• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41536
+
-

کشف دورترین جرم منظومه شمسی

کشف دورترین جرم منظومه شمسی

محققان توانسته‌اند در یک رکوردشکنی، دورترین جرم یا شیء آسمانی در منظومه شمسی را کشف کنند. این جرم آسمانی فاصله‌ای ۱۲۰‌برابر فاصله زمین از خورشید دارد و کشف آن به همین‌خاطر بسیار مهم به‌حساب می‌آید.
به گزارش اسپیس، این سیاره کوتوله که به Farout مشهور شده، نخستین شی‌ء آسمانی است که بیش از 100برابر دورتر از فاصله زمین به خورشید است. شاید سال‌ها قبل و در کتاب‌های درسی سیاره پلوتو دورترین جرم شناخته شده منظومه خورشیدی معرفی می‌شد اما با مشاهدات پژوهشگران، اجرامی دورتر از پلوتو هم کشف شد. حالا Farout دورترین جرم کشف‌شده منظومه شمسی است. در فهرست رکوردها شی‌ء موسوم به Eris  دومین شی‌ء آسمانی دور از خورشید است که 96واحد نجومی با آن فاصله دارد. دو جرم دیگر هم در فاصله ۸۰ واحد نجومی پیش از این کشف شده‌اند.
به‌صورت دقیق‌تر این جرم که جدیدا کشف‌شده، در فاصله ۱۲۰واحد نجومی از خورشید دیده شده است. واحد نجومی که با نماد AU نمایش داده می‌شود، یکی از یکاهای طول است. بیشترین دوری زمین تا خورشید که نزدیک ۱۵۰میلیون کیلومتر است، برابر با یک واحد نجومی درنظر گرفته شده‌ است. رنگ نور مشاهده شده آن صورتی است که نشان می‌دهد فضای آنجا یخبندان است. اخترشناسان بر این باورند که احتمال دارد بیش از ۱۰۰۰سال طول بکشد تا این سیاره یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.
این جرم نخستین‌بار در تصاویری که در روز ۱۰ نوامبر توسط تلسکوپ سوبارو در هاوایی گرفته شد، کشف شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید