• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41058
+
-

کتابخانه 18 ساله

کتابخانه 18 ساله

 فاطمه حافظی/خرم‌آباد - خبرنگار

کتابخانه مرکزی یکی از پروژه‌های لرستان است که عمر ساخت آن به 18 سال می‌رسد. بعد از 18 سال این پروژه به دلیل تزریق قطره‌چکانی اعتبار پیشرفت 68 تا 70 درصدی دارد. بهزاد شاکرمی، رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های دولتی و تاسیسات عمومی اداره کل راه‌و‌شهرسازی لرستان دراین‌باره با همشهری صحبت کرده است. 

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد چند درصد پیشرفت دارد؟
بیش از 18 سال از عمر ساخت کتابخانه مرکزی خرم‌آباد می‌گذرد و این پروژه در حال حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اعتبار تخصیص‌یافته به پروژه چقدر است؟
سال گذشته 3 میلیارد و 272 میلیون تومان برای این پروژه مصوب شد و مبلغ یک میلیارد و 895 میلیون تومان از آن تخصیص پیدا کرد. اعتبار امسال پروژه هم یک میلیارد و 50 میلیون تومان است که تاکنون فقط 100 میلیون تومان از آن تخصیص پیدا کرده. طی درخواستی به سازمان برنامه‌ و بودجه استان خواستار تخصیص 5 میلیارد تومان بودجه به پروژه هستیم تا بتوانیم مراحل ساختمان پروژه را به پایان برسانیم ولی فعلا با این درخواست موافقت نشده است. 
دلایل طولانی شدن روند ساخت پروژه چیست؟
اعتبار این پروژه به صورت قطره‌چکانی اختصاص یافته است. اگر حتی 70 درصد از یک میلیارد و 50 میلیون تومان اعتبار مصوب امسال هم تخصیص پیدا کند، نیمی از آن برای طلب پیمانکار پرداخت خواهد شد. در واقع مبلغ ناچیزی برای کار صرف می‌شود. اگر تزریق اعتبار همچنان قطره‌چکانی باشد قطعا تا 10 سال دیگر هم این پروژه افتتاح نمی‌شود.
تکمیل این پروژه چقدر اعتبار می‌خواهد؟ 
پروژه به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. تغییرات اقلیمی و کارایی نداشتن تاسیسات از جمله دلایل افزایش هزینه‌های این پروژه است، زیرا این پروژه سال 80 شروع شد که در آن زمان خرم‌آباد جزو شهرهای منطقه معتدل بود. امروز اما از نظر اقلیمی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می‌شویم و بنابراین تاسیسات طراحی شده در آن زمان در حال حاضر کارایی برای این ساختمان ندارند. از سوی دیگر، گرانی تاسیسات هم مزید بر علت شده است. تاسیسات ساختمانی که تا یکی‌دو سال پیش با یک میلیارد تومان قابل خریداری بود، حالا به 6میلیارد تومان رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید