• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4072
+
-

درخواست از سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه بیشتر به محیط‌زیست

عضو کمیسیون کشاورزی نسبت به مهاجرت‌های گروهی ناشی از خشک‌شدن تالاب‌ها هشدار داد

تالاب
درخواست از سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه بیشتر به محیط‌زیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص بودجه، منابع بیشتری را به محیط‌زیست اختصاص دهد زیرا طی سال‌های اخیر در حق محیط‌زیست کم لطفی شده است.

احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بحرانی خواندن وضعیت تالاب‌های کشور، نسبت به مهاجرت‌های دسته‌جمعی ناشی از این معضل هشدار داد و گفت: نمونه این مهاجرت‌ها در پی خشکی هامون و هیرمند در سال 78 به بعد رخ داد که متأسفانه بیش از 40هزار نفر که درحوضه تالاب هامون زندگی می‌کردند، با خشک‌شدن تالاب هامون و هیرمند، معیشت‌شان که اقتصاد غالب آنها دامداری و صیادی بود با خطر جدی مواجه شد و به‌علت بی‌توجهی دولت‌ها نسبت به رفع این مشکلات، بخشی از این جمعیت به مهاجرت‌های گسترده روی آوردند که پیامدهای اجتماعی زیادی را برای خانواده‌ها به همراه داشت.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر چاره‌ای برای احیای تالاب هامون و طوفان‌های شدید اندیشیده نشود باز هم شاهد چنین مهاجرت‌هایی خواهیم بود، افزود: در صورت مهاجرت، نظام و مسئولان باید هزینه‌های گزافی را بابت ماندگاری مردم هزینه کنند.

کیخا با تأکید بر اینکه حفظ و احیای تالاب‌ها حفظ و ماندگاری زندگی انسان‌ها را در پی دارد، تصریح کرد: سلامت تالاب، سلامت اکوسیستم حوضه را به‌دنبال دارد در واقع تخریب و خشکی برخی تالاب‌ها به‌دلیل رخداد نقصان و ایراداتی در حوضه بالادست بوده است؛ به‌عنوان مثال متوسط عمق تالاب انزلی در طول دهه گذشته از 9متر به یک متر رسیده و علت این خشکی سرازیر شدن بخش قابل توجهی از آلودگی از بالادست به سمت این تالاب بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: متأسفانه با توسعه سکونتگاه‌های اجتماعی، رها شدن فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها، تصرف حریم رودخانه‌ها، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و انجام ده‌ها اقدام غلط، وضعیت تالاب‌ها بحرانی شده است.

 

 

قانونی برای حفاظت از تالاب‌ها

کیخا با بیان اینکه در مجلس دهم در اقدامی مؤثر با همکاری دولت، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور تصویب شد، تصریح کرد: براساس این قانون هرگونه اقدام و بهره‌برداری که باعث تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود ممنوع است و سازمان محیط‌زیست مکلف است از اینگونه فعالیت‌ها جلوگیری کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این قانون، محیط‌زیست مکلف شده نیاز آبی تالاب‌ها را برآورد کرده و وزارت نیرو نیز حقابه را تأمین کند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای احیای تالاب‌ها خلأ و کمبود قانون نداریم، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی تالاب‌ها و محیط‌زیست طبیعی کشور نیاز است بازنگری در ساختار خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد راه‌اندازی دفتر ویژه‌ای برای حفاظت از تالاب‌های کشور است، گفت: بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست باید به‌صورت متمرکز روی اجرای قانون حفاظت از تالاب‌ها و آیین‌نامه‌های آن اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه احیای تالاب‌ها تنها وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست، افزود: محیط‌زیست می‌تواند مطالبه‌گر احیای تالاب‌ها باشد و می‌طلبد وزارت نیرو، جهادکشاورزی و سایر مصرف‌کنندگان آب رفتار خود در مدیریت منابع آب را اصلاح کنند تا آب بیشتری در اختیار تالاب‌ها قرار گیرد و احیا شوند؛ در غیراین‌صورت تالاب‌ها را از دست خواهیم داد و به‌طور قطع با مرگ تالاب‌ها تمامی حوضه‌ها و انسان‌ها، نبات و حیات‌وحش نیز خواهند مرد و از بین خواهند رفت و این تهدیدی جدی برای کشور به‌شمار می‌رود. نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه وضعیت تالاب‌ها بحرانی است، گفت: اقداماتی در برخی تالاب‌ها انجام شده اما کافی نبوده و از سویی اعتبارات مصوب نیز تخصیص پیدا نکرده که این عدم‌تخصیص منجر شد اقدامات لازم برای حفاظت از تالاب‌ها انجام نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید