• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41428
+
-

15 کیلومتر پرحادثه

رئیس اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بستان‌آباد: مسیر کوتاه بستان‌آباد‌ تا قوری‌گل به عنوان منطقه پرحادثه استان به ثبت رسیده است

گزارش
15 کیلومتر پرحادثه

سیدمرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:


مسیر بستان‌آباد تا قوری‌گل تبریز تنها 15 کیلومتر است، اما اغلب شهروندان روزانه شاهد تصادفات متعدد در این مسیر هستند.

 طی سال‌های گذشته این جاده تنها راه دسترسی به تبریز از سمت تهران و اردبیل به شمار می‌رود و رانندگان عازم کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان هم از این مسیر تردد می‌کنند. با وجود اهمیت این جاده در ترانزیت بار و مسافر اقدامات متعددی برای بهبود وضعیت و اصلاح این مسیر صورت گرفته است.

 بر این اساس حدود 7 سال قبل معاون وقت عمرانی استانداری از تعریض این مسیر و احداث راه‌های دسترسی فرعی و اصلی بیشتر در این مسیر خبر داد و در 5 سال گذشته به دنبال ریزش بخشی از کوه در این مسیر با پیگیری‌های فرماندار وقت تبریز، عملیات تعریض با سرعت بیشتری ادامه داشته است. اما با این وجود این جاده همچنان حادثه‌ساز است و در نیمه دوم سال تا اوایل بهار تردد در این جاده کوتاه تنها با استفاده از زنجیر چرخ میسر است. گردنه شبلی به عنوان مهم‌ترین و پرترددترین گردنه استان و حتی شمال غرب کشور در اغلب فصول سال شاهد بارندگی یا مه‌گرفتگی و لغزندگی مسیر است. 

با وجود این‌که پلیس راه استان همواره در این مسیر حضور دارد تا رانندگان با سرعت کمتری تردد کنند، اما همزمانی تردد خودروهای باری و مسافری در کنار خودروهای شخصی و تاکسی‌های بین‌شهری موجب شده تا کنترل خودروهای پرتعداد چندان هم ساده نباشد.


جاده قوری‌گل تا بستان‌آباد تعریض نشده است 

یکی از رانندگان تاکسی بین‌شهری تبریز– بستان‌آباد شیب‌های تند جاده تبریز به بستان‌آباد به‌ویژه در مسیر گردنه شبلی را از علل رانندگی خطرناک در این مسیر عنوان می‌کند و می‌گوید: با وجود این‌که تعریض این مسیر صورت گرفته است، اما به محض بارندگی این مسیر بسیار لغزنده می‌شود. خودروهای سنگین هم با سرعت کم در این مسیر رانندگی می‌کنند که خود عامل به وجود آمدن حوادث جاده‌ای هستند. 

«عباس خالقی» ادامه می‌دهد: همزمانی تردد خودروهای باری، مسافربری و شخصی در این مسیر حوادث متعددی را به وجود می‌آورد. البته با تعریض‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته سبقت‌های غیرمجاز و تصادف‌های شاخ به شاخ مرگبار کاهش پیدا کرده، اما در مسیر کوتاه قوری‌گل تا بستان‌آباد هنوز تعریض کامل صورت نگرفته است.


خسارت‌های جانی و مالی به رانندگان
 
فرماندار بستان‌آباد در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که بازدیدهای متعددی از این مسیر از سوی مسئولان محلی و استانی صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: طی سال‌های گذشته تاکنون یکی از اولویت‌های مسئولان استان، اصلاح این مسیر و کنترل آن بوده و با وجود مشکلات بودجه‌ای توجه خاصی به آن شده است تا از میزان حوادث کاسته شود. اما بر اساس اعلام پزشکی قانونی این مسیر همچنان یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های استان به شمار می‌رود.

«سیدعلی موسوی» تاکید می‌کند: تکمیل پروژه تعریض و گاردریل‌گذاری این مسیر پرحادثه و پرترافیک ضروری است. البته در دهه‌های گذشته تعریض‌هایی صورت گرفته است، اما باز هم این مسیر به علت افزایش تردد نیاز به تعریض بیشتری دارد.

وی ادامه می‌دهد: سوانح رانندگی یک سال گذشته در مسیر 15 کیلومتری بستان‌آباد تا قوری‌گل بیش از 16 کشته و 150 مصدوم داشته است که برخی از مصدومان دچار معلولیت‌های شدیدی شده‌اند. حوادث این‌چنینی موجب ازکارافتادگی برخی از رانندگانی شده که در این مسیر تردد می‌کردند. میزان خسارت‌های مالی به خودروها و بارهای واژگون‌شده در این مسیر هم هر چند مشخص و قابل تخمین زدن نیست، اما قابل توجه بوده و بر امنیت این مسیر تاثیر منفی می‌گذارد.  موسوی اظهار می‌کند: در بازدید اخیری که با حضور مسئولان محلی از این محور صورت گرفت، مقرر شد تا اقدامات اولیه برای زمستان امسال صورت گیرد. این پروژه در حال حاضر در حال اجراست و باید سرعت بیشتری پیدا کند. البته به دلیل قرار گرفتن این پروژه در فصل کاری پربارش و به علت برفگیر بودن این مسیر، مدت زمان اجرای عملیات عمرانی طولانی می‌شود. 


خودروهای فرسوده، عامل تصادف 

رئیس اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بستان‌آباد هم در این باره می‌گوید: جاده بستان‌آباد تا قوری‌گل و شبلی، با حوادث متعددی روبه‌روست. بررسی مشکلات این مسیر پرحادثه نشان می‌دهد بیشتر خودروهای مسافربری و حمل‌و‌نقل محلی ترددکننده در این مسیر فرسوده بوده و همین موضوع از علل وقوع تصادفات است. 

«علی مونسی» ادامه می‌دهد: این مسیر کوتاه به عنوان نقطه پرحادثه به ثبت رسیده و امسال قسمتی از آن اصلاح شده است. در سال آینده و با امکان فعالیت عمرانی بخشی از آن تکمیل خواهد شد و اصلاح راه‌های فرعی منتهی به این جاده هم در دستور کار قرار دارد.  وی می‌افزاید: نقاط حادثه‌خیزی که ثبت شده باشند اعتبارات لازم را دریافت می‌کنند و مسئولان در این مسیر توجه کافی به این مسیر دارند اما برای ارائه خدمات مطلوب به مردم ماشین‌آلات راهداری هم نیاز به نوسازی دارند تا عملیات عمرانی با سرعت بیشتری صورت بگیرد.   مونسی با اشاره به خطرناک بودن این مسیر در فصول زمستان، تاکید می‌کند: رانندگان باید در روزهای بارش و کولاک از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند، زیرا بخشی از تصادفات این مسیر ناشی از بی‌‌احتیاطی رانندگان خودروهای شخصی است. بر این اساس رانندگانی که مهارت کافی ندارند باید در مواقع بارش و یخبندان از تردد در این منطقه خودداری کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید