• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41083
+
-

اعتراض اهالی به فروش و مصرف علنی مواد مخدر در میدان امام حسین ع

به محدوده خطر نزدیک می شوید!

به محدوده خطر نزدیک می شوید!

پرنیان سلطانی|خبرنگار

منطقه 7


در حریم امن پشت ایستگاه بی.آر.تی، درست جایی که کمتر کسی نگاهش به آنجا می‌افتد، افرادی با لباس‌های مندرس چمباتمه زده‌اند و مشغول مصرف موادمخدر هستند. کمی آنطرف‌تر چند نفری طول خیابان را بالا و پایین می‌روند تا مشتری‌هایشان را پیدا کنند. کارتن‌خواب‌ها هم روی نیمکت‌های دور میدان یا زیر سایه سازه‌های آهنی جا خوش کرده‌اند و زباله‌دزدها در سطل‌های مکانیزه زباله به دنبال پسماندهای خشکی هستند تا با فروش آنها دست‌کم خرج یکبارمصرف‌شان را دربیاورند. اینجا میدان امام حسین(ع) است؛ یکی از میدان‌های مهم و قدیمی پایتخت که سال‌هاست به محلی برای فروش و مصرف موادمخدر تبدیل شده است. تماس‌های مردمی همسایه‌های میدان امام حسین(ع) ما را بر آن داشت تا به این میدان 70 ساله سری بزنیم و گزارشی از آسیب‌های آن تهیه کنیم. 

اینجا هرندی نیست که معتادان کیپ تا کیپ نشسته‌اند و مواد مصرف کنند. خلازیر و فرحزاد و کوره‌پزخانه هم نیست. به همین دلیل مردم وقتی به این میدان قدیمی می‌رسند راه‌شان را کج نمی‌کنند یا دست فرزندان‌شان را محکم نمی‌چسبند. اینجا یکی از محله‌های قدیمی تهران است و خانواده‌ها با خیال راحت اجازه می‌دهند بچه‌هایشان به تنهایی راهی مدرسه شوند یا جوان‌هایشان به دانشگاه بروند. غافل از اینکه در همین محله گاهی معتادان به‌راحتی و به‌صورت کاملاً علنی گوشه‌ای، بساط و مواد مصرف می‌کنند و ساکنان این محدوده گاهی شاهد حضور گستاخانه موادفروشان هستند؛ موادفروشانی که درست در میانه میدان نشسته‌اند و با خیال راحت موادمخدر بسته‌بندی می‌کنند و چند کوچه بالاتر یا پایین‌تر زیر گوش عابران زمزمه می‌کنند: «همه‌جور موادی داریم؛ صنعتی و سنتی». 

 سرقت‌های شبانه 


«وجود بیمارستان بوعلی، دانشگاه آزاد، ایستگاه مترو و بی.آر.تی و چندین مدرسه باعث شده تا در هر ساعت از شبانه‌روز مردم زیادی در محدوده این میدان قدیمی‌‌ تردد کنند. اما متأسفانه گاهی شاهد حضور معتادان و موادفروشان در محدوده میدان امام حسین(ع) هستیم که این حضور بی‌محابا و گستاخانه اصلاً شکل خوبی برای مردم، بچه‌مدرسه‌ای‌ها و دانشجویان ندارد.» اینها را «جعفر عموزاد» دبیر شورایاری محله نظام‌آباد به نمایندگی از همسایه‌های میدان امام حسین(ع) می‌گوید کسی که برای رفع این آسیب در محله‌اش تلاش زیادی کرده اما هنوز به نتیجه دلخواه دست نیافته است. عموزاد با بیان این مطلب که بارها حضور معتادان و مواد‌فروشان را که بیشترشان مهاجر هستند به نیروی انتظامی اطلاع داده است می‌افزاید: «مسئولان کلانتری محل مرتب این افراد را دستگیر می‌کنند اما از آنجا که اینها فقط اعتیاد دارند یا خرده‌فروش‌ هستند به چند روز نرسیده دوباره آزاد می‌شوند.» عموزاد علاوه بر زشت شدن چهره محله از یک وجه منفی دیگر هم که ناشی از حضور معتادان در میدان امام حسین(ع) است پرده برمی‌دارد و می‌گوید: «زباله‌دزدی کمترین خلاف معتادان است. بیشتر سرقت‌های شبانه از خودروها هم کار همین افراد است.»

 طرح ویژه پاکسازی 

صحبت‌های ساکنان پیرامون میدان قدیمی پایتخت و دبیر شورایاری محله نظام‌آباد را که می‌شنویم راه اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه 7 را در پیش می‌گیریم؛ جایی که «نصرالله امیری» مدیر این اداره منتظر ماست تا از طرح ویژه شهرداری برای جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌های میدان امام حسین(ع) بگوید. امیری درباره معتادان، خرده‌فروش‌ها و کارتن‌خواب‌های محدوده میدان امام حسین(ع) توضیح می‌دهد: «ما به شدت در حال کار در این حوزه و ساماندهی این محدوده هستیم. اما متأسفانه هر گروهی را که جمع‌آوری می‌کنیم و به گرمخانه‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد می‌فرستیم گروه دیگری جایگزین آنها می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «به همین دلیل براساس برنامه‌ریزی‌ها با یک پیمانکار قرارداد بسته‌ایم و هر شب با گشت‌های مرتب، معتادان و کارتن‌خواب‌های میدان را جمع‌آوری می‌کنیم و به گرمخانه‌ها می‌فرستیم. در طول مسیر هم روان‌شناس‌ با آنها صحبت می‌کند تا هر کدام‌شان تمایل داشته باشند به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شوند و کاملاً رایگان مصرف مواد را کنار بگذارند. در ادامه نیز طی جلسه‌ای که با شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه داشتیم قرار شد بعد از ترک، همین افراد را جذب و از آنها به‌عنوان نیروی خدمات شهری و فضای سبز استفاده کنیم تا به این‌ترتیب هم آسیب اجتماعی میدان امام حسین(ع) با کاهش چشمگیری مواجه شود و هم این افراد شاغل و در پاک بودن‌شان ثابت‌قدم‌تر شوند.»

 قانون بازدارنده نیازمندیم 

بحث اجتماعی حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در میدان امام حسین(ع) فقط یک روی این سکه است. روی دیگر این سکه که مدت‌هاست ذهن ساکنان محدوده میدان ولی‌عصر(عج) را به خود درگیر کرده، وجه انتظامی حضور آزادانه موادفروشان و معتادانی است که کاملاً علنی در گرداگرد میدان قدیمی پایتخت به استعمال موادمخدر می‌پردازند. سؤال اینجاست که کلانتری‌ها چه برخوردی با این افراد دارند و اساساً قانون درباره مصرف‌کنندگان و فروشندگان موادمخدر چه می‌گوید. این‌طور که مسئولان کلانتری‌های محله می‌گویند مأموران کلانتری در گشتزنی‌های مستمرشان معتادان متجاهر را جمع‌آوری می‌کنند و از آنجایی که معتادان در تعاریف جدید مجرم به حساب نمی‌آیند و بیمار شناخته می‌شوند در اختیار شهرداری قرار می‌گیرند تا به گرمخانه‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد فرستاده شوند. خرده‌فروش‌ها هم دستگیر می‌شوند اما از آنجا که قانون بازدارنده‌ای در این حوزه وجود ندارد و خلأهای قانونی در این زمینه داریم، موادفروشانی که فقط با چند گرم مواد دستگیر شده‌اند بعد از پرداخت جریمه نقدی آزاد می‌شوند. به این‌ترتیب به نظر می‌رسد دوای درد میدان امام حسین(ع) اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و برخورد جدی‌تر با فروشندگان موادمخدر است و تا این اتفاق نیفتد نمی‌توان نسبت به پاکسازی کامل این میدان پر‌ تردد و فضاهای مشابه شهر از نظر حضور معتادان و موادفروشان امیدوار بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید