• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40432
+
-

رقابت با تاکسی‌های اینترنتی

شهرداری همدان برای حمایت از رانندگان تاکسی، آژانس اینترنتی با عنوان «اسکاد» راه‌اندازی کرده است

شهری
رقابت با تاکسی‌های اینترنتی

فاطمه کاظمی|   همدان - خبرنگار:

 مشکلات فراوانی که در حوزه تاکسیرانی همدان وجود دارد، هفته گذشته موجب برگزاری تجمع اعتراضی توسط تعدادی از رانندگان تاکسی شد و این تجمع انعکاس بالایی در رسانه‌های محلی داشت. «میلاد کریمی» معاون نظارت بر تاکسیرانی و حمل‌و‌نقل بار و کالا مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری همدان در دفتر کار خود ساعتی میزبان ما بود و به دغدغه‌های رانندگان تاکسی پاسخ داد. 


برخی رانندگان تاکسی معتقدند شما در اتاق خودتان نشسته‌اید و از مشکلات آن‌ها خبر ندارید. دلیل اعتراض رانندگان و برگزاری تجمع اعتراضی در خیابان شریعتی چه بود؟ 

یکی از مشکلات اساسی این رانندگان فعالیت تاکسی‌های اینترنتی است که طی جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و حتی نامه‌ای هم به فرمانداری نوشته‌ایم؛ اما طبق گفته مسئولان، کسب و کار اینترنتی قانونی است و بر طبق ماده 9 قانون مدیریت سوخت و ماده 31 و 32 قانون راهنمایی و رانندگی ساماندهی آن‌ها بر عهده شهرداری‌هاست. متوجه شدیم نمی‌توانیم در این زمینه راهی از پیش ببریم چراکه نمی‌توانیم منکر تکنولوژی بشویم و از طرفی شهروندان استقبال خوبی از آن داشته‌اند؛ بنابراین تصمیم به راه‌اندازی یک سامانه تاکسی اینترنتی با عنوان «اسکاد» برای حمایت از رانندگان تاکسی گرفتیم.

این سامانه 2 ماه است راه‌اندازی شده و به همه خطوط هم اعلام کرده‌ایم که باید با تاکسی‌های اینترنتی رقابت کنیم و بیشتر از این کاری از دستمان برنمی‌آید. ما حتی تبلیغاتی را که یکی از تاکسی‌های اینترنتی در شهر انجام داده بود در جهت حمایت از رانندگان تاکسی جمع‌آوری کردیم تا مطمئن باشند ما حمایتشان می‌کنیم. مطالبه بعدی رانندگان تاکسی راه‌اندازی پارک‌سوار است. طی طرحی قرار بود اتوبوس‌ها از رینگ اول شهر خارج شوند؛ اما با توجه به شرایطی که وجود داشت، با آن مخالفت شد و فرمانداری فعلاً اجازه اجرای این طرح را نمی‌دهد. اما اگر این اتفاق می‌افتاد فضای انتظار تاکسی بیشتر می‌شد و وضعیت بهتر بود. ما هم منتظریم طرح انتقال اتوبوس‌ها از رینگ اول به دوم انجام شود تا تاکسی‌ها فضای انتظار بیشتری داشته باشند. مراحل طولانی اداری اخذ یا تمدید کارت شهری هم مشکل دیگر رانندگان است اما این‌ها موارد قانونی است و نه فقط در همدان که در همه شهرها وجود دارد. 

تعدادی از رانندگان معترض معتقدند افرادی که در تاکسی بی‌سیم‌ها کار می‌کنند به صورت سفارشی انتخاب شده‌اند وگرنه، نه به لحاظ سابقه و نه به لحاظ کیفیت خودرو نباید آن‌جا باشند. آیا این را می‌پذیرید؟ 

نه، واقعا اینطور نیست. طبق قانون رانندگانی که کارت شهری می‌گیرند حتما باید 2 سال در تاکسی بی‌سیم کار کنند و ربطی ندارد که آشنای شما باشد یا آشنای من. کیفیت خودرو هم در این‌باره نقشی ندارد. این را هم باید بگویم تعداد خودروهای جدیدی که جایگزین ناوگان فرسوده شده‌اند کم نیست. از سال گذشته 250 دستگاه خودروی جدید تبدیل و جایگزین شده‌اند. 

مشکل صندوق تاکسی‌داران چیست که دیگر به رانندگان تسهیلات نمی‌دهد؟ 

دو سه ماه از سال گذشته بود که اعلام شد دیگر به صندوق‌های خصوصی مجوز داده نشود. رانندگان در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کردند و 5 میلیون تومان وام بدون سود دریافت می‌کردند و این پول دائم در گردش بود. با تعطیلی این صندوق روند ارائه وام به رانندگان تاکسی متوقف شد؛ اما با بانک مهر ایران صحبت کرده‌ایم تا وام‌های با سود 4 درصد به رانندگان داده شود و ارائه وام‌ها آغاز شده. اما قبول دارم روند کندی دارد اما خب به هر حال چند ماهی جلوی ارائه این وام‌ها گرفته شد و این روند تا حدی طبیعی است. حدود 50 تا 60 پرونده مانده تا پرداخت این وام‌ها به اتمام برسد. 

برخی رانندگان هم با تعاونی تاکسی‌داران مشکل دارند و معتقدند کاری از پیش نمی‌برد. نظر شما چیست؟ 

تعاونی‌ها زیر نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کنند اما به خاطر این‌که منافع تاکسیرانان حفظ شود، در تأمین مکان برای تعاونی تاکسیرانی همدان به مسئولان این تعاونی کمک کردیم تا یک‌سری لوازم یدکی از جمله لاستیک که تهیه آن‌ها دشوار است، بین رانندگان توزیع کنند. تاکنون حدود 3 هزار حلقه لاستیک با قیمت تعاونی توزیع شده است. با اتحادیه کشوری هم صحبت کرده‌ایم تا اقلام دیگر مانند صفحه کلاج که قیمت آن‌ها برای رانندگان سنگین است، به قیمت تعاونی بین آن‌ها توزیع شود. این حمایت‌ها به صورت قانونی بر عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما ما هر اقدامی که در جهت حمایت از رانندگان باشد، انجام می‌دهیم. واقعیت این است که مطالبات صنفی کمتر در این اعتراضات دیده می‌شود. شاید چون مسئولان سابق تعاونی خوب عمل نکرده‌اند، رانندگان به مسئولان فعلی تعاونی نگاه مثبتی ندارند. در حالی که وقتی تعاونی شکل می‌گیرد سهام‌داران آن باید رانندگان باشند و وقتی هم کسی سهام‌دار می‌شود، شرایط را می‌پذیرد وگرنه ما هر اقدامی که در جهت منافع رانندگان باشد، انجام می‌دهیم. رانندگان خودشان عضو این تعاونی هستند و این عضویت اجباری نیست. 

تعداد تاکسی در برخی خطوط کم و در برخی خطوط بیشتر از نیاز است. آیا این مشکل راه‌حل ندارد؟ 

در ساعاتی از شبانه‌روز شهر درگیر گره‌های ترافیکی است. برای مثال در خط هنرستان سر ظهر تاکسی‌ها گرفتار گره ترافیکی می‌شوند و 10 تا 15 دقیقه مسافر منتظر رسیدن تاکسی می‌ماند. در خیابان‌های اصلی رانندگانی مسئول شده‌اند تا در این شرایط از خطی به خط دیگر خدمات‌رسانی کنند. 

برخی معتقدند تعداد تاکسی‌های فعال در همدان بیشتر از نیاز است. شما این را قبول دارید؟ 

بله شاید تعداد تاکسی‌های همدان بیشتر از نیاز است اما ما به‌اندازه تقاضا کارت شهری صادر می‌کنیم. این مسأله به درآمد رانندگان آسیب می‌زند و باید حل شود. به همین دلیل ما تاکسی اینترنتی راه‌اندازی کردیم. راه‌اندازی خطوط فرعی از دیگر اقدامات ما برای حل این مشکل بود که استقبال چندانی از آن نشد. در حال حاضر 3420 دستگاه تاکسی در شهر همدان فعالیت می‌کنند. 

این‌که شما صرف بیکار بودن متقاضی برای او کارت شهری صادر کنید، منطقی نیست. شما وظیفه اشتغال‌زایی ندارید و باید بر اساس نیاز کارت شهری صادر کنید. 

صدور کارت شهری از جمله وظایف ماست و تعداد متقاضیان کارت شهری در سال به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. ضمن این‌که ما به تعداد تاکسی‌های شهر که اضافه نمی‌کنیم، ما فقط برای افراد کارت شهری صادر می‌کنیم و تاکسی‌ها بین این افراد نقل و انتقال داده می‌شود. قبلا تاکسی‌ها گردشی بودند اما بعدها خطی شدند. هر راننده‌ای فقط می‌تواند تاکسی خریداری‌شده را در خط خودش به کار گیرد. این انتخاب نیست چون خطوط درجه‌بندی دارند و خط 4 ضعیف‌ترین خط و خط یک قوی‌ترین خط محسوب می‌شود. در واقع تاکسی‌ها فقط بین افراد جابه‌جا می‌شوند و از خطی به خط دیگر منتقل نمی‌شوند. 

یکی از مشکلات اساسی همدان نبود تاکسی در شب است. در اغلب خطوط از ساعت 8 شب به بعد دیگر تاکسی‌ها کار نمی‌کنند و مسافران سرگردان هستند. آیا نمی‌خواهید فکری برای حل این مشکل کنید؟ می‌توان رانندگان خطوط را ملزم کرد که به صورت شیفتی کار کنند یا در هر خط هر شب چند راننده ملزم باشند که شب‌ها مسافر جابه‌جا کنند. 

ما برای تشویق رانندگان نرخ کرایه را بعد از ساعت 20:30 افزایش دادیم اما باید بازرسان را مستقر کنیم تا تردد رانندگان را کنترل کنند. 

بیشتر رانندگانی که در تاکسی‌ها می‌بینیم رانندگان مسن هستند. این رانندگان معمولا حوصله برخورد مناسب با مسافر را ندارند و از طرفی به علت ناتوانی در رانندگی مناسب، سلامت مسافران را تهدید می‌کنند. چرا رانندگان بازنشسته باید فعالیت کنند؟ 

بله این را قبول دارم. برخی از این رانندگان بیمار صعب‌العلاج در منزل دارند و ما بر طبق وظیفه انسانی کارت شهری او را یک سال به یک سال تمدید می‌کنیم. در واقع بیشتر بازنشسته‌هایی که هنوز کار می‌کنند، استثنا هستند و چاره‌ای نیست. 

رانندگان معتقدند چگونه می‌توانند شما را ببینند؟ برخی می‌گویند آن‌ها را به حضور نمی‌پذیرید. 

در اتاق من برای همیشه روی همه رانندگان باز است و روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 12 صبح هم ملاقات عمومی دارم. شماره تماس 32514242 و 38260660 آماده دریافت شکایات مردمی است و سامانه 137 هم در این زمینه به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند. من پذیرای پیشنهادها، انتقادات و نظر همه رانندگان هستم. 


صدای رانندگان

 «علی رستمی»، نماینده رانندگان تاکسی معترض در خیابان شریعتی، می‌گوید: خیابان شریعتی به پایانه اتوبوسرانی تبدیل شده است. ما بارها درباره ایجاد پارک‌سوار برای اتوبوس‌های خیابان شریعتی با مسئولان صحبت کرده‌ایم اما کسی صدای ما را نمی‌شنود. هر روز حداقل 45 اتوبوس در این خیابان از صبح تا شب روشن هستند و علاوه بر آلوده ‌کردن هوا، ترافیک ایجاد می‌کنند، راه را می‌بندند و کار تاکسی‌ها را کساد می‌کنند. 
وی می‌افزاید: آنقدر تعداد تاکسی‌ها در خطوطی مانند مهدیه زیاد است که هر راننده 45 دقیقه باید در نوبت باشد تا مسافر سوار کند. آیا در شرایط اقتصادی فعلی می‌توان اینطور درآمد کسب کرد؟ ما صبوری می‌کنیم اما مدیرعامل تاکسیرانی اصلاً ما را به حضور نمی‌پذیرد. 
رستمی ادامه می‌دهد: آقای کریمی از دادن لاستیک با 250 هزار تومان زیر قیمت به رانندگان تاکسی صحبت می‌کند در حالی که قیمت این لاستیک‌ها حتی از قیمت معمول بازار هم بالاتر بوده است. تعاونی تاکسی‌داران به رانندگان ضد یخ نداده اما نمی‌دانم چرا مسئولان این ادعا را می‌کنند؟ 
این راننده تاکسی می‌گوید: تاکسی‌های اینترنتی کار ما را کساد کرده‌اند؛ قیمت همه چیز سه برابر شده اما کرایه ما ثابت مانده و اصلاً انتظار افزایش کرایه هم نداریم. مشکل ما مدیریت غلط تاکسیرانی است و این ما را آزار می‌دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید