• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41432
+
-

خطر در جاده‌های دهلران

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام: چهاربانده کردن محور دهلران – مهران – اندیمشک به طول 240 کیلومتر در دستور کار است

راه
خطر در جاده‌های دهلران

مریم نظری|  دهلران- خبرنگار:

انجام انواع عملیات راه‌سازی در ایلام با توجه به کوهستانی بودن این استان نیازمند اعتبارات کلان است و با عدم تخصیص اینگونه اعتبارات، اکثر مسیرهای مواصلاتی استان از استانداردها و ایمنی لازم برخوردار نیستند.

دهلران یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که به طرز چشمگیری با مشکل راه‌ها و جاده‌های غیراستاندارد روبه‌رو است. نزدیکی به مهران و تردد زوار  لزوم توجه به مسیرهای مواصلاتی این شهرستان را دوچندان کرده است.

تردد در جاده‌های دهلران علاوه بر این‌که برای ساکنان خود این شهرستان خطرآفرین است و احتمال وقوع تصادفات مرگبار را به دنبال دارد، برای مسافران رهگذر و گردشگران نیز به دلیل ناآشنا بودن آنها با پیچ‌ها و جاده‌های باریک بسیار خطرناک است. ضرورت دارد که مسئولان برای تخصیص اعتبارات لازم و رفع مشکلات موجود زودتر چاره‌اندیشی کنند و آستین‌ها را بالا بزنند.


مسیرهای ناایمن 

یکی از شهروندان دهلرانی به همشهری می‌گوید: استاندارد نبودن راه‌های مواصلاتی این شهرستان سبب شده است که هر سال شاهد وقوع تصادفات ناگواری در آنها باشیم.
«سعید فریدی» اظهار می‌کند: با توجه به تردد زوار در اکثر ماه‌های سال از مسیرهای استان، لازم است که مسئولان توجه بیشتری به مسیرهای مواصلاتی دهلران نشان دهند.وی ادامه می‌دهد: ایمن‌سازی مسیرها کاهش آمار تصادفات و سوانح رانندگی را در پی دارد و با توجه به اهمیت این موضوع می‌طلبد که مسئولان توجه بیشتری به بهسازی و ایمن‌سازی راه‌های استان داشته باشند.

این شهروند می‌گوید: مسیر ارتباطی دهلران به مهران یکی از جاده‌های مواصلاتی مهم در استان ایلام است چراکه از طریق این مسیر ارتباط غرب با جنوب کشور یعنی خوزستان برقرار می‌شود. کم‌عرض بودن جاده و وجود نقاط حادثه‌خیز از جمله مشکلاتی است که مردم و رانندگان همیشه از آن گلایه می‌کنند.


محروم از راه استاندارد

یکی از رانندگان نیز که هر روز مسیر دهلران - مهران را طی می‌کند، به همشهری می‌گوید: چاله‌هایی که در مسیر وجود دارد، آسفالت فرسوده در برخی از مناطق، دید ناکافی در پیچ‌ها و... سبب شده است که شاهد تصادقات بسیاری در این مسیر باشم؛ تصادف‌هایی که خیلی از آنها به فوت منجر می‌شود و این خیلی بد و نگران‌کننده است.

«فرهاد ملکی» اظهار می‌کند: دهلران ذخایر نفت و گاز بسیاری دارد که کمک بزرگی برای اقتصاد کشور است، اما مردم این شهرستان از راه استاندارد و ایمن محروم هستند.وی می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم که برای رفع مشکلات راه‌های شهرستان چاره‌اندیشی کنند تا شاهد وقوع اتفاقات تلخ در این مسیرها نباشیم.


پروژه‌های چهاربانده در دست اجرا

در حالی که شهروندان دهلرانی از ایمنی پایین جاده‌های این شهرستان گلایه دارند و بی‌توجهی مسئولان را به این موضوع بسیار پرهزینه‌تر از توسعه جاده‌ها می‌دانند، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از اجرای عملیات چهاربانده کردن محور دهلران – مهران - اندیمشک خبر می‌دهد.
«علی‌اصغر کاظمی» می‌گوید: چهاربانده کردن محور دهلران – مهران - اندیمشک که 240 کیلومتر است، در دستور کار قرار دارد. این مسیر شامل 2 بخش از حد فاصل مهران تا دهلران (120 کیلومتر) و دهلران تا اندیمشک (120 کیلومتر) است.

وی عنوان می‌کند: از مسیر 120 کیلومتری دهلران به اندیمشک 90 کیلومتر آن مربوط به حوزه استحفاظی راه و شهرسازی ایلام و 30 کیلومتر حوزه استحفاظی استان خوزستان است. از 90 کیلومتر حوزه ایلام الان 30 کیلومتر در قالب 2 قطعه 12 و 18 کیلومتری در حال چهاربانده شدن است.

کاظمی می‌افزاید: عملیات اجرایی قطعه 12 کیلومتری، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، امسال به اتمام خواهد رسید. عملیات اجرایی قطعه 18 کیلومتری هم اخیرا شروع شده و جزو برنامه‌هایی است که امیدواریم طی بازه زمانی پیش‌بینی‌شده بتوانیم آن را به پایان برسانیم.


توسعه راه‌های دهلران در دستور کار

فرماندار دهلران نیز می‌گوید: با توجه به وجود شرکت‌های عظیم نفت و گاز و سرمایه‌گذاری دولت در دهلران، استانداردسازی و ایمن‌سازی راه‌های مواصلاتی این شهرستان در دستور کار فرمانداری قرار دارد.«حسینعلی موسوی» عنوان می‌کند: بر اساس پیش‌بینی صورت‌گرفته قرار است پروژه دوبانده شدن مسیر دهلران به مهران تا سال 1400 تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.وی از اختصاص 70 میلیارد تومان اعتبار به حوزه راه‌های مواصلاتی شهرستان دهلران خبر می‌دهد و می‌گوید: از این میزان اعتبار 11 میلیارد تومان از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دهلران و بقیه از محل اعتبارات ملی اختصاص پیدا کرده است.به گفته این مسئول، با پیگیری‌های صورت‌گرفته مدیریت ارشد استان، این پروژه به پیمانکار سپرده شده و عملیات اجرایی آن طی ماه‌های آینده توسط بخش خصوصی آغاز خواهد شد.


اعتبار توسعه محور دهلران - اندیمشک

فرماندار دهلران ادامه می‌دهد: برای توسعه شهرستان دهلران در حوزه راه، در مسیر دهلران - اندیمشک و دهلران - مهران در فاز اول ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
وی می‌گوید: سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان برای بهسازی و توسعه راه‌های شهرستان استراتژیک دهلران هزینه شد.
موسوی بیان می‌کند: در چهاربانده کردن محور دهلران - اندیمشک 75 درصد اعتبارات را وزارت راه و شهرسازی و 25 درصد را وزارت نفت تامین می‌کند. امیدواریم با همکاری وزارت نفت و تخصیص به‌موقع اعتبارات، شاهد تسریع عملیات اجرایی این پروژه باشیم.

***
راه یکی از مولفه‌های توسعه‌یافتگی در هر استان و کشور است. با استانداردسازی، ایمن‌سازی و توسعه راه‌های قدیمی و کوهستانی شهرستان دهلران می‌توانیم راه بین‌المللی و ترانزیتی مطمئن داشته باشیم.توسعه شهرستان دهلران از جاده‌های ایمن و استاندارد می‌گذرد و در صورت بهسازی‌ راه‌ها می‌توان آینده روشنی را برای این شهرستان تصور کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید