• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40940
+
-

شغل‌‌های مزاحم

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری اهواز: ساماندهی مشاغل آلاینده، یکی از اولویت‌‌های شهرداری است

در شهر
شغل‌‌های مزاحم

سیدعلیرضا شریفی|   اهواز- خبرنگار:

با افزایش جمعیت در شهر‌ها فعالیت‌های شهری متنوع شدند به نحوی که در کلانشهرها همزمان انواع بسیاری از مشاغل در کنار یکدیگر شکل گرفته‌اند و در طیف وسیع و گسترده‌ای از انواع مراکز و واحدهای صنعتی، کارگاهی، خدماتی و تاسیسات شهری استقرار یافته‌اند.  به عقیده کارشناسان مدیریت شهری، توسعه شهری و توسعه صنعتی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. این مساله از یک سو امکان اشتغال و رشد اقتصادی را برای شهروندان فراهم آورده و از سوی دیگر، همه ابعاد زندگی آنها را دچار تغییرات دامنه‌‌دار و عمیق کرده است. اما برخی از این صنایع چنان فضای پیرامون خود را بلعیده‌اند که هیچ فضای بازی باقی نگذاشته‌اند. حضور و فعالیت صنایع و کارگاه‌های مزاحم در بافت شهری می‌‌تواند بر میزان آلودگی‌‌های زیست‌‌محیطی شهرها بیفزاید و خطرات ناشی از آن را بیشتر کند.

از جمله معضلات مشاغل مزاحم می‌توان به ایجاد آلودگی صوتی، تجمع زائدات و ضایعات، سد معبر، گره ترافیکی، پخش ذرات ناشی از فعالیت کارگران با چوب و فلز و...، بوی نامطبوع، ایجاد لرزش، انتشار دود و آلودگی هوا و خاک اشاره کرد که بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهرها آثار سوء و نامطلوب دارند.

در محدوده شهری کلانشهر اهواز 28 صنف در فهرست مشاغل مزاحم و آلاینده قرار دارند که فعالیت آنها موجب کلافگی و اعتراض شهروندان شده است و می‌طلبد که مسئولان شهری و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مربوط برای انتقال آنها به خارج از شهر و ساماندهی آنها تدبیری بیندیشد.


لزوم ایجاد شهرک‌های مشاغل آلاینده

یک عضو شورای شهر اهواز به همشهری می‌‌گوید: در همه نقاط کلانشهر اهواز، وجود مشاغل مزاحم شهری به چشم می‌آید. در منطقه سه‌راه خرمشهر کارگاه‌های سنگ‌بری و تعمیر ماشین‌های سنگین، در منطقه سپیدار کارگاه‌های صافکاری و جوشکاری، در کوی علوی انبارهای مصالح ساختمانی و در منطقه پردیس کارگاه‌های درودگری و مبل‌سازی به ‌وفور وجود دارند و فعالیت می‌کنند. «رحیم کعب‌‌عمیر» می‌افزاید: عدم اعتدال در منظر شهری، مسائل زیست‌محیطی و اکولوژی شهری شامل آلودگی هوا، خاک، صوت و فاضلاب و مسائل ترافیکی از جمله عوارض منفی فعالیت شغل‌های مزاحم در محدوده شهری است که ساکنان محلات مختلف از آن رنج می‌برند. وی با بیان این‌که فعالیت 28 صنف در محدوده شهری اهواز در فهرست مشاغل مزاحم و آلاینده قرار دارند، ادامه می‌دهد: برای انتقال این مشاغل به بیرون از شهر باید شهرک‌های مخصوص بیرون از محدوده شهری در نظر گرفته شود و این موضوع مستلزم ورود سرمایه‌‌گذاران است.


کارگروه ساماندهی مشاغل جدی گرفته شود

این عضو شورای شهر اهواز ادامه می‌‌دهد: با توجه به تبصره بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، انتقال صنوف آلاینده و مزاحم شهری به خارج از شهر ضروری است که باید با هماهنگی شهرداری و مجامع امور صنفی صورت گیرد. کعب‌‌عمیر اظهار می‌کند: شهرداری مکلف است، با تشکیل کمیسیون کارشناسی، مشاغل مزاحم را شناسایی و به انتقال آنها به مجتمع ایجادشده در خارج از شهر اقدام کند. وی تاکید می‌‌کند: برای پیگیری مسائل و مشکلات مشاغل مزاحم باید جلسات کارگروه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری ماهانه تشکیل و در خصوص ایجاد مجتمع‌های مشاغل مزاحم و آلاینده به خارج از شهر تصمیم‌گیری شود و اقدام‌‌های لازم انجام پذیرد.


همه واحدهای آلاینده همکاری نمی‌‌کنند

این عضو شورای شهر اهواز به فعالیت صنف بنکداران اهواز در یک شهرک مخصوص اشاره می‌‌کند و می‌گوید: برای فعالیت صنف بنکداران در خارج از شهر شهرکی ساخته شده است که به دلیل نبود طرح جامع شهری، الان در یکی از مناطق پررفت‌‌وآمد شهر اهواز قرار دارد. در صورت تدوین طرح جامع شهری، دیگر شاهد تکرار این موضوع نخواهیم بود. 

کعب‌عمیر بیان می‌کند: برای برخی از صنوف آلاینده شهرک‌‌هایی در نظر گرفته شده اما فعالان این صنوف برای تکمیل کار و جابه‌‌جایی کارشکنی می‌کنند. مثلا مکانی برای فعالیت مصالح‌‌فروشان ساختمانی در نظر گرفته شده اما چند سال است که انبارهای مصالح ساختمانی حاضر به تکمیل این شهرک و جابه‌‌جایی نیستند. وی تاکید می‌کند: فرمانداری اهواز باید تصمیم‌های قاطعی بگیرد تا شهرداری بتواند با اختیار عمل و سرعت بیشتر، ساماندهی این مشاغل را پیگیری کند.


منافع مشاغل آلاینده هم در نظر گرفته شود

یک کارشناس امور شهری هم به خبرنگار همشهری می‌‌گوید: گسترش فعالیت مشاغل مزاحم شهری خاستگاه اجتماعی و اقتصادی دارد به همین دلیل ساماندهی این مشاغل پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و ایمنی خواهد داشت. «محمد شط‌‌آبادی» بیان می‌‌کند: جابه‌‌جایی مشاغل مزاحم شهری به افزایش سرمایه‌گذاری در کلانشهر اهواز منجر می‌شود و در پی آن می‌توان به کاهش آلودگی‌ها، افزایش تسهیلات و اخذ عوارض به صورت قاعده‌‌مند امیدوار بود.

وی می‌‌گوید: در حال‌‌ حاضر خیلی از مشاغل فعال در محدوده شهری اهواز موی دماغ شهر و شهروندان شده‌‌اند و در صورتی که به بیرون از شهر منتقل نشوند، هم آسیب‌‌ها و تبعات روانی برای شهروندان دارند، هم سلامت جسمی شهروندان را به خطر می‌اندازند و هم زیبایی شهر را از بین می‌برند چون شلختگی بصری ایجاد 
می‌‌کنند.

این کارشناس امور شهری اضافه می‌‌کند: البته در انتقال واحدهای آلاینده به خارج از شهر باید منافع واحدها هم در نظر گرفته شود. مثلا شهرکی که بیرون شهر برای آنها تعیین می‌‌شود، نباید دور از شهر باشد و امکانات رفاهی مثل برق، گاز، تلفن و آب داشته باشد تا صاحبان این واحدها و کارگران آنها به زحمت و رنج نیفتند.


ساماندهی مشاغل مزاحم شهری

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اهواز نیز در این رابطه به همشهری می‌گوید: موضوع ساماندهی مشاغل شهری یکی از اولویت‌های شهرداری اهواز است و شهردار تاکید ویژه‌ای بر حل مشکلات شهروندان در این زمینه دارد. 

«صولت احمدی» می‌افزاید: سازمان ساماندهی مشاغل شهری به صورت اختصاصی وظیفه ساماندهی مشاغل شهری را بر اساس اساسنامه ابلاغ شده بر عهده دارد. اما از آنجا که حوزه کار این سازمان بسیار گسترده است، همکاری سازمان‌ها و مناطق مختلف در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود و بدون همیاری اتفاق مثبتی در شهر رقم نمی‌خورد.

وی بیان می‌کند: حضور مشاغل مزاحم برای سلامت شهروندان هم از بعد بهداشت جسمی و هم سلامت روانی بسیار حائز اهمیت است و مناطق مختلف شهرداری باید با شناسایی و معرفی این واحدها به سازمان، برای ایجاد محلات عاری از هرگونه صنف مزاحم، همکاری کنند.


تهیه بانک مشاغل اهواز

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری اهواز ادامه می‌‌دهد: اولویت‌بندی سازمان ساماندهی مشاغل شهری در مواجهه با مشاغل مزاحم در 3 مرحله مشخص شده که در مرحله نخست از اعطای مجوز فعالیت به واحدهای جدید جلوگیری می‌شود. همچنین اقدام برای بهینه‌سازی و اصلاح فرایند کار در مشاغل موجود سطح شهر، تا زمانی که این مشاغل از حالت مزاحم خارج شوند، اولویت بعدی محسوب می‌شود.

احمدی با بیان این‌که تهیه و تدوین راهنمای بانک اطلاعات مشاغل یکی از دستاورهای مهم برای ساماندهی شغل‌های مزاحم در اهواز است، می‌گوید: با استفاده از اطلاعات این بانک و رعایت اصول علمی قادر خواهیم بود برای طراحی، ایجاد، توسعه و به‌کارگیری مقررات شهری برنامه‌‌های لازم را اجرایی کنیم.

***
فعالیت برخی از صنوف و مشاغل در شهر، آلودگی هوا، معضلات سمعی و بصری، سد معبر، ترافیک و از بین رفتن هویت تاریخی و اجتماعی را به همراه دارد. اگر ساماندهی این مشاغل با جدیت دنبال شود، علاوه بر کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و ارتقای امنیت اجتماعی، تاثیر زیادی بر افزایش رضایت‌‌مندی شهروندان خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید