• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4048
+
-

در نخستین اجلاس‌گفت‌وگوهای‌آسیایی بیان شد

ظریف: راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد

دیپلماسی
ظریف: راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد

 وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مقابله با نگرش خود برتربینی، مستلزم آغاز گفت‌وگو برمبنای احترام متقابل و تلاش برای فهم مشترک است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف که در نخستین اجلاس گفت‌وگو‌های آسیایی سخنرانی می‌کرد با بیان اینکه نیازمند گفت‌وگوی فرهنگی هستیم، گفت: پارادایم کنونی روابط بین‌الملل، مبتنی بر دشمن‌انگاری و اعتقادسازی برای کوبیدن دشمنان فرضی است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد:  اگر بخواهیم به قیمت به وحشت انداختن دیگران، برای خودمان آرامش ایجاد کنیم و با ناامن کردن جوامع دیگر جامعه خود را ایمن ‌سازیم، ناگزیر همگان در وحشت و ناامنی خواهند بود. وزیر امور خارجه گفت: راهی جز شروع گفت وگو بر مبنای احترام متقابل و تلاش برای فهم مشترک وجود ندارد.

 او افزود: اصطلاح موجود در بازدارندگی هسته‌ای، اصطلاحی است که در زبان انگلیسی به آن دیوانگی می‌گویند؛ تفکر مبتنی بر اختلاف‌سازی و حذف دیگران، تفکری است که از سوی سلطه‌گران بر دیگران تحمیل شده و جهان را به سمت افراط، کشتار و کشمکش کشیده است.

وی با اشاره به نقش فرهنگ به‌عنوان عامل امنیت، افزود: امروز در منطقه خود، مواجه با حرکت‌های خطرناک مبتنی بر تفکر نفرت، تکفیر و حذف هستیم؛ افراط امروز که آسیا و به‌ویژه غرب آسیا را تهدید می‌کند، درست است که نیاز به راهکار نظامی دارد؛ اما اثرگذارتر و اصیل‌تر از آن، نیازمند مقابله فرهنگی است. ظریف گفت: نیاز امروز ما مقابله با افراط است؛ گفت‌وگو می‌تواند مبنای افراط را به چالش بکشد و این افراط را که همه جای جهان را دربرگرفته، از بین ببرد.

 

سیطره سنگین رفتار و افکار افراطی در جهان

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این اجلاس گفت: مجموعه شرایط حاکم بر جهان و منطقه، حاکی از آن است که انسان امروز از ظرفیت فرهنگ و گفت‌وگوهای فرهنگی به‌عنوان یک راهکار مؤثر کمترین بهره را گرفته است. آنچه امروز شاهد سیطره سنگین رفتار و افکار افراطی و خشونت‌طلبانه در مناطق مختلف جهان هستیم، ناشی از فقدان روح گفت‌وگو و تعامل فرهنگی به‌ویژه میان نخبگان است و شوربختانه درگیری‌ها و منش افراطی و توأم با خشونت است که سایه بر مناطقی افکنده که خود خاستگاه اصلی فرهنگ و گفت‌وگو بوده‌ است.

بررسی اجمالی تاریخ قاره آسیا به ما یادآور می‌شود که فرهنگ به‌عنوان اصلی‌ترین کالا و سرمایه از این منطقه به سایر نقاط جهان عرضه شده است. صالحی تأکید کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی در واقع گفت‌وگوهای اساسی کشورها به‌منظور یافتن راه‌حل‌های مشترک برای مقابله با چالش‌های جهانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید