• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41099
+
-

گردشگری بافق روی ریل توسعه

شهردار: آمار گردشگران بافق در سال‌های اخیر صد در صد رشد داشته است

گردشگری
گردشگری بافق روی ریل توسعه

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:

بافق یکی از شهرستان‌های پرطرفدار برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. رمل‌های روستاهای این شهرستان بیش از سایر مناطق کویری مورد استقبال گردشگران قرار دارد و علاوه بر آن، پارک آبشار بافق نیز به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است.

بافق روز به روز در حال توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای رونق گردشگری است. فضای سبز این شهر در حال توسعه است، مبلمان شهری ارتقا یافته، و زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی مورد نیاز در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم در شهر و هم در روستاها ایجاد شده است.

بافق یکی از شهرهای استان است که بالاترین آمار گردشگری را در نوروز به خود اختصاص داده و حتی رشد گردشگری در این شهرستان بیش از صددرصد بوده است و اینها همه نشان از ظرفیت‌های بالای این شهرستان برای توسعه بر محور گردشگری دارد.
اگرچه همه بافق را با آهن و معادن غنی آن می‌شناسند، با توجه به محدود بودن منابع زیرزمینی و پیش‌بینی محدود بودن زمان استخراج سنگ آهن از معادن بافق، گردشگری می‌تواند نسخه خوبی برای توسعه این سرزمین کویری و زیبا باشد.


روزهای پررونق گردشگری

شهردار بافق به اشاره به رونق گردشگری در این شهرستان می‌گوید: بالاترین آمار رشد گردشگر استان در نوروز امسال مربوط به شهرستان بافق بوده است و این نشان از ظرفیت‌های این شهرستان به‌ویژه شهر بافق در استقبال از گردشگران داخلی و خارجی دارد.

«سیدعلی نوروززاده» می‌افزاید: استفاده از تجارب بخش گردشگری و ایجاد فضاهای بسیار مطلوب برای تفریح و رفاه حال مردم این شهر، خودبه‌خود زمینه‌های حضور گردشگران را در این شهر فراهم می‌کند. 

وی از جمله زیرساخت‌های مناسب برای رونق گردشگری این شهرستان به‌ویژه برای گردشگران داخلی به پارک آبشار اشاره می‌کند و از افزایش خدمات این مجموعه در قالب فضاهای مناسب برای رونق گردشگری خبر می‌دهد.


ایجاد اولین باغ گیاهان دارویی در بافق

شهردار بافق با اشاره به این‌که اولین باغ گیاهان دارویی استان در تفرجگاه آبشار ایجاد خواهد شد می‌افزاید: این باغ در زمینی به مساحت 22 هزار متر‌ مربع احداث خواهد شد.

نوروززاده می‌گوید: بافق از بین 35 نقطه بررسی‌شده در استان برای ایجاد این باغ انتخاب شده و با توجه به بررسی‌های متعدد تیم تحقیقاتی دانشگاه یزد به عنوان مرکز پرورش گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

وی در مورد وجه تمایز این باغ به عنوان اولین باغ پرورش گیاهان دارویی استان با سایر پرورشگاه‌های گیاهان دارویی اضافه می‌کند: علاوه بر امکان کشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی در این محل، فروشگاه محصولات، طب سنتی و کارگاه عرقیات نیز ایجاد می‌شود.

شهردار بافق هدف از احداث باغ گیاهان دارویی را ایجاد زیرساختی برای توسعه اشتغال و به تبع آن توسعه اقتصادی این شهرستان عنوان و بیان می‌کند: این محل نه‌تنها سرمایه‌ای برای اشتغال منطقه محسوب می‌شود، بلکه در پژوهش‌ها و بهداشت و درمان هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.نوروززاده با تاکید بر این‌که این باغ جاذبه‌ای گردشگری به سایر جاذبه‌های شهرستان بافق می‌افزاید از کشت تمام انواع گیاهان دارویی سازگار با اقلیم استان در این مرکز خبر می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: زیرساخت‌های لازم شامل آب، برق و تعویض خاک در این محل صورت گرفته و به‌سرعت در حال اجرای کامل این طرح توسعه‌ای هستیم.

شهردار بافق با اشاره به این‌که گردشگری باید محور توسعه شهرستان بافق قرار گیرد می‌گوید: رشد گردشگر در بافق طی سال‌های اخیر از آمار صددرصدی برخوردار بوده است که این مسئله علاوه بر وجود جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری این شهرستان، گویای مشارکت قابل توجه مردم است. وی می‌افزاید: بافق علاوه بر کویری بسیار زیبا، دارای مناطقی ییلاقی و معادن متعدد از جمله بزرگ‌ترین پیت معدنی کشور است. همچنین تفرجگاه آبشار، اماکن و بافت تاریخی، نخلستان‌ها و صنایع دستی بافق دیدنی‌های این منطقه را قوت بخشیده است.

نوروززاده ادامه می‌دهد: پرورش و نگهداری از ماهیان سردابی مانند تیلاپیا، قزل‌آلا و خاویار که در دل کویر به ثمر نشسته است، علاوه بر تولید آبزیان، منجر به ایجاد جاذبه‌ای خاص به نام ماهی‌گیری و طبخ ماهی برای گردشگران در منطقه شده که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده است.


ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در بافق

شهردار بافق با بیان این‌که بافق علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، به دلیل واقع شدن در مرکز 5 راه ریلی کشور‌ جایی مناسب برای سرمایه‌گذاری است می‌گوید: بافق با برخورداری از معادن و صنایع، شهرک‌های جدید و در حال ساخت، تولیدات و صنایع فراوری، دام‌پروری و کشاورزی شهری غنی از نظر ظرفیت‌های پول‌ساز دارد. 
وی اضافه می‌کند: بافق با وجود زیرساخت‌های مناسب گردشگری در صورت مشارکت بخش خصوصی منجر به درآمدزایی بالایی می‌شود. 


ظرفیت‌های رونق گردشگری در بافق

یکی از راهنمایان گردشگری استان یزد هم بر رونق گردشگری در این شهرستان تاکید می‌کند و می‌افزاید: ظرفیت‌های مناسبی برای رونق گردشگری در شهرستان بافق وجود دارد و باید به تناسب آن زیرساخت‌های مورد نیاز نیز ایجاد شود.
«معصومه بایرام‌زاده» با بیان این‌که رونق گردشگری در بافق با استقبال گردشگران داخلی و خارجی میسر است می‌گوید: این شهرستان ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی مورد نیاز برای رونق گردشگری را دارد.
وی بیان می‌کند: کویر بکر و زیبای این شهرستان در کنار تفرجگاه زیبای آبشار از جاذبه‌هایی است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.

این راهنمای گردشگری استان اظهار می‌کند: این شهرستان ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، اما قطعا به دلیل گرمی ‌هوا باید برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها و رونق گردشگری، برنامه‌های ویژه‌ای اندیشیده و اجرا شود.
وی برگزاری جشنواره‌ها را در فصول مختلف سال یکی از ابزارهای مناسب برای رونق گردشگری این شهرستان می‌داند و می‌افزاید: در فصولی که آمار گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی کاهش می‌یابد می‌توان با برگزاری جشنواره‌ها از جمله جشنواره تابستانی بافق که هر سال اجرا می‌شود، گردشگری این شهرستان را رونق بخشید.

بایرام‌زاده با اشاره به سایر ظرفیت‌های این شهرستان کویری از جمله رودخانه آب شور و مرکز تحقیقات و پرورش ماهی در این شهرستان می‌گوید: همه اینها ظرفیت‌هایی است که بهترین موقعیت را برای رونق گردشگری در بافق فراهم می‌کند و می‌تواند گردشگری را به اولین صنعت پردرآمد در این شهرستان تبدیل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید