• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40440
+
-

مسئولان شهرداری ناحیه5 برای رفع سدمعبر گفت‌وگو با مغازه‌داران را به جای برخورددر پیش گرفته‌اند

کاسب محترم پیاده‌رو مغازه نیست!

کاسب محترم پیاده‌رو مغازه نیست!

مریم ناگهی|خبرنگار

منطقه 16


سدمعبر و چیدمان ناهمگون اجناس برخی کاسبان در پیاده‌روها، پدیده ناهنجاری است که در اغلب خیابان‌ها و کوچه‌ها دیده می‌شود. معابر محله تختی در منطقه16 با این مشکل بیش از خیابان‌های دیگر دست و پنجه نرم می‌کند و به گفته ساکنان و شورایاران، مغازه‌داران خیلی وقت‌ها پا را فراتر گذاشته و با قراردادن چهارپایه، جعبه میوه، صندلی شکسته، پلاکارد و... همچنین قرار دادن میوه، بخش زیادی از عرض خیابان‌ها را اشغال می‌کنند تا ضمن فروش اجناس، به هیچ راننده‌ای اجازه پارک خودرو در محدوده مغازه خود را ندهند. این کار ضمن آشفتگی معابر،‌ تردد عابران را دشوار و باعث برخورد خودروهای عبوری با رهگذران می‌شود. مسئولان شهرداری ناحیه5 بارها اقدام به جمع‌آوری اجناس و اخطار به کاسبان کرده‌اند، اما همچنان مشکل باقی است. براین اساس، چندی است «محمدعلی بهرامی» شهردار این ناحیه با طرحی ابتکاری،‌ درصدد مشارکت‌پذیری از کاسبان برای حل این مشکل است. 

فرقی نمی‌کند که خیابان اصلی باشد یا فرعی. اغلب مغازه‌داران به‌ویژه میوه‌فروش‌ها و سوپرمارکتی‌های محله تختی با قرار دادن بخشی از اقلام مغازه خود در حاشیه پیاده‌راه، باعث دشواری در‌‌‌ تردد اهالی می‌شوند و عابران مجبورند به دلیل عرض کم پیاده‌رو، وارد حریم خیابان شوند و امنیت خود و فرزندان‌شان را به خطر اندازند. «معصومه جعفری» یکی از بانوان ساکن در خیابان 18متری تختی می‌گوید: «بارها بانوان و سالمندان زیادی دیده‌ام که به دلیل قرارگیری اجناس مغازه‌ها و گاهی نشستن مغازه‌دارها و دوستان‌شان در پیاده‌رو، مجبور به تغییر مسیر شده و وارد خیابان شده‌اند. این کار امنیت عابران را به خطر می‌اندازد و باعث ایجاد دردسر برای خودروهای عبوری می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «علاوه براین، بسیاری از مغازه‌دارها با قراردادن وسایل در کنار خیابان، سعی می‌کنند مانع از پارک خودرو در مقابل مغازه‌های خود شوند. انگار خیابان هم سرقفلی آنهاست و همین موضوع باعث درگیرهای لفظی و فیزیکی بین رانندگان و مغازه‌داران می‌شود.»


 امری بدیهی در بین کاسبان 

«رامین سمایی» یکی از ساکنان محله تختی می‌گوید: «تلخی ماجرا اینجاست که هیچ مغازه‌داری ابایی از این کارها ندارد و حقوق رهگذران را نادیده می‌گیرد.» «ستاره کرمی» دانشجوی 22ساله ساکن فلکه سوم تختی هم می‌گوید: «بسنده نکردن مغازه‌داران به حد و حدود ملک تجاری خود، نمای معابر به‌ویژه خیابان 18متری تختی را بسیار نازیبا و آشفته کرده است.» او ادامه می‌دهد: «تا جایی که اطلاع دارم سدمعبر‌کاری غیرقانونی و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان محسوب می‌شود. متأسفانه تاکنون هم برخورد جدی و مستمر با این پدیده نشده و شاهد رشد روزافزون این معضل در تمامی معابر محله هستیم.»

 آموزش‌های شهروندی فراموش نشود

شورایاران محله تختی برای رفع این معضل پیگیری‌های زیادی کرده، اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. یکی از اعضای شورایاری می‌گوید: «خوشبختانه با تغییر مدیریت شهرداری ناحیه5 شاهد اتفاقات خوشایندی برای حل این مشکل بوده‌ایم و شهردار جدید ناحیه تصمیم جدی برای رفع این معضل دارد.» «علی روحانی» اضافه می‌کند: «شهردار ناحیه با گشت‌های میدانی و رصد مشکلات اهالی، طرح جامع جلوگیری از سدمعبر را در محله تختی کلید زده و با جدیت درحال اجراست. در مدت کوتاهی هم مغازه‌داران مشارکت خوبی با مسئولان شهری داشته‌اند و به اعتقاد من باید آموزش‌های شهروندی را هم در برنامه‌ها لحاظ کرد و به کاسبان و شهروندان آموزش‌های لازم را داد.»

 فقط برای جلب مشتری بیشتر

از هر مغازه‌داری که علت قراردادن اجناس در پیاده‌رو و حاشیه خیابان‌ها را می‌پرسیم، یا از دادن پاسخی قانع‌کننده طفره می‌رود یا این جمله را تحویل می‌دهد: «بقیه این کار را انجام می‌دهند و ما هم برای جلب مشتری مجبوریم این کار را بکنیم.» البته عده‌ای هم عنوان می‌کنند این کار مانعی برای رفت‌وآمد شهروندان ایجاد نمی‌کند و رهگذران به راحتی می‌توانند در پیاده‌رو‌‌‌ تردد کنند. 

   نیم نگاه   

اجرای طرح در محله‌های دیگر؛ به زودی


محمدعلی بهرامی|شهردار ناحیه 5

«تا یک ماه دیگر معضل سدمعبر مغازه‌داران در محله تختی ساماندهی و رفع می‌شود.» شهردار ناحیه5 با بیان این مطلب به جزئیات اجرای طرح جامع رفع سدمعبر مغازه‌داران محله تختی می‌پردازد: «رفع سدمعبر مغازه‌داران که یکی از مطالبات مهم ساکنان ناحیه5 به شمار می‌رود، در قالب طرحی جامع شروع شده است. در این طرح، ابتدا با ارشاد کاسبان و برپایی جلسات توجیهی سعی می‌کنیم مشارکت آنها را جلب کنیم و در مراحل بعدی ناچار به جمع‌آوری وسایل از پیاده‌روها خواهیم بود. معتقدم آسایش و ایمنی عابران پیاده و تأمین حقوق شهروندی، یکی از ویژگی‌های مهم شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر است که بی‌شک با همکاری همه ارگان‌ها و مشارکت مردم، نتایج بهتری به دست می‌آید.» 
«محمدعلی بهرامی» اضافه می‌کند: «در این بین لازم است که مردم، شورایاران و نهادهایی همچون نیروی انتظامی، پلیس راهور و... نیز پای کار بیایند. البته اعضای شورایاری مشارکت خوبی با ما داشته‌اند و در مساجد به تشریح اهداف این طرح پرداخته‌ایم. از راهنمایی و ظرفیت‌های ائمه جماعات مساجد نیز بهره‌گرفته‌ایم تا درباره لزوم رعایت حقوق شهروندی در آموزه‌های دینی برای اهالی به‌ویژه کاسبان محله سخنرانی کنند.» او در پایان می‌گوید: «پس از اجرای این طرح در محله تختی، نسبت به حل این مشکل در محله علی‌آباد جنوبی اقدام خواهیم کرد. ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش هم در دستورکار قرار دارد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید