• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41108
+
-

شهرداری تبریز پارک‌های محلی جدید می‌سازد

نایب‌رئیس شورای شهر تبریز: باید در مسیرگشایی‌ها سهم بیشتری برای پارک‌های محله‌ای در نظر گرفته شود

شهری
شهرداری تبریز پارک‌های محلی جدید می‌سازد

سیدرضا حسینی‌زاده|  تبریز – خبرنگار:

تبریز شهری با فقر فضای سبز مناسب‌، عبارتی ملموس برای شهروندان تبریزی است. بسیاری از قدیمی‌های ساکن تبریز جوانی خود را در باغ‌شهری مانند تبریز گذرانده‌اند که بیش از 70 درصد آن را فضای سبز تشکیل می‌داد. اما طی سال‌های اخیر مسئولان توسعه صنعتی تبریز را در اولویت قرار دادند و بر این اساس باغ‌های تبریز در شمال، غرب و شرق شهر به‌تدریج نابود شدند و به‌جای آنها کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ و کوچک قد علم کردند. اقداماتی که نفس این روزهای شهر تبریز را تنگ‌تر کرده و مسئولان را بر آن داشته است تا از 4 سال پیش تاکنون اقدام به احیا و توسعه فضای تبریز کنند. بر این اساس ایده توسعه پارک‌های محله‌ای در داخل بافت شهری تبریز صورت گرفت و از آن زمان تاکنون نزدیک به 200 پارک محله‌ای احداث شده و با توجه به 40 پارک موجود قبلی به حدود 240 پارک محله‌ای و منطقه‌ای رسیده است.


پارک‌های کوچک کافی نیست، غنیمت است

یکی از شهروندان ساکن خیابان طالقانی تبریز که عصرهای خود را در پارک هاشمیه کوچک این خیابان می‌گذراند، معتقد است احداث این پارک کوچک چندصدمتری توانسته است زندگی دوباره‌ای به وی ببخشد. 

«ژاله روحی» با بیان این که احداث این پارک از 40 سال گذشته تاکنون در این منطقه بی‌نظیر بوده است، می‌گوید: قبلا پارک کوچکی در چهارراه 17 شهریور تبریز احداث شده بود که گویا آن محل هم مالک شخصی داشت و بعد از مدتی تخریب شد. در حال حاضر این پارک به همراه پارک محله‌ای کوچک روبه‌روی دبستان قدس تنها پارک‌های این محله هستند که هر 2 در 4 سال گذشته احداث شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: این پارک‌ها از نظر فضای سبز و امکانات موجود حرفی برای گفتن ندارند، اما همین که می‌توان عصرها مدتی در آن استراحت کرد برای ما کافی است. تعداد شهروندان و هم‌محله‌ای‌هایی که از این فضاهای کوچک استفاده می‌کنند به حدی زیاد است که معمولا تا 100 نفر در فضای کوچک دور هم جمع می‌شویم.
روحی اضافه می‌کند: نقش حیاتی پارک محله‌ای کوچک در مرکز شهر به‌ویژه برای افراد مسن و حتی کودکانی که به دنبال یک سرسره برای تفریح عصرگاهی هستند ملموس است. البته انتظار داریم برای حصارکشی این پارک‌ها برای امنیت بیشتر هم اقداماتی انجام شود.


توسعه نامتوازن و اقدامات ناهماهنگ

نایب‌رئیس شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که اقداماتی برای احداث پارک‌های محله‌ای در شهر صورت گرفته است، عنوان می‌کند: تعداد پارک‌های محله‌ای در تبریز کم است و باید در مسیرگشایی‌ها سهم بیشتری برای پارک‌های محله‌ای در نظر گرفت.

«سونیا اندیش» با تاکید بر این که توسعه نامتوازن و اقدامات ناهماهنگ در حوزه فضای سبز تبریز موجب آسیب به این بخش می‌شود، اظهار می‌کند: روند منظم و سازمان‌یافته‌ای در زمینه احداث و توسعه و همچنین رسیدگی به پارک‌های محله‌ای و فضای سبز در تبریز نداریم. دستگاه‌های متعددی در این زمینه دخیل هستند و باید وحدت رویه بیشتری به وجود آید.

وی تاکید می‌کند: هزینه‌هایی که برای احداث این پارک‌ها و نگهداری از آنها می‌شود باید مدیریت شود و این مهم بدون هماهنگی بین دستگاه‌های متولی امکانپذیر نیست. این پارک‌ها باید بتوانند جوابگوی نیاز شهروندان باشند و از شهرداری می‌خواهیم تا به موضوع زیباسازی این پارک‌ها و ارتقای نشاط و شادابی میان شهروندان اقدام کنند.


هزینه‌های ایجاد پارک‌های محله‌ای برای شهرداری 

شهردار منطقه 4 تبریز به همشهری می‌گوید: یکی از راهکارهای کسب درآمد برای شهرداری در اجرای پروژه‌های مسیرگشایی توجه به احداث واحدهای تجاری و پروانه‌های ساختمانی به‌ویژه در بافت متراکم شهری تبریز است. اجرای این طرح‌ها مشتری زیادی و برای شهرداری هم درآمدزایی دارد، اما شهرداری تبریز بهبود کیفیت زندگی شهروندان را بر توسعه درآمد ترجیح داده است.

با وجود این‌که احداث پارک‌های محله‌ای کوچک هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به احداث پارک در حاشیه تبریز دارد، اقدام به توسعه پارک‌های محله‌ای کرده‌ایم. با توجه به این‌که نزدیک به نیمی از بافت فرسوده تبریز در این منطقه قرار دارد، احداث این پارک‌ها در این منطقه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

«اکبر امجدی» ادامه می‌دهد: یکی از بیشترین هزینه‌ها برای احداث پارک‌های محله‌ای مربوط به تملک فضای لازم برای احداث این پارک‌هاست. در حالی که شاید در حاشیه شهر هزینه چندانی برای تملک نیاز نباشد. طی سال جاری تنها در یک مورد نزدیک به 3 میلیارد تومان هزینه تملک زمین برای احداث پارک محله‌ای صرف شده است و با توجه به بازخوردهای رضایت شهروندی و استقبال از این پارک‌ها این هزینه‌ها ضرورت دارد. 

وی با اشاره به وعده احداث 7 پارک محله‌ای در این منطقه اظهار می‌کند: 4 پارک به اتمام رسیده و در سال آتی پارک‌های دیگری هم احداث می‌شود. همچنین در 25 مسیرگشایی دیگر روند احداث پارک‌های محله‌ای ادامه خواهد داشت.
امجدی این پارک‌ها را از نظر امنیت دارای بیشترین ضریب امنیت عنوان می‌کند و می‌گوید: اغلب این پارک‌ها در داخل محله‌ها و محصور در میان خانه‌ها و مغازه‌های محل بوده و از امنیت بیشتری برخوردارند. با وجود این در هر پارکی که از نظر کارشناسی نیاز به حصارکشی و ارتقای امنیت باشد، اقدام‌های لازم انجام خواهد شد.


افزایش فضای سبز مناطق شهری تبریز 

شهردار منطقه 8 تبریز هم از احداث پارک محله‌ای در خیابان فلسطین خبر می‌دهد و می‌گوید: میزان پیشرفت فیزیکی این پارک 50 درصد است و تلاش می‌کنیم تا اواسط دی‌ماه تکمیل شود و به‌ بهره‌برداری برسد. 
«رضا پاک‌نهاد ضمن» با اشاره به این‌که علاوه بر باغچه‌های فضای سبز، محل بازی کودکان نیز در این پارک در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: عوامل شهرداری منطقه ۸ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با بررسی وضعیت منطقه و بررسی فضاهای موجود برای احیای فضاهای سبز و احداث پارک‌های محله‌ای و بوستان‌ها گام‌های موثری برداریم.

شهردار منطقه 7 تبریز هم می‌گوید: پارک بزرگ 5 هکتاری در این منطقه ساخته و پروژه مشارکتی پارک هیجان در شهرک اندیشه اجرا خواهد شد. «علی فرخی» به ساماندهی و بهسازی پارک محله‌ای کوی لاله تبریز هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پروژه 35 درصد پیشرفت دارد و در این عملیات نسبت به رفع مشکلات مربوط به سیستم روشنایی، معابر، مبلمان شهری و فضای سبز اقدام می‌شود.

«محمدرضا قربانیان تبریزی» شهردار منطقه یک تبریز هم از احداث پارک‌ محله‌ای در خیابان هفت‌تیر خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ با هدف احیای باغ‌ها و حفظ و حراست فضاهای سبز و ایجاد پارک‌های محله‌ای در این منطقه چند پارک محله‌ای از جمله پارک سلامت و پزشکان در دست اجراست. 


تبریز دور از روزهای سبز 

باغ‌شهر تبریز طی 4 دهه گذشته تاکنون با وجود زمین‌های کشاورزی و باغ‌هایی که ریه‌های شهر نامیده می‌شدند و تولیدکننده اکسیژن و مولد هوای پاک بودند از بین رفتند. خانه‌های بزرگ شهر با انبوهی از درختان قدیمی جای خود را به آپارتمان‌های متراکمی دادند که جایی برای فضای سبز ندارند.

امروز به‌جز در محلاتی مانند لک لر در خیابان شریعتی و ششگلان، شتربان و چند محله محدود دیگر خبری از این حیاط‌های پارک‌مانند نیست. باغ امامی در مرکز شهر را می‌توان نمونه‌ای از این حیاط‌های بی‌شمار تبریز عنوان کرد که اکنون به عنوان یک پارک محله‌ای در منطقه 3 شهری تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند که پس از نابود شدن فضای قابل توجهی از باغ‌شهر تبریز، ایده توسعه پارک‌های محله‌ای در تبریز از حدود 4 سال قبل و با هدف توسعه و احیای فضای سبز در داخل بافت شهری صورت گرفت، اما تبریز همچنان برای رسیدن به آن باغ‌شهر معروف گذشته راه زیادی دارد که باید طی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید