• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41249
+
-

مشق اشتغال در پادگان

۶هزار سرباز آموزش‌های مهارت‌افزایی کسب می‌کنند

مشق اشتغال در پادگان

علیرضا برازجانی|‌   بوشهر - خبرنگار:

نگهبانی در برجک،کلاغ‌پر، رژه و ضربه، چهار خاطره مشترک و ماندگار نسل قدیم از دوران سربازی است. ایامی که از آن به عنوان خدمت مقدس زیر پرچم یا دوره ضرورت یاد می‌کنند، اما در یکی دو سال اخیر ستاد کل نیروهای مسلح با ابلاغ طرحی همه دستگاه‌های نظامی و انتظامی را مکلف کرده است با استفاده از ظرفیت‌های پادگانی و سازمانی موجود برنامه‌‌ریزی لازم را برای آموزش مهارت‌های فنی به سربازان انجام دهند. در استان بوشهر سازمان فنی‌‌وحرفه‌ای به یاری مجموعه نیروهای مسلح مستقر در استان شتافته تا ۶ هزار سرباز را در رشته‌های مختلف آموزش دهد و پس از فراغت از خدمت، روانه بازار کار کند.


مهارت افزایی4477 نفر از سربازان بوشهر 

مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان بوشهر در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف توانمندسازی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح استان بوشهر می‌گوید: در سال گذشته 5500 نفر در پادگان‌های استان بوشهر مهارت‌افزایی شده‌اند. این درحالی است که سهمیه در نظر گرفته شده برابر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده 3150 نفر بود، بنابراین نسبت به برنامه مصوب، عملکرد خوبی برجا گذاشته‌ایم.

«عبدالمجید دراهکی» با بیان این‌که این آموزش‌ها در 17 یگان نظامی و 65 کارگاه آموزشی با استفاده از ظرفیت 49 مربی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای انجام گرفته است، می‌افزاید: آموزش‌های مهارتی خاص نیروهای مسلح در 9 شهرستان بوشهر، دشتستان،گناوه، دیر، دیلم، کنگان، جم، تنگستان و دشتی در یگان‌های نظامی نیروی انتظامی، نیروی هوایی، نیروی دریایی سپاه و ارتش و سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر به اجرا درآمده است.


آموزش ۶ هزار سرباز تا پایان امسال

دراهکی با اشاره به این‌که تعهد آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نیروهای مسلح استان 4477 نفر است، اضافه می‌کند: در 9 ماه امسال 3538 نفر در یگان‌های نظامی استان مهارت‌افزایی شده‌اند که امیدواریم تا پایان سال بیش از 6 هزار نفر آموزش‌های مهارتی را فرا گیرند.

وی با اشاره به این‌که عمده حرفه‌های آموزش داده شده در بین نیروهای مسلح شامل کارگر عمومی گچ‌کار ساختمان، کارگر برق‌کار ساختمان، ایمنی و بهداشت صنعتی، مدیریت دانش و رفتار، کارآفرینی، مبانی برق خودرو، ایمنی و اطفای حریق، جوشکاری و تعمیر موتورسیکلت است، اضافه می‌کند: آموزش‌های مهارتی برای فراهم شدن زمینه اشتغال سربازان وظیفه پس از پایان دوره خدمت برای ورود به بازار کار اجرا می‌شود.


به‌کارگیری مربیان همیار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر از توانمندسازی 100 نفر از نیروهای کادر یگان‌های نظامی استان با اجرای دوره‌های آموزشی برای سربازان در پادگان‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: با برگزاری دوره‌های مهارتی پیشرفته با همکاری مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در استان بوشهر، مهارت‌های مورد نیاز به مربیان همیار در اجرای طرح توانمندسازی سربازان وظیفه ارائه شده است.وی درباره بومی‌سازی تفاهم‌نامه توانمندسازی نیروهای مسلح در استان بوشهر می‌گوید: در راستای اجرای بهتر این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه همکاری با فرماندهی نیروی انتظامی، فرمانده سپاه امام صادق (ع) و فرماندهی نیروی هوایی استان منعقد شده است.


راه‌اندازی ۱۶کارگاه تخصصی در پادگان ها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با بیان این‌که 16 کارگاه مهارت آموزی در پادگان‌های نیروی دریایی سپاه در سال جاری راه‌اندازی می‌شود، به همشهری می‌گوید: همچنین تا پایان سال 10 کارگاه آموزشی دیگر در پادگان نظامی استان افتتاح خواهد شد و اغلب آموزش‌های مهارتی که نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری نداشته باشد در پادگان‌های نظامی انجام می‌شود.

دراهکی با اشاره به این‌که توسعه، بدون آموزش‌های مهارتی مفهومی ندارد و یکی از ضرورت‌ها و الزامات توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی و فرهنگی، توجه ویژه به ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی است، بیان می‌کند: باید در این فرصت با ارائه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز زمینه اشتغال سربازان وظیفه و ارتقای مهارت آنها فراهم 
شود. 
 
توانمندسازی مهارتی؛ اشتغال پس از خدمت

فرمانده سپاه امام صادق (ع) نیز با تاکید بر این‌که سربازان سرمایه عظیم کشور هستند که در اختیار نظام قرار دارند و باید برای توانمندسازی مهارتی آنان در راستای ایجاد زمینه‌های اشتغال پس از خدمت سربازی گامی مهم برداشته شود، می‌گوید: ارائه آموزش‌های مهارتی باید با نیازسنجی بازار کار صورت گیرد تا خروجی آن منجر به اشتغال پایدار برای سربازان در آینده شود.

سردار «علی رزمجو» با بیان این‌که توانمندسازی مهارتی سربازان و مهارت‌آموزی آنها رکن اصلی اشتغال است، اضافه می‌کند: سپاه امام صادق (ع) در استان بوشهر آمادگی لازم را برای افزایش مهارت با تمام امکانات در بین نیروهای کادر و وظیفه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

وی بر توسعه آموزش‌های مهارتی ویژه سربازان وظیفه سپاه استان بوشهر تاکید می‌کند و می‌گوید: آموزش‌های مهارتی برای فراهم شدن زمینه اشتغال سربازان وظیفه پس از پایان دوره خدمت برای ورود به بازار کار اجرا می‌شود. این طرح در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با هدف توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال از طریق توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروی کار ماهر و متخصص در دستور کار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید