• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40864
+
-

رؤیای رفع بدمسکنی

چهره روز
رؤیای رفع بدمسکنی

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اولویت نخست در تهران را رفع بدمسکنی اعلام کرده که برای تمامی شهرهای کشور قابل‌تعمیم است و بر همین اساس از مدیران معماری و شهرسازی سراسر کشور درخواست کرده برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

بد مسکنی، یا همان نداشتن سرپناه مناسب، موضوعی است که به‌ویژه در بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است تا جایی که براساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی یک‌سوم جمعیت 81 میلیونی ایران را درگیر خود کرده است. اینکه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، رفع بدمسکنی را اولویت نخست شهرها دانسته و خواستار رسیدگی و پیگیری مدیران استانی شده است نیز عملا  به اهمیت این چالش برمی‌گردد اما نکته قابل‌تأمل این است که ریشه بدمسکنی، در ناکارآمدی بازار مسکن است و بی‌برنامگی متولیان حوزه مسکن در سطح کلان این بازار باعث شده روزبه‌روز به تعداد خانوارهای بدمسکن کشور اضافه شود و رؤیای رفع آن نیز از حدود 3دهه پیش در سر دولتمردان بوده است. در این وضعیت، دولت برنامه ملی بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار داده که اجرای آن قادر است در دو برنامه 5ساله معضل بدمسکنی در اغلب مناطق کشور را رفع کند اما نکته اینجاست که اگر درد بازار مسکن یک‌بار برای همیشه درمان نشود، با بالا رفتن هزینه طرح بازآفرینی شهری و همچنین افزایش بیش‌ازپیش بدمسکنی، عملا  این طرح به یک دور باطل تبدیل می‌شود که درنهایت فرجامی جز شکست ندارد.

به‌نظر می‌رسد وزیر جدیدالورود راه و شهرسازی، که به خواست رئیس‌جمهور بحث مسکن را در اولویت کاری قرار داده است، ابتدا باید همه معاونان و ادارات تحت امر خود را برای رفع مشکلات اساسی بازار مسکن فرابخواند و پس از ساماندهی این بازار، اجازه رسیدگی به دیگر مسائل مسکن را صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :