• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40548
+
-

عجایب حذف گانه!

از همان روزی که سازمان لیگ قرعه‌کشی جام حذفی را به استودیوی برنامه تلویزیونی «نود» برد، قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید که شرایط قرعه‌کشی این تورنمنت «عادی» نخواهد شد. مدیران سازمان لیگ در این فصل تصمیم گرفتند که قرعه‌کشی جام حذفی‌ را، روبه‌روی دوربین‌های تلویزیونی در ورزشگاه‌های مختلف انجام بدهند. تا قبل از جدال سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش‌جهان، این مراسم همواره در پایان دیدارهای مختلف برگزار می‌شد اما این بار اوضاع متفاوت‌تر از همیشه بود و تیم‌های باقی‌مانده در جدول جام حذفی، قبل از شروع نبرد پرسپولیس و سپاهان حریفانشان را شناختند. این اتفاق در حالی رخ داد که هم زردهای اصفهان و هم قرمزهای تهران، هنوز در جام حذفی حضور دارند. طبیعتا مشخص‌شدن قرعه آنها قبل از شروع تقابل‌شان در لیگ، می‌تواند روی نبرد آنها تأثیر داشته باشد. تیم برانکو در این جام باید به مصاف سپیدرود برود و درصورت شکست دادن این حریف، برای مسابقه با پدیده آماده باشد. برنده این جدال نیز به مصاف سپاهان اصفهان خواهد رفت. در واقع پرسپولیس و سپاهان درست ثانیه‌هایی قبل از شروع جدال‌شان در لیگ برتر، متوجه شدند که احتمال برخوردشان در نیمه‌نهایی جام حذفی نیز وجود دارد. عجله سازمان لیگ برای قرعه‌کشی جام حذفی، درک‌نشدنی به‌نظر می‌رسد. پیش از این مراسم قرعه‌کشی به این خاطر زود برگزار می‎شد که با وجود تعویق بازی‌های پرسپولیس، سایر دیدارها در نقاط دیگر جدول حذفی برگزار شوند اما بدون تردید سازمان لیگ در شرایط فعلی قصد ندارد مسابقه نیمه‌نهایی میان داماش و سایپا را برگزار کند که نیاز به انجام قرعه‌کشی داشته باشد. 
جام حذفی خیلی زود و در همین نیم‌فصل اول فوتبال ایران، به مرحله نیمه‌نهایی رسیده اما پس از صعود سایپا، سپاهان و داماش گیلانیان، یک طرف جدول هنوز تکمیل نشده است. البته که سازمان لیگ ناچار بود به‌دلیل حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، دیدارهای این تیم را به تعویق بیندازد. حتی دیدار با نود ارومیه در جام حذفی نیز تنها به‌خاطر سادگی‌اش انجام شد و این احتمال وجود داشت که برانکو و پسرها حتی این مسابقه را نیز پشت سر نگذارند. مدیران سازمان لیگ وادار به خارج کردن سرخپوشان از معادله‌های جام حذفی در نیم‌فصل اول لیگ بودند اما می‌توانستند برای برگزاری شکیل‌تر و منظم‌تر این تورنمنت، سایر دیدارها را نیز با «عجله» و شتاب برنامه‌ریزی نکنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که این جام با چنین سرعتی به مرحله نیمه‌نهایی برسد. به‌راحتی می‌شد بیشتر بازی‌های جام حذفی را به نیم‌فصل دوم منتقل کرد و جلوی چند پاره شدن جدول این جام را گرفت. اتفاقی که در این فصل از رقابت‌های حذفی فوتبال ایران رخ داده، در درجه اول عدالت را نقض می‌کند. پرسپولیسی‌ها در شرایطی با قرعه سپیدرود روبه‌رو شدند که هنوز در محرومیت نقل و انتقالاتی به سر می‌بردند اما در شرایطی با این تیم بازی خواهند کرد که محرومیت‌شان دیگر به پایان رسیده است. در واقع اگر دیدارهای سرخ‌ها نیز مثل همه تیم‌ها زود برگزار می‌شد، این تیم با کمبود مهره در خطر کنار رفتن از جام حذفی قرار می‌گرفت اما حالا آنها می‌توانند با همه خریدهای جدید، روبه‌روی حریفان‌شان در این جام قرار بگیرند. 
پرسپولیس هنوز باید در یک‌هشتم نهایی جام حذفی مسابقه بدهد اما 3تیم دیگر همین حالا در نیمه‌نهایی هستند. شکل منحصربه‌فرد برگزاری این جام، شرایط عجیبی را برای مهدی ترابی رقم می‌زند. این ستاره که در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی سایپا با استقلال در ورزشگاه آزادی به میدان رفته و گل هم به ثمر رسانده، در پنجره زمستانی نقل و انتقالات به پرسپولیس منتقل می‎شود و دوباره در همین مرحله از جام حذفی برای تیم برانکو بازی می‌کند. ترابی در یک‌چهارم نهایی برای تیم علی دایی توپ زده و سوپراستار نبرد تیمش با نفت آبادان بوده است. درصورت عبور قرمزها از سپیدرود، این بازیکن دوباره در یک مرحله از جام حذفی، به‌صورت همزمان برای دو تیم توپ خواهد زد. اگر پرسپولیس از تیم‌هایی مثل پدیده، سپاهان و نساجی نیز بازیکن بگیرد،همین تجربه تکرار خواهد شد و چند بازیکن در این فصل از رقابت‌های جام حذفی، با دو تیم مختلف در یک مرحله بازی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد مدیران سازمان لیگ در زمان برگزاری شتاب‌زده رقابت‌های حذفی، این موضوع مهم را کاملا نادیده گرفته‌اند. همانطور که هیچ بازیکنی نمی‌تواند در یک هفته از لیگ برتر برای دو تیم به میدان برود، طبیعی است که نباید در یک مرحله از جام حذفی نیز بازیکنی وجود داشته باشد که پیراهن دو تیم را بپوشد. این سطح از شلختگی در جدول مسابقات، اهمیت و اعتبار این فصل از جام حذفی را زیر سؤال خواهد برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید