین نامه‌ای درباره بحران آب برای ارسال به سران 3 قوه و شورای‌عالی امنیت ملی هستند.
 این نمایندگان گفته‌اند اگر مشکل آب وجود دارد برای همه نقاط کم آب کشور است و استانی بر استانی دیگر برتری ندارد. نمایندگان معترض می‌گویند هیأت رئیسه با اعلام وصول استعفای نمایندگان اصفهان باید عیار این اقدام را بسنجند تا درصورت نمایشی بودن این استعفا دیگر چنین اقداماتی در مجلس تکرار نشود.
اعتراض مستمر نمایندگان منتقد استعفای اصفهانی‌ها چنان جدی بود که سبب شد نظم نشست علنی مجلس برای دقایقی به‌هم بریزد. درنهایت هم 2 نفر از اعضای هیأت رئیسه به دفاتر نمایندگان اصفهان واقع در ساختمان مجاور صحن بهارستان مراجعه کردند و خواستار حضور آنها در صحن علنی مجلس شدند که البته از 18نماینده غایب 3نفر‌شان به صحن مجلس بازگشتند. علی بختیاری تنها عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان است که هم‌استانی‌هایش را در این اقدام گروهی همراهی نمی‌کند و معتقد است استعفا از جایگاه نمایندگی راه حل مشکل بی‌آبی استانش نیست. 
با بازگشت آنها مسعود پزشکیان اعلام کرد که نمایندگان اصفهان بازگشتند و استعفایشان را پس گرفته‌اند. در پایان نشست دیروز بهارستان اما محسن کوهکن، نماینده لنجان در مجلس در تذکری به استناد ماده 75آیین‌نامه داخلی مجلس گفت که آقای پزشکیان در جلسه صبح گفت که نمایندگان اصفهان استعفایشان را پس گرفتند درصورتی که ما هیچ کدام استعفایمان را پس نگرفتیم بلکه بیرون جلسه بودیم که 2 نفر از اعضای هیأت رئیسه به ما گفتند جلسه به حد نصاب نمی‌رسد ما هم براساس مسئولیت شرعی و اینکه عدم‌حضورمان باعث تعطیلی مجلس نشود، در جلسه حضور پیدا کردیم.
وی با بیان اینکه مسئولیت نمایندگان کشوری است، خاطرنشان کرد:‌ من به‌عنوان نماینده، نسبت به استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری هم حساس هستم. اصلا استعفای ما برای این بود که چرا امتیاز داده‌اید. وقتی 18 نماینده استعفا می‌دهند بدانید که کارد به استخوان رسیده، باید ببینیم که چطور می‌شود مشکل را حل کرد.
مطهری: رئیس مجلس باید استعفای نمایندگان را اعلام وصول کند
نماینده لنجان یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور روی نامه ما دستور رسیدگی و تشکیل ستاد احیا را دادند. اگر کسی مشکل را منعکس کند و رئیس‌جمهور دستور پیگیری بدهد آیا این امتیازخواهی است؟ هم‌اکنون 5/5 میلیون نفر جمعیت اصفهان مشکل آب دارند و تنش آبی اول از همه به اصفهان بر می‌گردد. کشاورز و باغدار ما از هستی ساقط شدند و ما هم به‌دنبال انتقال حوزه به حوزه نیستیم.
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار کرد:‌ البته نسبت سوئی به شما داده نشده و ما می‌توانستیم اجازه تذکر ندهیم ولی به‌خاطر مسئله‌ اصفهان اجازه دادیم. 
ضمنا آقای پزشکیان گفت اگر کسانی می‌خواهند استعفا را ابزاری برای گرفتن امتیاز کنند این کار بدی است پس ایرادی به صحبت ایشان وارد نبود. مطهری در پایان اظهار کرد:‌ اگر اصرار به استعفا دارید این استعفا باید اعلام وصول شود اما طبق آیین‌نامه رئیس مجلس باید آن را اعلام وصول کند تا ظرف یک هفته به آیین‌نامه عمل شود.در جریان توضیحات مطهری بازهم نمایندگان معترض به اقدام گروهی اصفهانی‌ها چون اردشیر نوریان و علی ساری نمایندگان شهرکرد و اهواز به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و اعتراضات‌شان را از سر گرفتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید