• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40955
+
-

قهرمان نیم‌بند!

تیتر یک
قهرمان نیم‌بند!

لیگ برتر هجدهم هم بالاخره به نیمه راه رسید تا تیم‌ها برای تعطیلات نسبتا طولانی‌شان مهیا شوند. قهرمان نیم‌فصل اول این لیگ نیز بالاخره بعد از آخرین بازی هفته در روز گذشته، مشخص شد. در 3 دوره گذشته لیگ، همواره تیم قهرمان نیم‌فصل در نهایت فاتح لیگ برتر نیز شده است. پیش از آن اما در 14دوره قبلی، تنها 7بار قهرمان‌های نیم‌فصل توانستند جام قهرمانی را در انتهای فصل لمس کنند. به‌دست آوردن قهرمانی نیم‌فصل کاملا روحیه‌بخش به‌نظر می‌رسد اما این اتفاق به تنهایی برای تجربه یک موفقیت بزرگ کافی نخواهد بود.
  لیگ برتر اول: استقلال‌تهران
با 8پیروزی در 13مسابقه، تیم منصور پورحیدری قهرمان نیم‌فصل نخستین دوره تاریخ لیگ برتر ایران شد. این تیم در نیم‌فصل اول فقط 2 بار شکست خورد. تیمی که در نیمه راه لیگ 27امتیاز تصاحب کرده بود، در نیم‌فصل دوم 21امتیاز تصاحب کرد و در جدول نهایی لیگ 48امتیازی شد. آنها که درست تا قبل از هفته پایانی رقابت‌ها صدرنشین بودند، با شکست هفته پایانی در انزلی قهرمانی را از دست دادند و پرسپولیس پروین به شکل غیرمنتظره‌ای با برتری در مقابل فجرسپاسی در ورزشگاه آزادی، جام قهرمانی را بالای سر برد.
 لیگ برتر دوم: سپاهان 
سپاهان لیگ دوم، کاملا مهارنشدنی به‌نظر می‌رسید و این موضوع در همان نیم‌فصل اول نیز مشهود بود. طلایی‌ها در 13مسابقه نیم‌فصل اول، 10برد به‌دست آوردند و تنها 2شکست را تجربه کردند. این 31امتیاز آنها را با اقتدار قهرمان نیم‌فصل اول فوتبال ایران کرد. تیم فرهاد کاظمی در نیم‌فصل دوم 21امتیاز جمع کرد و در نهایت با 7 اختلاف امتیاز نسبت به پاس تهران، قهرمانی را جشن گرفت. سپاهان نخستین قهرمان نیم‌فصل تاریخ لیگ برتر بود که در پایان فصل نیز قهرمانی را از آن خود کرد.
 لیگ برتر سوم: ذوب‌آهن 
ذوب‌آهن با رسول کربکندی، یکی از غافلگیری‌های بزرگ سومین دوره لیگ برتر به شمار می‌رفت. 
سفید و سبزها در 13هفته 25امتیاز کسب کردند و با 7پیروزی و 2شکست، قهرمان نیم‌فصل شدند. این تیم اما در پایان فصل، حتی در سه رده ابتدایی لیگ برتر نیز قرار نگرفت. در سومین دوره لیگ برتر، پاس تهران با 53امتیاز قهرمان شد و استقلال و فولاد نیز پشت سر این تیم قرار گرفتند. ذوب در نیم‌فصل دوم فقط 15امتیاز گرفت و در نهایت به جایگاه چهارم رسید.
 لیگ برتر چهارم: فولاد خوزستان
چهارمین فصل لیگ برتر به جای 14تیم، با حضور 16تیم برگزار شد و تیم‌ها برای رسیدن به نیم‌فصل، 15مسابقه را پشت سر گذاشتند. فولاد در 15بازی نیم‌فصل اول، 9بار به‌عنوان برنده از زمین خارج شد و درحالی‌که تنها 2شکست در کارنامه داشت، با 31امتیاز بالاتر از همه تیم‌های دیگر قهرمانی نیم‌فصل را به نام خودش ثبت کرد. جام قهرمانی در پایان فصل نیز به نسل فوق‌العاده فولاد با نناد نیکولیچ رسید. فولادی‌ها در نیم‌فصل دوم نیز 33امتیاز تصاحب کردند و در حالی قهرمان لیگ شدند که با تیم دوم یعنی ذوب‌آهن، 6امتیاز فاصله داشتند.
 لیگ برتر پنجم: استقلال 
سومین سال از پروژه سه ساله امیرقلعه‌نویی در استقلال، برای این مربی و هواداران باشگاه کاملا خوش‌یمن بود. آبی‌ها در همان نیم‌فصل اول، در حد و اندازه یک تیم مدعی ظاهر شدند و در 15مسابقه نیم‌فصل اول، 9پیروزی را جشن گرفتند. کسب 31امتیاز در نیم‌فصل اول، نقش مهمی در موفقیت‌های بزرگ فصل استقلال داشت. این تیم در نیم‌فصل دوم نیز 28امتیاز گرفت و سرانجام با 59امتیاز، موفق به لمس جام قهرمانی شد.
 لیگ برتر ششم: سایپا 
تیمی که فصل را با ورنر لورانت آغاز کرده بود،با قهر ناگهانی این مربی مواجه شد. علی دایی که هنوز دوران بازی را تمام نکرده بود، کارش را به‌عنوان بازیکن- مربی آغاز کرد و به موفقیتی حیرت‌آور دست یافت. نارنجی‌ها در نیم‌فصل اول نیز میخکوب‌کننده ظاهر شدند و با 10پیروزی در 15مسابقه، 34امتیاز به‌دست آوردند. با وجود این تصور می‎شد نارنجی‌ها به مرور زمان دچار افت و تنزل می‌شوند و صدرنشینی را از دست می‌دهند. سایپا اما تا روز آخر به درخشش در لیگ ادامه داد و در نیم‌فصل دوم نیز 22امتیاز تصاحب کرد تا سرانجام با 56امتیاز بالاتر از استقلال اهواز، پرسپولیس و استقلال تهران، روی سکوی اول فوتبال ایران بایستد. این نخستین و آخرین قهرمانی سایپا در لیگ برتر تا امروز بوده است.
 لیگ برتر هفتم: پرسپولیس 
جاه‌طلبی افشین قطبی و «قول قهرمانی» او برای پرسپولیس نتیجه‌بخش بود. آنها تا قبل از هفته پایانی نیم‌فصل، حتی یک شکست را نیز تجربه نکردند اما سرانجام در هفته پایانی در اصفهان مغلوب جدی‌ترین رقیب‌شان یعنی سپاهان شدند. پرسپولیس در نیم‌فصل اول 17بازی برگزار کرد و 36امتیاز از رقبا گرفت. این تیم در نیم‌فصل دوم به 30امتیاز رسید اما با حکم فیفا 6امتیاز از دست داد. با وجود این 59امتیاز نیز برای قهرمانی آنها در لیگ برتر کافی بود. این قهرمانی با شکست دادن سپاهان در دقیقه 96در دیدار هفته پایانی به‌دست آمد.
 لیگ برتر هشتم: ذوب‌آهن 
ذوب‌آهن برای دومین بار قهرمان نیم‌فصل شد و برای دومین بار نتوانست این قهرمانی را به قهرمانی پایان فصل تبدیل کند. تیم منصور ابراهیم‌زاده در 17مسابقه به 33امتیاز رسید. به‌نظر می‌رسید این تیم از ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن برای قهرمانی لیگ برخوردار است. ذوبی‌ها تا هفته پایانی لیگ نیز صدرنشین بودند اما شکست عجیب در اهواز و پیروزی استقلال در بازی همزمان در مشهد،ورق را به سود آبی‌ها برگرداند. استقلال با 66امتیاز قهرمان لیگ شد و ذوب به‌خاطر تفاضل گل کمتر، جام را از دست داد.
 لیگ برتر نهم: سپاهان 
فصل تازه‌ای از قدرت‌نمایی سپاهان در فوتبال ایران، از لیگ نهم آغاز شد. تیم پرستاره اصفهانی در 17بازی نیم‌فصل اول برنده 10مسابقه شد و 3بار نیز طعم شکست را چشید. این تیم 34امتیازی در نیم‌فصل دوم نیز 33امتیاز گرفت و پاداش این تعادل را با جشن قهرمانی به‌دست آورد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده سپاهان در این فصل، ذوب‌آهن بود که در جدول 6     امتیاز کمتر از این تیم داشت.
 لیگ برتر دهم: ذوب‌آهن 
طلسم عجیب ذوب‌آهن در فوتبال ایران، باز هم ادامه پیدا کرد. این تیم دوباره قهرمان نیم‌فصل شد اما نتوانست جام قهرمانی را از آن خود کند. تیمی که در نیم‌فصل اول 35امتیاز در کارنامه داشت، در نیم‌فصل دوم کمی افت کرد و تنها 28امتیاز گرفت. ذوب در پایان فصل با 63امتیاز تیم سوم جدول رده‌بندی شد. استقلال با 65امتیاز به رده دوم رسید و سپاهان 66امتیازی،دومین قهرمانی متوالی در لیگ برتر را به‌دست آورد.
 لیگ برتر یازدهم: استقلال 
جنگ قهرمانی یازدهمین دوره لیگ برتر، بین استقلال، تراکتورسازی و سپاهان بود. در پایان نیم‌فصل اول، استقلالی‌ها توانستند قهرمانی را از آن خودشان کنند. این تیم در 17مسابقه،11بار برنده شد و 3بار نیز شکست خورد. آبی‌ها در این نیم‌فصل به 36امتیاز رسیدند و در نیم‌فصل دوم نیز 30امتیاز به‌دست آوردند. قهرمان این دوره لیگ برتر نیز،سپاهان بود که با 67امتیاز برای سومین دوره پیاپی جام قهرمانی را از آن خود کرد.
 لیگ برتر دوازدهم: سپاهان 
بعد از 3 قهرمانی پیاپی در لیگ برتر، سپاهانی‌ها قهرمانی نیم‌فصل اول لیگ برتر دوازدهم را نیز به‌دست آوردند تا کاملا بی‌رقیب به‌نظر برسند. این تیم با 9پیروزی در 17بازی و کسب 31امتیاز، در پایان نیم‌فصل در بالاترین رده جدول لیگ قرار گرفت. عملکرد این تیم در نیم‌فصل دوم بهتر نیز شد و آنها این بار 33امتیاز به‌دست آوردند اما استقلال قلعه‌نویی توانست فراتر از حد انتظار ظاهر شود و قهرمانی را از طلایی‌ها بگیرد. آبی‌ها در یک رقابت نزدیک، با 67امتیاز قهرمان لیگ شدند و تراکتورسازی و سپاهان با65 و 64امتیاز در رده‌های بعدی ایستادند.
 لیگ برتر سیزدهم: پرسپولیس 
پرسپولیس دایی به کمک مهره‌های جوان تیمش و با درخشش ویژه پیام صادقیان، قهرمان نیم‌فصل اول لیگ سیزدهم شد. حالا که لیگ دوباره 16تیمی شده بود، پرسپولیس با 8پیروزی در 15مسابقه و تصاحب 27امتیاز در پایان نیم‌فصل بالاتر از هر تیم دیگری قرار گرفت. تیم دایی تا هفته‌های پایانی نیز مدعی قهرمانی بود اما یک تساوی بدموقع با راه‌آهن در هفته ماقبل نهایی، صدر جدول را از این تیم گرفت. در نهایت، این فولاد خوزستان بود که با شکست دادن گسترش فولاد تبریز، 57امتیازی شد و جام قهرمانی را بالای سر برد.
 لیگ برتر چهاردهم: تراکتورسازی
بدون تردید لیگ برتر چهاردهم، یکی از عجیب‌ترین دوره‌های تاریخ لیگ برتر بود. در این لیگ تراکتورسازی با هدایت تونی اولیویرا در نیم‌فصل اول 28امتیاز گرفت و قهرمان نیم‌فصل شد. این تیم تا هفته پایانی مدعی درجه یک فتح جام بود و اگر نفت تهران را در یادگار امام شکست می‌داد برای نخستین بار فاتح جام قهرمانی می‌شد. تبریزی‌ها با نتیجه 3-1 از نفت منصوریان پیش بودند اما بازی در نهایت به تساوی کشیده شد تا سپاهان به لطف پیروزی در دیدار همزمان، به شکل غیرمنتظره‌ای جام بگیرد. با اعلام اشتباه بلندگوی ورزشگاه یادگار، هواداران تراکتور به تصور مساوی شدن بازی سپاهان وسط زمین رفتند تا جشن قهرمانی را برپا کنند! 
 لیگ برتر پانزدهم: استقلال خوزستان
عبدالله‌ویسی و پسرها، غافلگیری بزرگ لیگ برتر پانزدهم به‌شمار می‌رفتند. با وجود این حتی وقتی آنها با 32امتیاز قهرمان نیم‌فصل لقب گرفتند، هیچ‌کس انتظار نداشت تا پایان فصل به این ماجراجویی ادامه بدهند. استقلال خوزستان در نیم‌فصل دوم 25امتیاز گرفت و در نهایت با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس برانکو، فاتح رقابت‌های لیگ برتر شد.
 لیگ برتر شانزدهم: پرسپولیس 
برانکو و پسرها که قهرمانی لیگ برتر پانزدهم را از دست داده بودند، فصل جدید را در اوج آغاز کردند. آنها در پایان نیم‌فصل اول با 32امتیاز بالاتر از تمام رقبا ایستادند اما هنوز خطر تراکتورسازی را پشت سرشان احساس می‌کردند. در پایان فصل اما فاصله قرمزها با تیم دوم جدول یعنی استقلال، 9امتیاز و با تراکتورسازی 10امتیاز بود.
 لیگ برتر هفدهم: پرسپولیس 
تیم برانکو این بار یکی از بهترین نیم‌فصل‌های تاریخ لیگ برتر را پشت سر گذاشتند. قرمزها در 15مسابقه 36امتیاز گرفتند و در کنار 11پیروزی، تنها یک‌بار شکست خوردند. این تیم باز هم با اختلاف 9امتیازی، یک قهرمانی مقتدرانه دیگر را در لیگ جشن گرفت.


   سپاهان صدر‌نشین‌نیم‌فصل لیگ جذاب
سپاهان به سخت‌ترین شکل ممکن قهرمان نیم فصل اول شد. شاگردان امیر قلعه‌نویی که پیش‌بینی می‌شد خیلی راحت از سد تیم شانزدهم جدول عبور کنند و با اختلاف 2‌امتیازی نسبت به پدیده و پرسپولیس، صدرنشین نیمه نخست لیگ هجدهم شوند، با تساوی مقابل استقلال‌خوزستان 31‌امتیازی شدند و تنها به خاطر تفاضل گل بهتر به این عنوان دست پیدا کردند. سپاهانی‌ها در دقیقه 24 این بازی ابتدا از حریف پیش افتادند. در این صحنه دروازه‌بان استقلال‌خوزستان مشغول چیدن دیوار دفاعی تیمش بود که ساسان انصاری خیلی ناگهانی توپ را به درون دروازه فرستاد. پس از این گل جنجالی استقلالی‌ها بازگشتی رویایی به بازی داشتند و در دقیقه 36 به گل تساوی دست پیدا کردند. در این صحنه خطای مشکوک روی یونس دلفی در محوطه جریمه، یک‌پنالتی تقدیم استقلالی‌ها کرد تا میثم کریمی توپ را به تور دروازه بچسباند. در نیمه مربیان سپاهانی‌ها مالکیت بیشتری روی توپ داشتند و آبی‌های جنوب تنها به فکر استفاده از ضدحملات بودند. سپاهان بر خلاف پیش‌بینی‌ها موقعیت‌های خطرناکی در نیمه دوم نداشت تا 2‌امتیاز با ارزش در اهواز سوخت شود. البته قلعه‌نویی باید خوشحال باشد که یونس دلفی در دقیقه 84، دروازه خالی سپاهان را از روی خط دروازه باز نکرد تا یک‌امتیاز هم از دست سپاهان خارج شود. در دقیقه 86 این بازی هم یونس دلفی در محوطه جریمه سرنگون شد که آبی‌های جنوب اعتقاد به خطای پنالتی داشتند اما داور مسابقه که در نیمه اول یک‌پنالتی مشکوک برای تیم میزبان گرفته بود، دستور به ادامه بازی داد. به این ترتیب سپاهان در پایان هفته پانزدهم با تفاضل مثبت 16، قهرمان نیم فصل اول شد تا قلعه‌نویی بالاتر از مربیانی مثل یحیی گل‌محمدی و برانکو قرار بگیرد. سپاهان به همراه پرسپولیس تیم‌های بدون شکست نیم فصل اول بودند. به این نکته هم باید اشاره داشت که سپاهان با 28‌گل زده، عنوان هجومی‌ترین تیم لیگ در نیمه نخست را در اختیار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید