• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41517
+
-

ماجرای درگیری نماینده سراوان در اداره گمرک، آیا عیاری برای محبوبیت وکلا در بین مردم است؟

شأن شکنان

نمایندگان با طرح استیضاح وزیراقتصاد به دنبال بازگرداندن شأن مجلس هستند

مجلس
شأن شکنان

فرزانه آیینی /خبرنگار

صحن دیروز بهارستان حال و هوای عجیبی داشت. بازتاب اجتماعی کلیپ درگیری نماینده سراوان در گمرک قریب به اتفاق نمایندگان را عصبانی کرده بود و جمع دیگر را در فکر فروبرده بود.
علت عصبانیت دسته اول ادعای تقطیع هدفمند فیلم حضور نماینده سراوان و چگونگی و چرایی درگیری لفظی او با کارمند گمرک و مداخله ارباب رجوع بود و دسته دوم که بیشتر ناظر ماجرا بودند دغدغه‌شان چرایی خدشه‌دار شدن شأن نمایندگی و کاهش محبوبیت نمایندگان در بین مردم به‌عنوان وکلای ملت بود. چنان‌که به‌زعم قاسم میرزایی‌نکو، نماینده دماوند عدم ‌ناکارآمدی مجلس در تحقق امور مردم و خواسته‌های مردمی سبب شده است اگر بین نهادی که خیلی مردمی و محبوب نیست و یکی از نمایندگان درگیری صورت گیرد، مردم ترجیح دهند از آن نهاد غیرمحبوب حمایت کنند و این درحالی است که خودشان نمایندگان را انتخاب کرده‌اند.
دوشنبه گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که کارمند گمرک از ورود محمدباسط درازهی، نماینده سراوان مجلس جلوگیری می‌کرد و خطاب به این نماینده گفت: من از شما دستور نمی‌گیرم. نماینده سراوان هم به او پرخاش می‌کند و بعد یکی از ارباب‌رجوعان که در ساختمان حضور دارد، نماینده مجلس را با پرخاش به بیرون ساختمان هدایت می‌کند. درازهی درباره این ادعا که او پرخاش را شروع کرده‌است، در اطلاعیه‌ای مدعی شده که کلیپ تقطیع شده است.

خشم نمایندگان و بی‌خبری لاریجانی 
ساعت 8صبح نمایندگان یکی یکی، در صحن مجلس حاضر می‌شدند و علی لاریجانی در صدر مجلس منتظر به حد نصاب رسیدن شمار نمایندگان برای به صدا درآوردن زنگ رسمیت بهارستان بود. هیاهوی غیرمنتظره نمایندگان، فریادهایشان و اعتراضاتشان به در رأس امور نبودن مجلس و عدم‌رعایت‌ شأن مجلس از سوی برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها اتفاق نادری بود که لاریجانی را که بی‌خبر از علت ماجرا بود، متعجب کرده بود. با نمایش کلیپی که از ظهر دوشنبه در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد، رئیس مجلس در صحن غیررسمی مجلس در جریان علت اعتراض و خشم اکثریت نمایندگان قرار گرفت.
حضور اتفاقی فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در جلسه با اعضای فراکسیون ولایی دستور کار مجلس را به سمت دیگر برد. جمعی از نمایندگان، وزیر اقتصاد را به صحن مجلس دعوت کردند و او هم برای شرح بررسی‌هایش در جمع نمایندگان حاضر شد.
نماینده سراوان در شرح ماجرای درگیری‌اش با کارمند اداره گمرک با بیان اینکه قرار ملاقاتش با رئیس گمرک از قبل گذاشته شده بود و 45دقیقه هم در محل گمرک حاضر بوده اما به او اجازه ورود داده نشد، به مجلس گفت که علت عصبانیتش نادیده گرفتن جایگاه نمایندگی او از سوی افرادی بوده که حساب شده و برنامه‌ریزی شده در پی عصبانیتش بودند. با این حال خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با یکی از کارکنان گمرک در توضیح ماجرای درگیری لفظی کارمند گمرک با یک نماینده مجلس گفت: موضوع مشاجره مربوط به مراجعه سرزده نماینده مجلس به گمرک و مشکل پارک خودرو در پارکینگ محدود ساختمان گمرک بوده است. به گفته وی، ساختمان خیابان شهیدبهشتی گمرک جمهوری اسلامی در تهران دارای پارکینگ محدودی است اما چون این نماینده مجلس هیچ‌گونه هماهنگی از قبل انجام نداده بود از ورود خودروی او به پارکینگ گمرک به‌دلیل مشکل ظرفیت پایین پارکینگ جلوگیری شد.
محمدباسط درازهی در فیلمی که دیروز منتشر کرده گفته است 45دقیقه پشت در معطل ملاقات با رئیس گمرک بود اما کارمند مذکور به فارس گفته همان 6-5 دقیقه‌ای که جر و بحث بین نماینده و کارمند و همچنین دخالت یک ارباب‌رجوع صورت گرفته، واقعیت دارد.

حمله نمایندگان معترض به دژپسند
اینکه چرا رئیس گمرک به‌رغم قرار قبلی حاضر به دیدارش نشده؟ چرا فیلم دوربین‌های حراست گمرک به بیرون درز کرده و در رسانه‌ها منتشر‌شده‌است، احتمال هدفمندی برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی (درازهی از نمایندگان اهل تسنن است) و... مواردی بود که فحوای سخنان نماینده سراوان و حامیانش را تشکیل می‌داد. بعد از پایان سخنان درازهی، لاریجانی از وزیر اقتصاد خواست برای توضیح در جایگاه ناطقان حاضر شود اما نمایندگان آنچنان معترض بودند که به سمت جایگاه ناطقان هجوم بردند و برخی سعی در پایین کشیدن او از جایگاه را داشتند. خشم مجلس از اقدام صورت‌گرفته در گمرک چنان بود که سخنان دژپسند بریده‌بریده درصحن به گوش می‌رسید. همزمان با سخنان دژپسند نمایندگان منتقد، طرح استیضاح او را به‌دلیل هتک حرمت مجلس به جریان انداختند و جمعی دیگر نامه نوشتند و خواستار برکناری رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک شدند. این نامه قریب به 40امضا داشت. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی بعد از این جلسه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا عذرخواهی‌اش از نماینده سراوان صحت دارد یا نه، گفت: نه؛ عرض کردم اگر همکاران گمرک اشتباه کرده باشند، هم با آنها برخورد می‌کردم و هم عذرخواهی می‌کنم.

   مأموریت ویژه لاریجانی به پزشکیان 

علی لاریجانی به مسعود پزشکیان که ریاست هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را بر عهده دارد، ماموریت داد تا در جلسه ویژه - بعدازظهر دیروز- موضوع را بررسی و نتیجه را به هیأت رئیسه اعلام کند. براساس دستور لاریجانی، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مأمور به بررسی ساعت حضور رئیس گمرک در محل دفترش در روز حادثه شده تا روشن شود که واقعا به‌رغم قرار قبلی‌اش حضور نداشته است؟ همچنین هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان موظف شده است گزارش دهد انتشار فیلم درگیری به بیرون از سوی چه کسانی بوده و چرا حراست گمرک نسبت به درز فیلم به بیرون مقاومتی نداشته است؟ نمایندگان منتقد و حامی درازهی اما نگرانند و عامل نگرانی‌شان نه هجمه به یک نماینده بلکه تضعیف جایگاه مجلس و نمایندگی مردم است. آنها می‌گویند نمایندگان منتخب مردم به جای اینکه مورد محبت و حمایت مردم باشند به‌دلیل ناتوانی مجلس در رفع مشکلات روزمره، معیشتی و بیکاری ارباب رجوعانشان به نمایندگان مغضوب بدل شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید