• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40583
+
-

چرا سفره‌های مردم آب می‌رود

پریسا اشرفی|   روزنامه نگار:

یکی از موضوعات اصلی در اقتصاد که اهمیت بسیار زیادی دارد قدرت خرید مردم است، به طوری‌که همه طرح‌ها و شاخص‌های اقتصادی اثری بر قدرت خرید برجای می‌گذارند. اقتصاد مانند یک زنجیر است که حلقه‌هایش به هم متصل هستند و باز شدن یک حلقه در این سیستم اقتصادی خلل وارد می‌کند؛ پس نمی‌توان در اجرای طرح‌های اقتصادی قدرت خرید مردم یعنی میزان کالا و خدماتی را که می‌توانند با یک واحد پول ملی خریداری کنند در نظر نگرفت.

در میان 12 گروهی که شاخص کل تورم را به نمایش می‌گذارند، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها پس از مسکن، آب و برق و گاز بیشترین ضریب اهمیت را در تورم دارند. کالاهایی نظیر انواع گوشت، نان و غلات، لبنیات و تخم پرندگان، روغن، میوه و سبزی و قند و شکر جزو کالاهای ضروری و روزمره تمام خانوارهای ایرانی است و ارزانی یا گرانی آن رابطه مستقیمی با سطح رفاه آنان دارد؛ هرچند همواره صحبت از مهار و کاهش نرخ تورم است ولی یک مقایسه ساده درباره نرخ تورم مواد غذایی و تغییر آنها نسبت به سال‌های گذشته به روشنی ما را در جریان امور می‌گذارد.

علاوه بر تأثیر قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی بر رفاه و معیشت مردم، میزان افزایش دستمزدها و تورم نیز نقش مهمی در قدرت خرید خانوارها دارد، به‌طوری که هرگاه میزان افزایش دستمزدها کمتر از تورم باشد، ضمن فشار تورم، قدرت خرید نیز بیشتر کاهش می‌یابد. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که دارای حقوق ثابت هستند، ملموس‌تر است.

قدرت خرید مردم زمانی مناسب خواهد بود که با حقوق دریافتی یا درآمدی که در یک ماه به‌دست می‌آورند، بتوانند مایحتاج ضروری زندگی خود اعم از هزینه مسکن، پوشاک، خورد و خوراک، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، تحصیل و ... را تأمین کنند. البته نوع و کیفیت زندگی هر کسی نسبت به سطح درآمد و جایگاه اجتماعی‌اش با دیگری متفاوت است، یعنی می‌تواند گران‌تر یا ارزان‌تر باشد.

اما در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که در شیب کاهش ارزش پول ملی افتاده‌ایم، اما به گفته کارشناسان این وضعیت قطعا قابل کنترل و پیشگیری است و راهکار آن نیز در بهره‌گیری از توان داخلی و کاهش وابستگی به ارز خواهد بود البته در این بین باید به سیاست‌های دولت در قبال پول ملی و ارزش سبد کالایی مردم نیز توجه کرد. سبد کالایی مردم در یک سال گذشته با افزایش قیمت رو‌به‌روست و هنوز بین حقوق کارگران،کارمندان و تورم عدالتی برقرار نشده است، نهاد مربوط باید نرخ میانگین تورم را برای پرداخت حقوق‌ها کنار بگذارد و به افزایش حقوق و دستمزد کارکنان اقدام کند تا همچنان شاهد ضعف خرید مردم در سبد غذایی و سایر اقلام نباشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید