• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40988
+
-

نشست جهانی تغییر اقلیم گرفتار سیاست زدگی

نشست جهانی تغییر اقلیم گرفتار سیاست زدگی

 مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اوایل صبح دیروز وارد وقت اضافه شد؛ چرا که هیأت‌های مذاکره‌کننده از حدود ۲۰۰ کشور جهان بر سر بخش‌هایی از قوانین مطرح شده برای دستیابی به توافقی بزرگ به‌منظور مقابله با گرمای جهانی با یکدیگر اختلاف داشتند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای شرکت‌کننده ضرب‌الاجلی برای خود تعیین کردند تا دستورالعملی تنظیم کنند و به جزئیات قرارداد آب و هوایی پاریس پرداخته شود. بنا بر توافق سال ۲۰۱۵ در پاریس و هدف‌گذاری شرکت‌کنندگان در نشست پاریس قرار بود از افزایش بیش از 2 درجه سانتی‌گرادی دما جلوگیری شود.  مذاکرات آب و هوایی که از دوم‌ماه دسامبر در لهستان در حال برگزاری است تحت‌تأثیر اختلافات سیاسی قرار گرفته‌ است. پیش از شروع این مذاکرات بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌ بودند در این نشست ارائه برنامه دقیقی که برای محدود‌کردن گرمای جهانی ضروری است ممکن نخواهد بود.
 این نشست درحالی تحت‌تأثیر اختلافات سیاسی قرار گرفته که مطالعات اقلیمی، اغلب اثرات زیان‌آور مربوط به درجه حرارت فزاینده جوی، رویدادهای شدید آب و هوایی و دیگر عواقب تغییر اقلیم بر سلامت عمومی را برجسته می‌سازد اما گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) مزایایی را که مقابله با مشکلات اقلیمی برای سلامت عمومی به همراه دارد به تفصیل شرح داده است.  آنطور که  در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است تعهدات توافقنامه سال ۲۰۱۵ پاریس می‌تواند تا اواسط قرن، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده و صدها میلیارد دلار را حفظ کند. انتظار می‌رود با محقق‌شدن اهداف مطرح‌شده در توافقنامه پاریس، تا سال2050، سالانه از مرگ بیش از یک میلیون نفر ناشی از آلودگی هوا جلوگیری شود. براساس آمار، عوامل به‌وجود آورنده تغییرات اقلیمی به‌خصوص احتراق سوخت‌های فسیلی هر‌ساله باعث حدود7 میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوای داخل و خارج از خانه در سراسر جهان می‌شود.
توافقنامه پاریس تعهدی بین نمایندگان کشورهای سراسر جهان برای اقدام علیه تغییرات اقلیمی به‌خصوص کاهش خروجی کربن کشورها و توقف گرمایش جهانی زیر 2 درجه سانتی گراد در سطوح پیش صنعتی تا پایان قرن است. اما ایالات متحده آمریکا سال گذشته متعهد شد که از این قرارداد برجسته تاریخی خارج شود.
رهبران و مقامات جهانی هم‌اکنون برای نشست دو هفته‌ای بیست‌و‌چهارمین کنفرانس چارچوب احزاب ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی یا COP24 گردهم آمده‌اند تا استانداردهای قانونی را تدوین کنند که توافق اقلیمی پاریس را به واقعیتی قابل اجرا تبدیل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید