• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41497
+
-

شهردار تهران:

سابقه سکونت در تهران هم سرمایه و هم خطر است

سابقه سکونت در تهران هم سرمایه و هم خطر است

محمد سرابی | خبرنگار

بارش باران از نخستین ساعات صبح دیروز بهانه خوبی برای استفاده از خودرو‌های شخصی و بیشترکردن ترافیک بود اما ماجرای دوچرخه‌سواری شهردار که از چندهفته قبل و با شعار سه‌شنبه‌های بدون خودرو شروع شده است رسانه‌ها را کنجکاو کرد که آیا شهردار باز هم می‌خواهد به استفاده‌نکردن از خودروی شخصی در این روز ادامه دهد؟

اولین برنامه صبح سه‌شنبه شهردار حضور در مراسم امضای تفاهمنامه بین سازمان آتش‌نشانی و بسیج شهرداری بود. شهرداری تهران 11گردان بسیجی شامل 9گردان برادران و 2گردان خواهران و همینطور یک گردان ویژه دارد. براساس این تفاهمنامه نیرو‌های بسیجی شهرداری با آموزش‌های آتش‌نشانی آشنا می‌شوند تا در زمان وقوع بحران بتوانند براساس آن عمل کنند.

به گفته مهدی داوری، مدیرعامل آتش‌نشانی 13ایستگاه و 5هزار نیروی آتش‌نشانی تهران برای امدادرسانی در هنگام وقوع بحران کافی نیست و ساختمان‌های قدیمی و حتی ساختمان‌های کمتر از 6طبقه هم باید مورد بازرسی ایمنی قرار گیرند.

شهردار تهران که در این روز با تاکسی به محل کار رفته بود، در مراسم امضای تفاهمنامه تأکید کرد: با وجود 900ساختمان بیش از 12طبقه که 200ساختمان از آن معبر مناسب برای دسترسی خودرو‌ها و لوازم آتش‌نشانی را ندارند تنها راه تامین ایمنی شهر «هوشمند‌سازی» و «آموزش عمومی» است.

حناچی به این نکته هم اشاره کرد که در تهران و شهرری چند لایه آثار باستانی کشف شده که نشانه نابودشدن آثار سکونت گسترده انسان به‌شمار می‌رود. اتفاقی که نشان می‌دهد این منطقه در معرض خطرات بزرگی مانند زلزله قرار داشته است. او گفت: سابقه سکونت در تهران هم سرمایه و هم خطر است.

شهردار، شب پیش از آن هم به سابقه طولانی سکونت در شهر اشاره کرده بود. او در جمع فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی که می‌توانستند در پروژه‌های شهری مشارکت کنند سخن می‌گفت. شهردار در نخستین اجلاس فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران بر ظرفیت‌های پایتخت برای فعالیت بخش خصوصی تأکید کرد.

فرصت‌های درآمد کلان

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران با صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی تهران همراه بود که درباره ظرفیت درآمد‌های شهر تهران اعداد بسیار بزرگی را اعلام کرد. به گفته «مسعود خوانساری» می‌توان با همکاری بخش خصوصی در یک سال 60 یا 70هزار میلیارد تومان تامین کرد و از محل پارک خودرو‌ها در حاشیه خیابان نیز هر سال 10هزار میلیارد تومان به‌دست آورد؛ رقمی که در مقایسه با بودجه سالانه شهرداری (کمتر از 18هزار میلیارد تومان برای امسال) بیش از حد زیاد به‌نظر می‌رسد. او همچنین از ظرفیت تجاری نمایشگاه شهر آفتاب سخن گفت و تراکم‌فروشی برای شهرداری را معادل نفت‌فروشی برای دولت دانست. شهردار تهران اما در این همایش که با حضور نمایندگانی از کشور‌های خارجی برگزار شد به ارقام نپرداخت و ترجیح داد چند محل اصلی سرمایه‌گذاری را در شهر یادآوری کند.

اتصال تپه‌های چیتگر به دریاچه خلیج‌فارس، ساخت تله‌کابین در مسیر قدیمی سفر به امامزاده داوود(ع)، ایجاد مسیر قطار ریلی سبک شهری ال‌آر‌تی در خیابان ولیعصر، بازسازی محور فرهنگی‌تاریخی تهران از دروازه شمیران تا انتهای بازار، توسعه حمل‌ونقل عمومی با استفاده از 3هزار اتوبوس شهری، ساخت مسیر‌های پیاده‌روی و فضای عمومی برای کاهش مصرف سوخت فسیلی و افزایش دوچرخه‌سواری، حمایت از استارتاپ‌ها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و توسعه نمایشگاه شهر آفتاب بخشی از پروژه‌هایی بود که شهردار با ذکر جزئیات از آن نام برد.

حناچی در پایان صحبت‌های خود خطاب به نمایندگان تجاری از کشور آلمان که در نشست حضور داشتند، گفت: در تهران کارخانه‌‌ای داریم که با استفاده از سیمان آن، شهر تهران و بخش بزرگی از شهر‌های کشور ساخته شده است. این کارخانه که سال1312 با فناوری آلمانی ساخته شده، از مدتی قبل دیگر تولیدی ندارد اما می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد.

او از همه دعوت کرد تا به تهران به‌عنوان یک فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری نگاه کنند؛ سرمایه‌گذاری‌ای که شهر را انسانی‌تر کند.

   دریافت رشوه در شهرداری را به 137 اطلاع دهید

شهردار تهران از شهروندان خواست که دریافت رشوه در شهرداری تهران را به سامانه 137اطلاع دهند و مطمئن باشند که شهرداری با آنها برخورد خواهد کرد. پیروز حناچی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان بسیج شهرداری و آتش‌نشانی تهران در پاسخ به اینکه نباید کاری کنیم که برند شهرداری مشهور به فساد شود،  اظهار کرد: درخواست رشوه برای انجام امور اداری در هر فضایی ممکن است اتفاق بیفتد و اگر در شهرداری تهران چنین اتفاقی رخ دهد حتما با آن برخورد خواهیم کرد و از شهروندان نیز می‌خواهم که حتما این موضوع را به شهرداری تهران گزارش کنند. او در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری در رتبه اول دریافت رشوه قرار دارد،  اظهار کرد: در ارزیابی‌های ما گزارش‌هایی درباره رشوه وجود دارد اما به هیچ عنوان چنین رتبه‌ای را تأیید نمی‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید