• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41042
+
-

تب برفکی در کمین دام‌های ایلام

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان: ۸۰ درصد از دام‌های ایلام علیه تب ‌برفکی‌ واکسینه شده‌اند

سلامت
تب برفکی در کمین دام‌های ایلام

مریم نظری |   ایلام –خبرنگار:


«تب برفکی» یک بیماری عفونی و واگیردار دامی است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی، یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های دامی محسوب می‌شود و به دلیل کاهش تولیدات دام و کاهش بهره‌وری دام، خسارات بسیار سنگین اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد.تب برفکی بیماری بومی منطقه خاورمیانه است و مهم‌ترین تهدید برای تجارت دام محسوب می‌شود و از جمله بیماری‌های مقاوم است که حتی در دوران نهفته به ‌راحتی قابل انتقال است.

در استان ایلام طی سال‌های گذشته شاهد شیوع این بیماری در برخی مناطق بوده‌ایم؛ شیوعی که تلفات بسیار بالایی به همراه داشته و خسارات سنگینی روی دست دامداران و اقتصاد استان گذاشته است.


یک بیماری عفونی و کشنده

یک کارشناس ارشد دامپزشکی به همشهری می‌گوید: تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و کشنده است که موجب بیمار شدن حیواناتی مثل گاو، گوسفند و بز و... می‌شود. 
«سپیده علی‌بیگی» ادامه می‌دهد: ویروس این بیماری ابتدا به مدت 2 تا 3 روز تب شدید ایجاد می‌کند و بعد تاول‌هایی داخل دهان و روی پاهای دام ظاهر می‌شود که ممکن است موجب لنگیدن حیوان شود.

وی می‌گوید: بی‌اشتهایی، ایجاد زخم در دهان و بین سم‌ها، ترشحات کف‌آلود و کشدار از دهان دام از جمله علائم بیماری تب برفکی است و دامداران در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید در اولین فرصت به مرکز درمانی یا شبکه دامپزشکی شهرستان مراجعه و آن را اطلاع‌رسانی کنند.علی‌بیگی با بیان این‌که رعایت نکات پیشگیرانه از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری است، می‌افزاید: بررسی و واکسیناسیون دام‌هایی که از استان‌های همجوار وارد استان می‌شوند، از مهم‌ترین روش‌های پیشگیرانه محسوب می‌شود.


مقابله با تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی ایلام در این باره می‌گوید: سالانه اقدامات زیادی برای مقابله با بیماری تب برفکی در استان انجام می‌شود و طرح پیشگیری و مقابله با بیماری تب برفکی هم مدتی است که در ایلام آغاز شده است.

«وهاب پیرانی» اظهار می‌کند: ما تمام جمعیت دام سبک استان را در یک نوبت و جمعیت دام سنگین را در 2 نوبت در طول سال علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌کنیم و امسال هم مطابق سال‌های گذشته، واکسیناسیون از ابتدای مهرماه به صورت رایگان شروع شده است و همچنان ادامه دارد.وی می‌افزاید: هدف از این عملیات، ایجاد ایمنی مناسب در دام‌ها علیه بیماری تب برفکی و جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری و نیز خسارت دیدن دامداران است که در صورت بی‌توجهی، درنهایت به ضرر کل استان تمام می‌شود.


ورود ویروس از خارج استان

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه می‌دهد: برای پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی در دام‌ها، به دامداران توصیه می‌کنیم که در زمینه واکسینه کردن دام‌ها علیه این بیماری با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را انجام دهند.

پیرانی اظهار می‌کند: رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه کردن دام‌ها، علاوه بر جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی، از شیوع تب برفکی در میان دام‌های سالم جلوگیری می‌کند.
وی می‌گوید: این بیماری ویروسی معمولا از طریق دام‌های خارج از استان که از مبدأ واکسینه نشده‌اند، به جمعیت دامی ایلام سرایت می‌کند. 

بنابراین دامداران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند، از اضافه کردن دام جدید به جمعیت دام‌های خود بدون بررسی کارشناسانه دامپزشکی خودداری کنند و همچنین از تردد وسایل نقلیه از مکان آلوده به محل دام‌های خود جلوگیری به عمل آورند.مدیرکل دامپزشکی ایلام با بیان این‌که این بیماری با افزایش سرما ویروس خود را گسترش می‌دهد، اظهار می‌کند: دامداران به ‌محض مشاهده این بیماری با تلفن 1512 اداره‌کل دامپزشکی تماس بگیرند.


واکسینه شدن دام‌های سبک 

رئیس اداره تشخیص و مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی ایلام نیز می‌گوید: دامپزشکی استان برای پیشگیری از بروز بیماری تب ‌برفکی اقدام و در این راستا تاکنون به ۸۰ درصد از دام‌های سبک استان از قبیل گوسفند و بز واکسن پیشگیری تزریق کرده است.

«حسین ملکی» می‌افزاید: در طرح پیشگیری از بیماری تب ‌برفکی، دام‌های سبک واکسینه نشده استان را شناسایی و سپس واکسینه می‌کنیم. دام‌های سنگین را هم زیر نظر این طرح برده‌ایم و در حال رسیدگی به آنها هستیم.

وی با بیان این‌که شیوع بیماری تب ‌برفکی در فصل زمستان بیشتر است، می‌افزاید: بعد از شناسایی علائم این بیماری در دام، موارد را به مراکز آزمایشگاهی در استان گزارش می‌دهیم تا برای بهبود آنها اقدام‌های لازم را انجام دهند.

***

تب برفکی از بیماری‌هایی است که در صورت بی‌توجهی مدیران و مسئولان و ناآگاهی دامداران خسارت‌های سنگینی به حوزه دام استان وارد می‌کند و ضرر و زیان آن هم معیشت دامداران را مخدوش و هم میزان تولیدات دامی استان را با کاهش قابل‌توجه مواجه می‌کند.
کاهش تولیدات دامی خانوارهای ایلامی را تحت فشار بیشتر خواهد گذاشت چراکه کمبود گوشت دام موجب افزایش قیمت آن می‌شود و سبد خانوارها را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید