• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 آذر 1397
کد مطلب : 40742
+
-

شهرهوشمند و پایان مدیران سنتی

یادداشت
شهرهوشمند و پایان مدیران سنتی

امیر عباس نخعی‌/ روزنامه نگار


وقتی شناخت، علاقه، آینده‌نگری و آشنایی با مدیریت هوشمند در هم آمیخته باشد، پله‌های ترقی را دونه‌دونه نمی‌روی بالا، بلکه با پله برقی طی می‌کنی. به‌یاد دارم در وجود مادربزرگم سنت‌ها آنقدر رسوخ کرده بودند که وقتی به فروشگاهی می‌رفتیم که پله برقی داشت، هرگز از آن استفاده نمی‌کرد. حاضر بود با پادرد و سختی، پله‌ها را طی کند اما از این وسیله جدید و مدرن دوری می‌کرد و هیچ علاقه‌ای به آن نداشت. 
عمرش را داد و رفت. سبک زندگی‌اش هم فقط مربوط خودش بود و آسیبی به کسی نمی‌زد. مشکل از آنجا شروع می‌شود که مدیری با مسئولیت‌های گوناگون، پستی دولتی را اشغال کند ‌و نگاه سنتی در مدیریت را رها نکرده باشد.‌آن‌وقت است که جامعه در نوسازی دچار مشکل می‌شود. درواقع در عصری که دواسبه به‌سوی دیجیتال‌شدن می‌تازد، باید برای حفظ مدیران سنتی تاوان داد؛ چراکه صحبت از شفافیت و الکترونیکی‌شدن سرعتی در حرکت ایجاد می‌کند که اگر به‌روز نباشی، از آن جا‌ می‌مانی و در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر شفافیت برای این دست از مدیران هزینه‌ساز نباشد، کندی حرکت در سرعتی که عصر دیجیتال است و دولت الکترونیکی دارد، او را از حرکت بازمی‌دارد.  بنابراین، باید عصر مدیران سنتی را پایان‌یافته تلقی کرد و از حضور مدیران با تفکرات نوین و نو استقبال کرد. 
اتفاقی که این روزها برای تهران ما می‌افتد هم از این موضوع خارج نیست. مدرن‌شدن و هوشمند‌سازی‌ و پیوستن به دولت الکترونیکی همه و همه دست به‌دست هم می‌دهد تا شهروندان زندگی آرام‌تر و با دغدغه کمتر داشته باشند. حضور پیروز حناچی بر مصدر شهرداری تهران با استقبال آذری جهرمی مواجه شد و وزیر ارتباطات در پیام تبریکش به وی از امید به الکترونیکی‌شدن و هوشمند‌سازی‌ شهر با توجه به سوابق حناچی سخن گفت و اتفاقا دیری نپایید که این آمال به یقین بدل شدند و برگزاری همایش شهر هوشمند و امضای توافقات وزارت ارتباطات و شهرداری تهران برای الکترونیکی‌شدن و پیوستن شهرداری تهران به دولت الکترونیکی نشان داد که نوید روزهای خوب برای تهران در راه است.  ابرشهر شلوغ، عصبانی و درهم‌تنیده‌ای که هرکس کمکی برای اندک آرامشی در آن انجام دهد، خدمتی است بزرگ. هر مدیری که بتواند خدمتی ارائه کند تا حتی یک شهروند در روز از خانه خارج نشود و کارش را با کمک دولت الکترونیکی و شهر هوشمند پیش ببرد، به دستاوردی بزرگ رسیده. هر مدیری که بتواند ابزاری در اختیار شهر قرار دهد تا فضای سبز شهر را بدون حضور فیزیکی مأموران رصد کند تا اندکی به سلامت شهروندان کمک کرده باشد، رهاوردی مهم داشته است. صد‌البته این خدمات مختص تهران نیست و شهرداران شهر‌های بزرگ می‌توانند براساس نیازهای شهروندان از این خدمات (برای مثال پایش ماهواره‌ای فضای سبز) یا خدمات هوشمند‌سازی‌ شهر برخوردار شوند تا فضای امن و آرام‌تری برای شهروندان ساخته شود. 
امروز بستر مناسب برای حرکت به سمت ایران دیجیتال فراهم است، فقط فکر نوی مدیران خوشفکر و باانگیزه لازم است تا به حرکت، سرعت لازم را بدهند؛ در غیر این صورت حسرت این روزها را خواهیم خورد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید