• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40435
+
-

تمکین سخت نرخ‌ها از مصوبات در قزوین

کارشناس اقتصادی: کاهش نیافتن قیمت‌ها در استان ناشی از نوسان قیمت دلار است

باران پورکاظم|‌  قزوین - خبرنگار :

جهش قیمت کالاهای اساسی که قرار بود با ارز 4200 تنظیم شوند، با از تب و تاب افتادن بازار ارز همچنان میل پایین آمدن از نردبان قیمت‌ها را ندارد.

هر چند آمار‌های بانک مرکزی ایران در آخرین نمودار نرخ تورم استانی، قزوین را در رتبه 21 نشاند تا نشان دهد بیخ گوش پایتخت، مینودری‌ها حال و روز بهتری نسبت به 20 استان بالاسری در این جدول دارند، ولی قیمت‌ها برای استانی که 57 درصد جمعیتش را جمعیت کارگری تشکیل می‌دهد و عمده دهک جمعیتی ساکن در آن در پایین‌های جدول تراز درآمدی قرار دارد، همین نرخ تورم کافی است تا سفره مردمانش هر روز کوچک‌تر شود.

اعلام برخی آمارهای رسمی توسط نهادهای دولتی، مساله تورم و افزایش قیمت‌ها که با پنجه انداختن با ارز خود را برای صعود گرم کرد، قیمت‌ها را در بخش سکه، طلا، مسکن و خودرو روی سر گرفت تا نوبت به کالاهای اساسی برسد.در آخرین راند این مسابقه نفسگیر افزایش قیمت‌ها، بازار کالاهای اساسی هم دستخوش تغییراتی شد که علاوه بر افزایش برخی کالاهای اساسی همچون رب گوجه‌فرنگی که رنگ از سفره خانوار گرفت، برخی کالاهای اساسی همچون روغن و پوشک را هم نایاب کرد.

با آن‌که قزوین جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات لبنی، پروتئینی، کشاورزی و باغی دارد، ولی نرخ‌ها با مردم بیگانه است. بسیاری از اقلام اساسی تولیدشده در استان از جمله حبوبات، برنج، مرغ، تخم‌مرغ و میوه تولید داخل است، اما افزایش قیمت دلار بهانه‌ای شده تا قیمت این کالاها در بازار افزایش یابد.

آخرین قیمت‌گیری‌ها که تا پاسی از شب جمعه 16 آذر سال جاری از سوی تیم همشهری در قزوین از بازار به دست آمد، حاکی از آن است که نرخ هر کیلو برنج صدری 13 هزار تا 14 هزار و 500، هندی 10 هزار تا 11 هزار و 500، لوبیا قرمز 9 هزار تا 10 هزار و 300، عدس 7 تا 8 هزار، لوبیا سفید 10 تا 11 هزار، لوبیا چیتی 13 هزار، شکر فله 4 هزار، قند شکسته 6 هزار، روغن نباتی 5 کیلویی 33 هزار، روغن مایع 900 گرمی 7 تا 8 هزار و 500 و هر شانه تخم‌مرغ 18 هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 58 تا 59 هزار، سردست گوسفندی 65 هزار، گردن 62 هزار و گوشت گوساله 55 هزار است.محمد حاجی از مرغداران استان می‌گوید: نرخ فراورده‌های دامی و همچنین افزایش تلفات ناشی از سرما و بیماری در این ماه موجب شده تا قیمت مرغ طی این هفته افزایش یابد.به گفته وی شروع ماه ربیع‌الاول و افزایش مراسم عروسی از این ماه هم در افزایش نرخ گوشت و برنج در این برهه زمانی تاثیرگذار است.


 بازار بی‌رونق گوشت 

روح‌الله بابایی از توزیع‌کنندگان عمده گوشت قرمز در قزوین معتقد است بازار خرید گوشت نسبت به مدت مشابه سال قبل و حتی ماه‌های نخست سال جاری از نفس افتاده و بیشتر قصابی‌های سطح شهر توانایی عرضه میزان گوشت دریافتی خود را به مشتریان ندارند، زیرا قیمت‌ها در این بخش تا 70 درصد رشد داشته است.
وی نرخ هر کیلو لاشه بره سبک با دنبه را 48 هزار و بره سنگین را 45 هزار تومان اعلام کرد.
پوریان قیمت هر کیلو دام زنده را 18 تا 22 هزار تومان اعلام کرد و با افزایش شروع سرما و سخت‌تر شدن پروسه نگهداری دام قیمت‌ها را در 3 ماه آینده رو به افزایش اعلام کرد.


افزایش قیمت‌ میوه‌ها

رئیس صنف میوه‌فروشان استان قزوین معتقد است که قیمت‌ها به دلیل کمبود میوه ناشی از سرمازدگی ابتدای سال افزایش یافته است. حبیب صادقی‌پور گفت: امسال افزایش قیمت و کمبود میوه باعث شد قیمت‌ها در برخی میوه‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد صددرصدی داشته است. وی با اشاره به حجم تولیدات باغی استان افزود: قزوین که خود جزو شهرهای تولید‌کننده میوه بوده، متاسفانه امسال با کمبود شدید آن مواجه شده است و از شهرهای دیگر به مقدار کم و قیمت بالا تامین می‌شود که در صورت ادامه همین رویه و افزایش تقاضا در بازار به دلیل شروع فعالیت دوباره تالارها افزایش قیمت‌ها و کمبود بیشتری در این بخش خواهیم داشت.آخرین قیمت‌ها در بازار میوه هم در روزهای منتهی به یلدا هر کیلو انار 7 تا 13 هزار، پرتقال 4 تا 7 هزار و 500 و نارنگی 4 هزار و 500 تا 7 هزار، سیب سرخ استخوانی 8 تا 11 هزار، کیوی 5 تا 7 هزار و لیمو بین 4 تا 6 هزار و 700 تومان قیمت‌گذاری شده است.


رشد قیمت برخی ارقام برنج 

به اعتقاد یکی از بنکداران عمده در استان افزایش قیمت برنج به دلیل احتکار محصول است و قیمت‌ها بعد از افزایش قیمت دستمزدها، حمل‌و‌نقل و سایر مواردی که کشاورز با آن مواجه است تا نرخ 10 هزار تومان منطقی است، ولی افزایش 4 هزار تومانی قیمت‌ها و کمبود برنج در بازار به دلیل احتکار محصول به منظور عرضه آن در ماه‌های پایانی سال است.

محسن کشاورز طارمی افزود: قیمت هر کیلو برنج هاشمی از ابتدای امسال تاکنون 6 هزار تومان رشد داشته است و در ارقامی مثل علی کاظمی این رقم 5 هزار تومان بوده است.وی ادامه داد: نرخ برنج‌های وارداتی نیز به دلیل ممنوعیت واردات در چند ماه منتهی به آبان رشد داشته، به طوری که برخی از ارقام برنج هندی از 7 هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده است.


افزایش قیمت‌ها روی لبنیات را هم سفید کرد

علی مافی از دامداران استان در گفت‌وگو با همشهری در خصوص دلایل افزایش قیمت در این بخش گفت: شیر خام تنها عامل تعیین‌کننده قیمت محصولات لبنی نیست و افزایش قیمت ظروف بسته‌بندی و گاه کمبودها در این بخش روی قیمت تمام‌شده تولید تاثیر گذاشته است.وی افزود: در 45 روز اخیر، قیمت محصولاتی همچون پنیر پاستوریزه، پنیر لاکتیکی، خامه، دوغ، شیر و ماست گاه تا 75 درصد افزایش یافته که درصد گرانی این محصولات در برندهای مختلف متغیر است.


آجیل در قزوین طلا شد 

رشد ناگهانی قیمت آجیل در شهر قزوین آن‌قدر مشهود است که از کسادی بازار آجیل‌فروش‌ها در 3 ماه اخیر به‌راحتی می‌توان دید. 
قیمت برخی از اقلام آجیل در فروشگاه‌های معتبر شهر قزوین همچون نخودچی و کشمش و بین ۲۰ تا ۴۰ درصد گران شده، اما برخی دیگر حتی همچون پسته و بادام بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد نیز افزایش قیمت داشته‌اند.

احمد حاج‌کریمی، یکی از بنک‌داران این حرفه، می‌گوید: عمده محصولات وارداتی است و با قیمت دلار گره خورده است. باید به نرخی عرضه کنیم تا توان خرید مجدد هم داشته باشیم. 

وی درباره علت افزایش قیمت‌ها در برخی اقلام که تولید استان است، همچون بادام و پسته است و تا 4 برابر رشد داشته است خاطرنشان کرد: تغییر شرایط آب و هوایی در اردیبهشت باعث از بین رفتن محصولات باغی قزوین شد و همین موجب شد در تامین محصول چشم به راه بیرون باشیم و قیمت‌ها در خارج از استان تعیین
 شود.به گفته حاج‌کریمی، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز محصول عمده تولیدی صادر می‌شود و همین امر قیمت‌ها را در این بخش بالا برده است.


تنظیم بازار به روایت مسئولان 

در حالی مسئولان استان از اجرای طرح تنظیم بازار خبر می‌دهند که تلاش‌ها برای کنترل قیمت‌ها بعد از فروکش تب دلار به نظر می‌رسد همچنان ادامه داردهرچند که به نتایج موثری دست نیافته است و در برخی محصولات همچون لبنیات نرخ‌ها همچنان به شکل هفتگی در حال تغییر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص دستاوردهای این طرح در جغرافیای استان گفت: از شهریور تاکنون ۹۸ تن گوشت گرم قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان توزیع کرده‌ایم و با کنترل روند جوجه‌‌ریزی در واحدهای تخم‌گذار و گوشتی استان و تامین نهاده‌های مورد نیاز هیچ مشکلی در تامین مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

 فاطمه خمسه اظهار کرد: در تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم و ذخیره گوشت مرغ منجمد و گوشت قرمز منجمد به میزان کافی است و هر هفته نیز ۱۰ تا ۱۲ تن واردات گوشت گرم هم داریم تا بازار را کنترل کنیم.
 معاون اقتصادی استان نیز معتقد است هیچ شهروند قزوینی برای دریافت کالاهای مورد نیاز خود مشکلی ندارد و با بازبینی، نحوه توزیع کالاهای اساسی برخی کالا‌ها همچون روغن و پوشک که در استان عرضه درستی نداشت، در حال حاضر بدون مشکل توزیع می‌شود. منوچهر حبیبی در ادامه با اشاره به قیمت‌های نامتعارف لبنیات و گوشت سفید در بازار یادآور شد: اتحادیه مرغداران و دامداران باید از طریق سازمان جهاد کشاورزی نشستی برای منطقی کردن قیمت اجناس موجود در بازار، همگام با ستاد تنظیم به عمل  آورند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت تالار‌ها در ماه‌های منتهی به سال گفت: سعی می‌کنیم با ورود کالاهای مورد نیاز بازار عرضه و تقاضا را کنترل کنیم. این مسئول با اشاره به کشف انبارهای احتکارشده نیز خاطرنشان کرد: کالاهای یادشده سریع‌تر باید از طریق فروشگاه‌های مجاز و شناسنامه‌دار به بازار عرضه شود تا حباب افزایش قیمت‌ها از میان برود.

معاون اقتصادی استان در خصوص اقدامات انجام‌شده برای مهار تورم در استان گفت: لیست کاملی از اقلام ضروری مردم تهیه و نسبت به تامین به‌موقع و توزیع آن در استان اقدام شد.وی افزود: با هماهنگی با دستگاه قضایی بیش از ده‌ها انبار که کالاهای اساسی مردم به امید افزایش قیمت در آن‌ها احتکار شده بود، با ورود نیروی انتظامی و سپاه شناسایی و پس از قیمت‌گذاری به موقع وارد فروشگاه‌ها و مراکز خرید شد.

حبیبی برخورد قاطع و جدی با محتکران را از دلایل اصلی در مهار قیمت‌ها در قزوین ذکر کرد و افزود: علاوه بر این مهم، قزوین یک استان تولیدی است و بسیاری از کالاهای اساسی استان در خود قزوین تامین می‌شود و در نتیجه هزینه‌های حمل‌و‌نقل و سایر هزینه‌های مرتبط از قیمت نهایی کاسته می‌شود.


قیمت‌ها تا ثابت نشدن نرخ دلار همچنان در نوسانند 

رضا اکبری، اقتصاددان، علل کاهش نیافتن قیمت‌ها بعد از فروکش قیمت‌ها در بازار ارز را ناشی از نوسانات قیمت دلار و ثابت نشدن آن ذکر کرد و افزود: تورم تا زمانی که اثر تورمی دلار پابرجاست، ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها در بازار، خود را با دلار تطبیق می‌دهند و تا زمان ثابت نشدن قیمت دلار این نوسانات قیمتی در سایر کالاها و خدمات همچنان ادامه دارد.

 به اعتقاد وی، تورم در کالاهای اساسی تقریبا تخلیه شده، اما این تورم در بخش‌هایی مثل مسکن، طلا و خودرو همچنان وجود دارد و تا زمانی که زایش حجم نقدینگی در بازار به دلیل سیاست‌های پولی و البته تحریم‌ها ادامه داشته باشد، همچنان در اوج خواهد ماند.اکبری با اشاره به حجم نقدینگی گفت: دولت می‌بایست زودتر با اقدامات فوری همچون افزایش سود سپرده‌های بانکی در کوتاه‌مدت و در شرایط تحریم، حجم نقدینگی سرازیرشده به بازار را کنترل کند تا در یک برنامه بلندمدت در این باره چاره‌جویی کند.

به نظر می‌رسد زمانی که تورم در چنین ابعادی ایجاد می‌شود، دغدغه از سمت بازار کالا‌های سرمایه‌ای مانند طلا، سکه و دلار به دلیل حجم بالا و البته رکود بازار مسکن و ملک به سمت احتکار کالاهای اساسی نیز می‌رود و همین موضوع توازن عرضه و تقاضا را برای افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ موضوعی که همچنان موجب شده تا اسب سرکش افزایش قیمت‌ها هنوز برای تاختن در این میدان از نفس نیفتد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید