• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41151
+
-

موفقیت داغ«جنگ سرد»

«جنگ سرد» به کارگردانی پاول پاولیکاسکی در سی‌ویکمین مراسم جوایز فیلم اروپا 5 جایزه برد

موفقیت داغ«جنگ سرد»

آرش نهاوندی/مترجم

فیلم «جنگ سرد» پاول پاولیکاسکی، کارگردان لهستانی در سی‌ویکمین مراسم جوایز فیلم اروپا که در سالن «مائسترانزای» سویل اسپانیا برگزار شد، در 5 رشته برنده جایزه شد.
به‌ نوشته هالیوود ریپورتر، برندگان جایزه مراسم فیلم اروپا توسط 3.500 نفر از اعضای آکادمی فیلم اروپا که اغلب آنان از متخصصان صنعت فیلمسازی از سراسر قاره سبز هستند، تعیین می‌شوند. 5 جایزه آکادمی فیلم اروپا، ازجمله جایزه برای بهترین کارگردانی به پاول پاولیکاسکی، بهترین فیلمنامه به پاول پاولیکاسکی و یانوش گلواکی و بهترین بازیگر زن به جوانا کولیگ اهدا شد. فیلم جنگ سرد همچنین یک جایزه فنی برای بهترین تدوین فیلم را از آن خود کرد. پاول پاولیکاسکی جایزه بهترین کارگردانی را به پدر و مادرش تقدیم کرد. والدین پاولیکاسکی الهام‌بخش ساخت این فیلم رمانتیک سیاه و سفید بودند. فیلم «جنگ سرد» پیش‌تر نیز ۹۰ از ۱۰۰ امتیاز میانگین را از سوی منتقدان کسب کرده بود. این فیلم روایتگر داستان عشق و موسیقی در بحبوحه جنگ سرد است. در واقع این فیلم، داستان یک عشق آتشین میان 2نفر با سابقه‌ و خلق و خوی کاملا متفاوت در آستانه آغاز سال‌های جنگ سرد است. داستان این عشق در لهستان، شهر برلین، یوگسلاوی و شهر پاریس روایت می‌شود. جنگ سرد دورانی بود که 2 ابرقدرت شرق و غرب «اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا» در قالب 2 بلوک شرق و غرب در برابر هم صف‌آرایی کرده بودند و رقابت سیاسی و نظامی میان آنها به اوج خود رسیده بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال1991 دوران جنگ سرد هم به پایان رسید.فیلم جنگ سرد پس از درو کردن جوایز آکادمی اروپا انتظارات منتقدان و مخاطبان را بالا برده است. اکنون این انتظار از فیلم جنگ سرد وجود دارد که بتواند «جایزه اسکار» برای بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند. پاول پاولیکاسکی البته سابقه خوبی در این زمینه دارد، فیلم قبلی او «ایدا» در سال2014، 5جایزه آکادمی فیلم اروپا را برده و در سال2015 نیز اسکار بهترین فیلم خارجی را برای کارگردان خود به ارمغان آورده بود. فیلم جنگ سرد که قرار است هفته آینده و در روز 21دسامبر (30آذر) توسط کمپانی آمازون در آمریکا اکران شود، در سال2019 نماینده کشور لهستان در بخش جایزه برای بهترین فیلم خارجی مراسم اسکار خواهد بود. 

یک ایرانی در اروپا
فیلم «مرز» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی نیز در بخش بهترین فیلم اروپا نامزد دریافت جایزه شده بود. فیلم مرز نتوانست جایزه‌ای در این مراسم کسب کند. دیگر نامزدهای دریافت جایزه در مراسم فیلم اروپا دست خالی این مراسم را ترک نکردند؛ مارچلو فونته برای ایفای نقش در فیلم «مرد سگی» به کارگردانی ماتئو گارونه جایزه بهترین بازیگر اروپایی را دریافت کرد. او پیش‌تر نیز برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در فستیوال کن2018 شده بود.جایزه (فیلم) کشف سال اروپا نیز به فیلم «دختر» اهدا شد. کارگردان این فیلم «لوکاس دونت» جایزه را به ویکتور پولستر بازیگر اصلی و دخترانی که در این فیلم ایفای نقش کرده بودند، تقدیم کرد. 

جایزه بهترین مستند برای برگمن
جایزه بهترین فیلم مستند سال هم به فیلم «برگمن - یک سال در طول دوران یک زندگی» اختصاص یافت. این فیلم به زندگی و کارهای اینگمار برگمن، کارگردان مشهور سوئدی در سال1957 می‌پردازد. در همین سال بود که برگمن 2 فیلم برتر خود را با نام «مهر هفتم و توت فرنگی وحشی» ساخت. در این فیلم مستند در واقع نگاهی شده است به پرکارترین سال برگمن. او در این سال 4 نمایشنامه برای تئاتر را نیز کارگردانی کرده بود. این فیلم در جشنواره سینما حقیقت امسال به نمایش درآمد.در بخش فیلم‌های کوتاه نیز جایزه فیلم اروپا به فیلم «سال‌ها» ساخته شده توسط «سارا افگایر» اهدا شد.کارمن مائورا نیز برنده جایزه یک عمر دستاورد سینمایی در مراسم اهدای جوایز فیلم اروپا شد. ویم وندرز، کارگردان آلمانی «رئیس آکادمی فیلم اروپا» با یادآوری خاطره‌ای از برگزاری نخستین دوره جوایز فیلم اروپا در سال1988 گفت: در نخستین دوره برگزاری این مراسم «کارمن مائورا» به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «زنان در آستانه فروپاشی عصبی» به کارگردانی پدرو آلمودوار، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده بود. در همان دور اول نیز خود «ویم وندرز» جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم «بال‌های آرزو» را از آن خود کرده بود.تمام فیلم‌های نامزد دریافت جایزه در مراسم آکادمی فیلم اروپا ازجمله فیلم‌های «مرد سگی» به کارگردانی «ماتئو گارونه»، «خوشحال مانند لاتزارو» ساخته «آلیس روهر واشر» و دختر اثر «لوکاس دونت» در جشنواره فیلم کن سال2018 برای نخستین‌بار نمایش داده شدند. همه این فیلم‌ها به‌جز فیلم «خوشحال مانند لاتزارو» در سال2019 به نمایندگی از کشورشان در فهرست نامزدهای بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار حضور خواهند داشت.مسئله وحدت اروپا و بحران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چند سالی بود که مراسم جوایز فیلم اروپایی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود و مرسوم شده بود که تعداد زیادی از مجریان این مراسم و برندگان جوایز در سخنانشان به آن و مسئله اهمیت حفظ وحدت اتحادیه اروپا بپردازند. مراسم جوایز فیلم اروپایی امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود، در این مراسم نیز بسیاری که به‌عنوان مجری یا برنده روی صحنه رفتند خواستار حفظ وحدت در اتحادیه اروپا شدند و برخی از آنان نیز در سخنانی طنزآمیز و تلخ از «برگزیت» (اصطلاحی که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحت آن نامیده می‌شود) انتقاد کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید